Huolimatta yhdestä kaikkien aikojen tuotteliaimmista Nintendo Directeistä, totuus on, että Nintendo Switch 2:n ensimmäinen vuosineljännes markkinoilla ei ole ollut se kilpailua polttava aurinko, jota jotkut olivat toivoneet. Pikemminkin se sai loistavan alun, siitä tuli Espanjan historian paras konsolin lanseeraus, mutta sitten se juuttui pullonkaulaan käyttäjistä, jotka eivät voineet ostaa sitä Nintendon ympäri maailmaa kärsimän varastopulan vuoksi.
Vielä nyt syyskuussa ne saapuvat vähemmän sujuvasti kuin kysyntä "vaatii", vaikka tilanne ei olekaan yhtä epätoivoinen kuin kesän alussa. Ehkäpä ongelma piilee siis pikemminkin katalogissa kuin varastojen puutteessa.
Espanjan Gamereactorissa olemme aina seuranneet Espanjan videopelialan fyysisten markkinoiden myynnin vaihtelua ja kehitystä omien lähteidemme avulla, ja Viikolla 37 vuonna 2025, 8.-14. syyskuuta, konsolimyyntitiedot osoittavat Nintendo Switch -perheen konsolien myynnin pysähtyneen, sillä näihin päiviin asti ne olivat pysyneet vuoden myydyimpinä konsoleina (lisättynä Switch 1:llä ja Switch 2:lla).
Tämä on nyt muuttunut. PlayStation 5 on voittanut viikoittaisen myyntitaistelun Nintendo Switch 2:ta vastaan heinäkuun puolivälistä, viikolta 29 lähtien. Silloin PlayStation UK lanseerasi laitteistoon tarjouksen, joka nosti viikoittaisen myynnin 4 000 kappaleesta 10 000 kappaleeseen, ja myynti on pysynyt siitä lähtien vakaana. Nyt niitä myydään tietysti paljon vähemmän. Tällä viikolla noin 4 700, mikä lisättynä vuoden tähänastiseen kokonaissummaan tekee yhteensä 260 000 PS5:tä (Slim- ja Pro-versiot mukaan lukien). Mitä tulee Nintendo Switch 2:een, viikolla 37 se on myynyt noin 3 300, ja lisäksi tuhat enemmän "isosiskoaan" Switch 1:tä. Senään Nintendo Switch 2:ta on myyty Espanjassa 165 000 konsolia. Nintendo Switch 1 on jo kahdeksatta myyntivuottaan myöten saavuttanut juuri 100 000 myydyn konsolin rajan pelkästään Espanjassa vuonna 2025.
Onko varastojen puute ensimmäisten kuukausien aikana (joka on niin ratkaisevaa nykyisessä markkinatilanteessa) riittävä syy sille, että Nintendo ei pääse takaisin jaloilleen? No, tässä asiassa emme ole yhtä varmalla pohjalla, mutta tietojen perusteella Nintendo Switch 2:n yksinoikeusluettelo (ne, jotka voisivat perustella hyppäyksen uuteen sukupolveen epäröimättä) on ollut melko niukka kesäkuun ja syyskuun välisenä aikana. Mario Kart Worldin piti olla höyryjyrä, joka pitää meidät koukussa kuukausia ja jopa vuosia, mutta on yllättävää ajatella, että Nintendo on työntänyt sen pois kaikista viimeaikaisista striimeistä, ja on jopa huhuja (vahvistamattomia) siitä, että julkaisun jälkeinen sisältö on peruttu.
Toinen ensimmäisen osapuolen työhevonen on Donkey Kong Bananza, joka on varmasti erinomainen peli, mutta jolla on vaikea tehtävä tehdä suuria myyntilukuja, kun kaupoissa ei vielä heinäkuussa ollut varastoja. Muut ensimmäisen osapuolen julkaisut, satunnaista Drag x Drivea lukuun ottamatta, ovat enemmänkin päivityksiä tai täydellisiä DLC-paketteja, joita myydään uuden julkaisun hinnalla, eivätkä nekään näytä herättävän suurta kiinnostusta. Tuorein esimerkki on Kirby and the Forgotten Land, jota on myyty alle 2000 kappaletta kolmessa viikossa. Käsittämätöntä millekään Nintendo Switchille julkaistulle first-party-pelille.
Ja sitten on vielä Game Key Cards -ongelma. Switch 2:n julkaisun jälkeen on ollut huomattava ero kasetilla valmiiksi toimitettujen nimikkeiden, kuten Nintendon omien pelien ja hyvin spesifisten kolmannen osapuolen pelien, kuten Rune Factoryn, myynnin välillä: Guardians of Azuma tai Cyberpunk 2077, verrattuna siihen, mitä myydään Game Key Cards -kortteina. Yakuza 0 - Director's Cutin kaltaisia pelejä (Nintendo Switch 2:n väliaikainen yksinoikeus ja kesäkuussa julkaistavan laitteiston rinnalla) on myyty kuukausien ajan keskimäärin sata kappaletta viikossa. Tuore Star Wars Outlaws on Ubisoftin upeasta porttaustyöstä huolimatta myynyt Switch 2:lla alle tuhat kappaletta kahden ensimmäisen viikon aikana. Ja Cronos: The New Dawn, puolet siitä...
<bild></bild>
Yksi asia on selvä: Nintendon on alettava tarkistaa nykyistä kantaansa fyysiseen jakeluun. Japanissa tehdyt kyselyt eivät jättäneet epäselvyyttä: ihmiset eivät tule hyväksymään Game Key -kortteja uutena strategiana, ja kolmannet osapuolet tarvitsevat paljon enemmän tukea (esim. Switch 2 -kehityspaketeilla) nopeuttaakseen natiivien versioiden siirtämistä konsolille ilman, että sen perusteluksi tarvitsee tehdä uudelleen skaalausta tai taaksepäin yhteensopivuutta Switch 1:n kanssa. Super Mario Brosin 40-vuotisjuhlavuosi on alkamassa, ja Mario-pelien vuosi on kenties suurin vuosikymmeniin, ja uusi konsoli on yhä vaikeuksissa. Nintendon on reagoitava mahdollisimman pian, niin Espanjassa kuin muillakin markkinoilla.