Pelien graafinen tarkkuus nousee aina aika-ajoin puheenaiheeksi, kun kaikki HD-konsoleille myytävät pelit eivät hyödynnäkään todellista HD-grafiikkaa. Pikselinviilaajien kouriin ovat joutuneet niin Metal Gear Solid 4, Call of Duty: Modern Warfare 2 kuin Halo 3:kin epämääräisten resoluutioidensa takia.
Nyt osansa saa myös Remedyn uutuustrilleri Alan Wake. "Asiantuntijoiden" mukaan peli nimittäin toimii HD-tarkkuutta heikommalla resoluutiolla. Kuva-analyyseissä pelin resoluutioksi on saatu 960x547 pikseliä, vaikka HD-standardi edellyttäisi 1280x720 pikselin tarkkuutta.
Remedy otti hiljattain lyhyesti kantaa vilkkaana käyvään grafiikkakeskusteluun. Suomalaisstudion mukaan peli muodostaa lopulta 1280x720 pikselin kuvan, mutta siihen liittyy jekku: lopullinen kuva koostuu useista kerroksista, joista kaikki eivät käytä samaa resoluutiota.
Nettikeskusteluissa epämääräinen kuvaus on otettu lähes varmistuksena siitä, ettei peli tue natiivisti HD-tarkkuutta. Spekulaatioissa on veikkailtu, että pelin geometria kuten maisemat ja rakennukset piirrettäisiin alennetulla resoluutiolla, joka lopulta venytettäisiin muiden kuvaelementtien HD-tasolle.
Xbox 360:n tuoreista yksinoikeuspeleistä myös Splinter Cell: Convictionin todettiin toimivaan verrattain alhaisella tarkkuudella. Se näkyi pelissä odotettua karkeampana kuvana.
Alan Waken keskusteluissa on kuitenkin pistetty merkille, että trilleri näyttää analysoiduissa pelikuvissa elokuvamaisen pehmeältä, joten tässä tapauksessa pikselimääräisen tarkkuuden merkitys grafiikan osatekijänä voi jäädä poikkeuksellisen pieneksi.
Tätä tukee myös Gamereactorin tuorein ennakko, joka kehui valolla ja varjolla leikkivää grafiikkaa oivalliseksi trilleritunnelman luojaksi.
Alan Wake julkaistaan vajaan kuukauden kuluttua.