Codemastersin pääjohtaja Rod Cousens esittää, että perinteiselle kopiosuojaukselle voisi olla parempiakin vaihtoehtoja. Yhtenä niistä on pelien myynti osissa.
"En ole varsinaisesti DRM-menetelmien fani. Minusta ne ovat joskus jopa haitaksi peleille", Cousens sanoo CVG:n julkaisemassa artikkelissa.
Cousens myisi kaupoissa vain eräänlaista aloituslevyä, johon olisi mahdollista ladata lisäelementtejä myöhemmin. Vaikka se ei eliminoisi piraattiversioita, laittomia kopioita ei voisi läpäistä.
Cousens sanoo, ettei DRM:n kiristäminen ratkaise piratismiongelmaa - päinvastoin se voi jopa haitata maksavia asiakkaita.
Samalla hän varoittaa pelialaa luisumasta musiikkibisneksen vanhoillisuuteen: "He eivät koskaan omaksuneet teknologiaa, ja sillä he loivat valtavan alamäen itselleen."
Pääjohtajan mielestä pelialan on opittava toimimaan toisin.
"Vastaukseni meille julkaisijoille on itse asiassa myydä keskeneräisiä pelejä, joita kuluttajat voisivat eri elementtejä tuovin mikro-ostoin laajentaa täydeksi kokemukseksi", Cousens visioi.
"Se tekisi kaupassa myytävistä peleistä edullisia, mutta ajan mittaan se voisi myös tuoda enemmän liikevaihtoa, jolla panostaa uusien pelien kehitykseen."
Hän ei usko, että piraatit pääsisivät käsiksi koko kokemukseen ilman raakaa rahaa: "Teknologia ja koodaus varmistavat, että osia pelistä on lukittu."
Codemasters on uusissa peleissään hyödyntänyt muun muassa Games for Windows Liven tarjoamia kopiosuojausmahdollisuuksia, jotka perustuvat CD-avaimen aktivointiin netissä. Toistaiseksi yhtiö ei ole ilmoittanut aikeistaan muuttaa nykyistä menetelmää.