Tomb Raider tarjosi tiettyyn pisteeseen asti avautuvaa maailmaa, jossa pystyi sentään palaamaan vanhoihin maisemiin halutessaan. Se ei kuitenkaan ollut varsinainen hiekkalaatikko.
Tähän saattaa olla kuitenkin olla tulossa huomattava muutos, koska tuottaja Scot Amos on verrannut Videogamerin lainaamassa haastattelussa sarjan tulevaisuutta Skyrimiin.
Skyrimin maailmassahan pystyi tarpomaan näkemänsä vuoren tai vastaavan maastonmuodostelman luokse pitkienkin matkojen päästä. Amos haluaa puskea Tomb Raiderin konseptia tähän samaan suuntaan, koska Definite Editionin kanssa työskenteleminen on avannut tiimin silmiä siihen mikä voisi olla mahdollista.
Ei olisi täysin hullu idea pistää Laraa seikkailemaan avoimeen hiekkalaatikkomaailmaan, mutta mahtaisiko se vesittää sarjan tunnelmaa ja tehdä siitä liikaa modernin Assassin's Creedin kaltaisen kokemuksen?