Peliteknologia tekee kaljuksi

Ainakin jos on videopelisankari
Kirjoittaja: Susi Vaasjoki
Julkaistu 2009-07-03

Gears of War -luoja Cliff Blezinski selvittää Developin haastattelussa, miksi nykyisen pelaajasukupolven sankarit ovat kaikki kaljuja karjuja raskaissa teknopanssareissa ja rähjäisissä ympäristöissä. "Tämän sukupolven tehnologia on parhaimmillaan rendatessaan kiveä ja metallia ja dramaattista valaistusta. Peleissä on niin paljon pilareita ja kantopalkkeja ja räjähtäneitä maisemia, koska bump mapping -tekniikka tekee ne niin hyvin."

Toisaalta, tekniikka vikuroi ja haraa vastaan heri kun pitäisi tehdä läpikuultavia efektejä. "Siksi kaljuja hahmoja on niin paljon, ja siksi jengi kyselee miksi joka pelissä on ¤&%¤:n avaruusjalkaväkeä. Tekniikka piirtää panssareita hyvin ja tukkaa huonosti, siitä se johtuu" Blezinski kiteyttää.

Vaihtoehtoisen lähestymistavan esimerkkeinä Blezinski tarjosi Unreal 3 pelimoottoria käyttäviä Borderlands ja Wolverine-pelejä, joilla on huomattavasti vähemmän grunge cel-shader ilme.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin