Gran Turismoa 2160p-tarkkuudella

Autopelisarja täytti 10 vuotta
Kirjoittaja: Jyri Paavilainen
Julkaistu 2008-11-20

Gran Turismo -autopelisarja täytti äskettäin kymmenen vuotta. Ensimmäisen Gran Turismon julkaisun kymmenvuotispäivää vietettiin New Yorkissa tietysti pelaamalla Gran Turismoa, mutta hieman tavallisesta poikkeavalla tavalla. Gran Turismo 4 -peliä pelattiin neljällä yhteen kytketyllä Playstation 3 -konsolilla, joista jokainen suurensi neljänneksen alkuperäisestä pelikuvasta 1080p-resoluutioon eli FullHD-tarkkuuteen. Kuvat yhdistettiin, ja lopputuloksena oli 2160p-tarkkuuden kuva, joka heijastettiin 220 tuuman kokoisena seinälle.
Neljä PS3-konsolia valjastettiin illan aikana myös ruudunpäivitysdemonstraatioon, jossa pleikkarit pyörittivät Gran Turismo 4 -peliä jopa 240 kuvan sekuntitahdilla. Peli pyörii normaalisti 60 kuvan sekuntinopeudella, mutta neljän PS3-konsolin avulla päivityksestä saatiin neljä kertaa sulavampaa. Vertailukohtana todettakoon, että ihmissilmä erottaa joidenkin arvioiden mukaan vain 14-18 kuvaa sekunnissa. Useimmat videopelit pyörivät 30 kuvan sekuntivauhdilla, kun taas elokuvissa näytetään sekunnissa 24 kuvaa.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin