Palvelinkulut alas, elinkaari ylös

Naughty Dog ei perusta pelipalvelimista
Kirjoittaja: Kimmo Pukkila
Julkaistu 2011-07-13

Naughty Dog on vastannut Twitterissä pelaajien huoliin Uncharted 3: Drake's Deceptionin uupuvasta palvelintuesta. Studion mukaan on tärkeämpää pitää nettipeli pystyssä ja tuoreena pitkään kuin panostaa mahdollisesti tehokkaampiin mutta ennen pitkää kalliiksi käyviin dedikoituihin palvelimiin.

Naughty Dog vahvisti keväällä, että Uncharted 3:n moninpeli toimii pelaajien pyörittämänä peer-to-peer-periaatteella, jossa yhden konsoli toimii isäntänä ja muut otteluun osallistuvat ottavat yhteyden tähän.

"Palvelinarkkitehtuurin valinta perustui siihen, että voisimme paremmin tukea fanejamme pitkällä aikavälillä, mikäli haluamme", studio perustelee Twitter-viestissä.

Naughty Dog laskelmoi, että hintaero dedikoitujen ja ei-dedikoitujen palvelimien välillä muodostuu pitkällä aikavälillä valtavaksi. "Lopulta joku päättää, että palvelimet käyvät liian kalliiksi ja sulkee ne. Toivon, että pitämällä kulut alhaalla, ja tarpeeksi vahvan yhteisön tuella, voisimme ylläpitää peliä yli neljä vuotta."

Useat konsolipelit toimivat verkossa peer-to-peer-periaatteella, myös Uncharted 2. Niin ikään loppuvuodesta julkaistava Gears of War 3 on kuitenkin kulkemassa päinvastaiseen suuntaan; edeltäjistään poiketen se ottaa käyttöön itsenäiset pelipalvelimet eliminoidakseen isäntäkonsolin etulyöntiaseman muihin pelaajiin.

Uncharted 3:n moninpelibeta keräsi yli miljoona osanottajaa

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin