DirectX 12 tuo tuntuvia teholisäyksiä DirectX 11:een verrattuna, ja ensimmäiset uutta grafiikkarajapintaa käyttävät pelit tulevat loppuvuodesta 2015, Microsoft julisti GDC-messuilla.
DirectX 12 on helppo nähdä vastauksena AMD:n Mantle-rajapinnalle. Se pyrkii Mantlen tavoin leikkaamaan PC-pelien tehohävikkiä viemällä koodin lähemmäs metallia ja tehostamalla tiedonkulkua keskusprosessorin ja näytönohjaimen välillä.
Demonstroidakseen suorituskykyä Microsoft vertasi suomalaista 3DMarkia DirectX 11:llä ja 12:lla. Jälkimmäisellä prosessointiaikoihin saatiin 50 prosentin parannus. Toisessa demossa esiteltiin Xbox Onen lippulaivapeliä Forza Motorsport 5:ttä Nvidian näytönohjaimella. Demolla haluttiin osoittaa, että pitkälle optimoidut konsolipelitkin sujuvat PC:llä DirectX 12:lla - tosin näillä näkymin Forza 5:ttä ei olla PC:lle julkaisemassa.
Rajapinnan hyödyntämiseksi ei välttämättä tarvitse ostaa uutta näytönohjainta. Nvidia aikoo tukea DirectX 12:ta nykyisissä näytönohjaimissaan Fermi-arkkitehtuurista lähtien, ja AMD lupaa tukea kaikille Graphics Core Next -näytönohjaimilleen.
PC:n lisäksi DirectX 12 tuodaan tavalla tai toisella Xbox Onelle ja mobiililaitteille.
Uutisten tietoja täydennetty ja päivitetty.