AMD: DirectX-kommentit liioiteltuja

Mutta innovaatioita kaivataan
Kirjoittaja: Kimmo Pukkila
Julkaistu 2011-03-27

AMD:n näytönohjainpomo Richard Huddy sanoo, että viimeviikkoiset tylyt kommentit DirectX-rajapinnasta ovat liioiteltuja. Teknologiasivusto CRN:lle puhuneen Huddyn mukaan AMD ei ole pyrkimässä pois DirectX:stä.

Viime viikolla Bit-tech kirjoitti, että DirectX rajoittaisi AMD:n mielestä PC-pelien graafista kehitystä. CRN:n haastattelussa Huddy kuitenkin toteaa, että useimmat kehittäjät pitävät rajapintaa hyvänä alustana ja vain hyvin harva huippukehittäjä hyötyisi rajapinnan ohittamisesta.

"Ongelma on siinä, että pelit ovat konvergoituneet tietyllä ratkaisulla, tietyntyyppiselle raudalle, oli kyseessä sitten DirectX tai Open GL", Huddy sanoo.

Huddy mainitsi Battlefield 3:a työstävän Dicen ja Crysis 2:n juuri valmiiksi saaneen Crytekin kehittäjinä, jotka haluaisivat oikaista rajapinnan ohi suoraan rautatasolle saadakseen enemmän irti tietokoneista. Useimmille kehittäjille rajapinta tuo kuitenkin turvaa yhteensopivuudesta.

"Kärsimme kaaoksesta, ennen kuin DirectX yhdisti alaa. Ennen kehittäjien oli huolehdittava kaikenlaisista rajapinnoista."

Huddyn mukaan DirectX on tuonut mukanaan myös loppukäyttäjiä hyödyttävää vakautta, eivätkä pelit kaada koko tietokonetta yhtä helposti kuin viisitoista vuotta sitten. Luotettavuus onkin nykyrajapintojen suurin etu, kun taas joukosta erottuminen on suurin syy siihen, miksi muutamat huippustudiot ovat toivoneet AMD:ltä mahdollisuutta luopua niiden käytöstä.

PC-pelien graafisen kehityksen kannalta Huddy peräänkuuluttaa innovatiivisia ratkaisuja sekä näytönohjainvalmistajilta että DirectX:stä vastaavalta Microsoftilta, jotta kaikkien kehittäjien tarpeet voitaisiin ottaa huomioon.

"Rajapinnasta luopuminen ei varsinaisesti tarkoita, etteikö enää käytettäisi mitään rajapintaa. Ne ottaisivat toisenlaisen muodon."

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin