Pelit hidastavat poikien oppimista

Pleikkari vei aikaa muilta harrastuksilta
Kirjoittaja: Susi Vaasjoki
Julkaistu 2010-03-17

Pelaamisen vaikutusta lapsiin selvittänyt psykologinen tutkimus raportoi, että videopelaaminen saattaa hidastaa poikien oppimista. LiveSciencen raportoimassa tutkimuksessa 64 iältään 6-9 vuotiasta poikaa jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen sai PlayStation 2:n heti, ja toinen vasta nelikuukautisen tutkimusjakson päätteeksi. Tyttöjä tutkimukseen ei otetu, sillä sukupuolen pelättiin vaikuttavat lasten peliaikaan.

Tutkijat havaitsivat, että PS2:n saaneet pojat pelasivat olennaisesti ikätovereitaan ahkerammin, vaikka myös monet verrokkiryhmäsä kertoivat pelaavansa kavereiden luona. Peliajan lisääntyessä poikien opettajat raportoivat, että konsolin saaneet pojat edistyivät ikätovereitaan hitaammin etenkin luku- ja kirjoitustaidossa sekä oikeinkirjoituksessa. Sen sijaan yksikään opettaja ei raportoinut ongelmakäytöksen lisääntymistä.

Projektitutkija ja psykologi Robert Weisin mukaan tulos näyttää, että lasten peleihin käyttämä aika on suoraan pois muuhun harrastustoimintaan käytetystä ajasta, ja paljon pelaavat pojat harjoittelevat oppimiaan taitoja vähemmän - tai oikeammin harjoittelivat eri taitoja, sillä videopelien on todettu lisäävän mm. visuaalista hahmotuskykyä ja lisäksi olevan pojille sosiaalistava tilanne.

Weisin mukaan tutkimus kuitenkin antaa ymmärtää, että syyseurausyhteys on nimenomaan ylenmääräisestä pelaamisesta akateemiseen laiskotteluun, ei oppimisvaikeuksista runsaampaan pelaamiseen. Weis peräänkuuluttaakin vanhempien vastuuta lastensa peliajan kohtuullisuuden valvomisessa.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin