Israelia syytetään 42,8 miljoonan euron käyttämisestä Google-mainoksiin Gazan nälänhädän kieltämiseksi

Eurooppalainen tutkimus paljastaa valtion tukeman kampanjan, jolla muokataan verkkokertomuksia.
Kirjoittaja: Óscar Ontañón Docal
Julkaistu 2025-09-17

Euroopan yleisradioyhtiöiden yhteinen tutkimus on paljastanut, että Israelin hallitus rahoitti Googlen kautta laajaa mainoskampanjaa vastustaakseen Gazan nälänhädästä kertovia raportteja. Hasbara-nimellä tunnettu strategia perustui maksettuihin videoihin ja sponsoroituihin verkkosivustoihin, joissa näytettiin ruokamarkkinoita ja ravintoloita, ja sen tavoitteena oli antaa kuva siitä, että erillisalueella vallitsee normaaliolot. Tutkijoiden mukaan nämä mainokset sijoitettiin tarkoituksellisesti käyttäjien syötteisiin useissa maissa, ja niiden budjetti oli kymmeniä miljoonia. Kampanja kohdistui myös Israeliin kriittisesti suhtautuviin järjestöihin, kuten humanitaarisiin ryhmiin, mainostamalla sivustoja, jotka kyseenalaistavat niiden uskottavuuden. Kansainväliset järjestöt varoittavat kuitenkin edelleen Gazan väestön vakavasta aliravitsemuksesta, mikä korostaa virallisen viestinnän ja paikan päällä vallitsevan humanitaarisen tilanteen välistä jyrkkää ristiriitaa. Jos haluat lisätietoja, voit tietenkin lukea koko raportin seuraavan linkin kautta. Go!

Siirtymään joutuneet palestiinalaiset osoittavat mieltään Yhdistyneiden kansakuntien (UNRWA) päämajan edessä vaatien jauhojen toimittamista ja nälänhädän lievittämistä Gazan kaistalla 17. marraskuuta 2024.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin