Pelimyynti kasvaa Pohjoismaissa rivakasti taloudellisesta taantumasta huolimatta, kertoo uusi raportti alan etujärjestöiltä Figmalta ja Angilta. Kasvun takeena on ladattavien pelien paisuva suosio, joka on nyt ensimmäistä kertaa huomioitu raportissa. Vastaavasti fyysisten pelien myynti on 31 prosentin laskussa.
Suomessa kokonaismyynti ylitti 186 miljoonaa euroa vuonna 2013, mikä on lähes tuplaten verrattuna pelkkään fyysisten pelien myyntiin 2011. Ladattavien pelien markkinaosuus on jo 60 prosenttia kokonaismyynnistä. Suurin yksittäinen digipelien segmentti ovat mobiilipelit, joita myytiin noin 37 miljoonalla eurolla.
Perinteiset jälleenmyyjät ovat silti edelleen suurin yksittäinen myyntikanava. Pelkkien pelien myyntiluvut voivat johtaa harhaan, koska kivijalkakaupat ovat tärkeä lenkki myös pelilaitteiden ja palveluiden (prepaid-kortit) myynnissä.