Tunnistat luultavasti tunteen, kun tartut ohjaimeen pelataksesi Call of Dutya, Fortnitea tai Haloa ja huomaat, että peliohjain ei toimi sinulle. Ennen sinua pelannut outo tyyppi on asettanut sen käänteiseen asentoon (tai ei ole asettanut sitä käänteiseen asentoon).
Aivosi menevät välittömästi sekaisin, ja pelaaminen on lähes mahdotonta. Miksi ihmiset siis pitävät yhtä asetusta parempana kuin toista? Monet ihmiset ovat keksineet omia teorioitaan siitä, miksi näin on, kuten että se riippuu siitä, mitä kokeilit ensin, että ajatus siitä, että pään yläpuolella oleva tikku, jota vedät itseäsi kohti (alaspäin), tarkoittaa, että katsot ylöspäin, ja että tämä on siksi loogisin, kun taas toiset väittävät, että se johtuu siitä, että olet tottunut lentosimulaatioihin (joita pelataan usein käännetyillä ohjaimilla). Mutta... kumpikaan näistä ei pidä paikkaansa.
Nyt tohtori Jennifer Corbett ja tohtori Jaap Munneke ovat julkaisseet lopulliset tulokset raportista ( The Guardianin kautta), jonka he laativat viisi vuotta sitten työskennellessään Visual Perception and Attention Labissa Brunel University Londonissa. Se on erittäin yksityiskohtainen ja perustuu lukuisiin tutkimuksiin, ja siinä on hieman yllättävä vastaus kysymykseen.
On käynyt ilmi, että mieltymyksesi on "monimutkaisia ja usein tiedostamattomia kognitiivisia prosesseja, jotka liittyvät siihen, miten yksilöt käyttävät ohjaimia" ja jotka liittyvät siihen, miten nopeasti pystyt pyörittämään 3D-objekteja mielessäsi. He myöntävät, että voi olla ihmisiä, joiden oli pakko oppia pelaamaan tavalla tai toisella, aivan kuten vasenkätisten oli aiemmin pakko kirjoittaa oikealla kädellä, mutta selittävät, että on "paljon todennäköisempää, että kääntäminen tai kääntämättä jättäminen johtuu siitä, miten aivot hahmottavat kohteita 3D-avaruudessa".
Vaikuttaa siltä, että normaalisti pelaavat ovat yksinkertaisesti nopeampia pyörittämään 3D-objekteja henkisesti, kun taas käänteisesti pelaavat tekevät sen hitaammin, mutta sen sijaan saavat oikean tuloksen useammin. Tohtori Corbett päättelee:
"Mikään niistä syistä, joita ihmiset ilmoittivat meille [kontrollien kääntämisestä], ei liittynyt siihen, käänsivätkö he itse asiassa. Kävi ilmi, että kaikista mittaamistamme tekijöistä eniten ennustava oli se, kuinka nopeasti pelaajat pystyivät henkisesti kääntämään asioita ja voittamaan Simon-ilmiön. Mitä nopeampia he olivat, sitä epätodennäköisemmin he käänsivät ohjaimet. Ihmiset, jotka sanoivat joskus kääntävänsä, olivat ylivoimaisesti hitaimpia näissä tehtävissä.
"Vaikka heillä oli taipumus olla nopeampia, he eivät saaneet oikeaa vastausta enempää kuin kääntäjät, jotka olivat itse asiassa hieman tarkempia."
Ja niin me tiedämme. Raportti on lukemisen arvoinen kokonaisuudessaan, ja sen voi sanoa päättävän yhden pelimaailman pitkäaikaisimmista keskusteluista. Tästä huolimatta on jatkossakin äärimmäisen turhauttavaa ottaa ohjain käteen ja huomata, että kamera ei toimi haluamallasi tavalla.
<bild>Pelaatko normaalisti vai käänteisesti?</bild>