PC-pelimahti Blizzard Entertainment pitää entistä monimutkaisempien kopiosuojausmenetelmien kehittämistä ajanhukkana, joka voi jopa heikentää pelien laatua. Starcraft II:n kehittäjä korostaa ennemmin porkkanaa kuin keppiä kannustaessaan ihmisiä maksamaan peleistään.
"Meistä paras lähestymistapa on varmistaa, että pelillä on kattava nettipalvelu, jossa ihmiset haluavat pelata, jossa heidän ystävänsä ovat ja jossa yhteisö on", tuottaja Frank Pearce sanoi VideoGamer.comille.
"Jos toteutamme Battle.netin hyvin, ihmiset haluavat pysyä yhteyksissä yksinpelikampanjassa ollakseen tavoitettavissa ja kerätäkseen saavutuksia."
Blizzardin mielestä lisäarvoa tarjoavalla nettipalvelulla on mahdollisuudet onnistua, mutta kireä kopiosuojaus on "hävitty taistelu". Maailmassa on aina enemmän niitä, jotka haluavat purkaa suojauksen. Sen sijaan, että taistelisi tuulimyllyjä vastaan, kehitysajan voi käyttää paremminkin.
"Kehitystiimiemme täytyy antaa keskittyä sisältöön ja siisteihin ominaisuuksiin, ei kopiosuojausmenetelmiin", Pearce sanoi.
Kopiosuojauskeskustelu on käynyt kuumana koko kevään muun muassa Ubisoftin lanseeraaman nettipohjaisen suojausratkaisun vuoksi. Jatkuvaa yhteyttä edellyttävä suojaus on aiheuttanut harmaita hiuksia erityisesti maksaville asiakkaille, jotka eivät ole päässeet pelaamaan varmennuspalvelinten ruuhkauduttua.
Heinäkuun lopulla julkaistava Starcraft II: Wings of Liberty edellyttää vain kerta-aktivoinnin ja Battle.net-tunnuksen rekisteröinnin.
Pelistä on tosin poistettu perinteinen LAN- eli lähiverkkotuki piratismin ehkäisemiseksi. Moninpeli onnistuu vain Battle.netin kautta.