Euroopan yleisradioyhtiöiden yhteinen tutkimus on paljastanut, että Israelin hallitus rahoitti Googlen kautta laajaa mainoskampanjaa vastustaakseen Gazan nälänhädästä kertovia raportteja. Hasbara-nimellä tunnettu strategia perustui maksettuihin videoihin ja sponsoroituihin verkkosivustoihin, joissa näytettiin ruokamarkkinoita ja ravintoloita, ja sen tavoitteena oli antaa kuva siitä, että erillisalueella vallitsee normaaliolot. Tutkijoiden mukaan nämä mainokset sijoitettiin tarkoituksellisesti käyttäjien syötteisiin useissa maissa, ja niiden budjetti oli kymmeniä miljoonia. Kampanja kohdistui myös Israeliin kriittisesti suhtautuviin järjestöihin, kuten humanitaarisiin ryhmiin, mainostamalla sivustoja, jotka kyseenalaistavat niiden uskottavuuden. Kansainväliset järjestöt varoittavat kuitenkin edelleen Gazan väestön vakavasta aliravitsemuksesta, mikä korostaa virallisen viestinnän ja paikan päällä vallitsevan humanitaarisen tilanteen välistä jyrkkää ristiriitaa. Jos haluat lisätietoja, voit tietenkin lukea koko raportin seuraavan linkin kautta. Go!