DirectX 12:ta käyttäviä pelejä vuonna 2015

Kirjoittaja: Kimmo Pukkila
Julkaistu 2014-03-21

DirectX 12 tuo tuntuvia teholisäyksiä DirectX 11:een verrattuna, ja ensimmäiset uutta grafiikkarajapintaa käyttävät pelit tulevat loppuvuodesta 2015, Microsoft julisti GDC-messuilla.

DirectX 12 on helppo nähdä vastauksena AMD:n Mantle-rajapinnalle. Se pyrkii Mantlen tavoin leikkaamaan PC-pelien tehohävikkiä viemällä koodin lähemmäs metallia ja tehostamalla tiedonkulkua keskusprosessorin ja näytönohjaimen välillä.

Demonstroidakseen suorituskykyä Microsoft vertasi suomalaista 3DMarkia DirectX 11:llä ja 12:lla. Jälkimmäisellä prosessointiaikoihin saatiin 50 prosentin parannus. Toisessa demossa esiteltiin Xbox Onen lippulaivapeliä Forza Motorsport 5:ttä Nvidian näytönohjaimella. Demolla haluttiin osoittaa, että pitkälle optimoidut konsolipelitkin sujuvat PC:llä DirectX 12:lla - tosin näillä näkymin Forza 5:ttä ei olla PC:lle julkaisemassa.

Rajapinnan hyödyntämiseksi ei välttämättä tarvitse ostaa uutta näytönohjainta. Nvidia aikoo tukea DirectX 12:ta nykyisissä näytönohjaimissaan Fermi-arkkitehtuurista lähtien, ja AMD lupaa tukea kaikille Graphics Core Next -näytönohjaimilleen.

PC:n lisäksi DirectX 12 tuodaan tavalla tai toisella Xbox Onelle ja mobiililaitteille.

Uutisten tietoja täydennetty ja päivitetty.

Forza 5 PC:lle? Ei näillä näkymin, Microsoft sanoo.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin