FIVR ry. (Finnish Virtual Reality association) ja Demos Helsinki kutsuivat Gamereactorin aamupalalle Helsingissä 09.11.2017. Tapaamisen tarkoituksena oli lyhyesti demonstroida virtuaalitodellisuutta bisneksenä pelien ulkopuolellakin. Paikkana toimi vanhan kirjaston tilat Mechelininkadulla, joka on muutettu Demos Helsingin toimistoksi. Asian pariin käytiin rennosti tuorepuuroa maistellen sekä avokadolevitteellä maustettuja leipiä nautiskellen kotoisan olohuonetyylisessä miljöössä.
Lyhyen VR-teknologiakertauksen jälkeen Demos Finlandin edustaja kävi läpi eri mahdollisuuksia hyödyntää VR:ä. FIVR:n edustajan myötä kävi ilmi, että vaikka peliteollisuus ei ole VR:n ympärillä käynyt niin kuumana kuin oli odotettu, teknologiaa kehitetään innolla koko ajan uusien kehittäjien yhtyessä mukaan bisnekseen omine laitteineen. Katse on siirtynyt innovatiivisin mahdollisuuksiin, joissa esimerkiksi virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää kuntouttamaan sotaveteraaneja, avustamaan eristäytyneitä vanhuksia ja vaikka demonstroida yritysten toimintaa opetusmielessä.
Juurikin FIVR:n ja VR-alan startup-yhtiöiden kanssa yhteistyössä kehitetty virtuaalitodellisuushubi oli toinen aamiaisseminaarin aiheista. Ideana on tarjota VR-palvelu yritykselle, jonka tavoitteena on tuoda esiin yrityksen toimintaa ja mahdollisesti opettaa käyttäjäänsä tärkeissä asioissa. Saimme tällaisesta toiminnasta hyvän esimerkin, kun Lassila & Tikanoja (L&T) tuli kertomaan omakohtaisista kokemuksistaan virtuaalitodellisuushubin asiakkaina. Noin kuukauden mittaisen projektin aikana L&T oli yhteistyössä VR-startup-yritys Avainsin kanssa tehneet roskien kierrätyspelin. Ideana on näyttää pelaajalle roskien kierrätyksen tärkeyttä, toimintaa, johon L&T on erikoistunut. Molemmat yritykset kertoivat omista kokemuksistaan projektin aikana eikä positiivisia sanoja säästelty. Kyseessä oleva peli oli myös testattavissa tapahtuman yhteydessä Vive-laitteella.
Informatiivisesti VR-teknologian puolesta varsin pintapuoliseksi jäänyt seminaari toimi oivana esittelykanavana virtuaalitodellisuushubiprojektille. Virtuaalitodellisuuden voimaa nykypäivän teknologiavirrassa ei käy kieltäminen ja mahdollisuuksien rajat ovat valtavat. Jos yritystä kiinnostaa tehdä jotain poikkeavaa markkinointinsa eteen tai muuten vain haluaa tuoda ilmi jotain tärkeää asiaa täysin uudella tavalla, kannattaa olla yhteydessä FIVR ry:n ja Demos Helsingin puoleen. Kuukauden mittaisen virtuaalitodellisuushubiprojektin saa 5000 euron hintaan.
Lisätietoja hankkeesta täällä.