Euroopan komissio on tutkinut pelinsisäisiin ostoksiin ja harhaanjohtaviin ilmaisuuslupauksiin liittyviä valituksia, ja päässyt nyt johtopäätöksiin pohdinnoissaan.
Julkaistun lehdistötiedotteen mukaan komissio on asettanut yhdessä kansallisten viranomaisten kanssa neljä sääntöä pelinsisäisille ostoksille.
- Pelit, joita mainostetaan "ilmaisina", eivät saa johtaa asiakkaita harhaan pelaamisen todellisista hinnoista.
- Pelien ei tule suoraan kehoittaa lapsia ostamaan pelinsisäisiä esineitä tai taivuttelemaan aikuisia ostamaan niitä heille.
- Kuluttajia pitää riittävästä valistaa maksamisjärjestelyistä, eikä näitä tule veloittaa ilman selkeää suostumusta.
- Julkaisijoiden tulee tarjota sähköpostiosoite, jotta kuluttajat voivat ottaa heihin yhteyttä kyselyiden tai valitusten merkeissä.
Komissio on välittänyt nämä säännöt Applelle, Googlelle sekä muille digikauppiaille, ja Google on jo aloittanut toimenpiteet niiden noudattamiseksi. Näiden pitäisi olla valmiita syyskuussa. Tämän jälkeen ainakaan Googlella ei nähdä sanaa "ilmainen" minkään pelin yhteydessä, jossa voi tehdä pelinsisäisiä ostoksia.
Komissio on myös antanut huomautuksen Applelle, joka ei ole vielä tehnyt mitään asian eteen, tai edes antanut hahmotelmaa aikataulusta.