Zen Studios puolustelee Xboxia

Sonyn loanheitto ei kerää Zen-pisteitä
Kirjoittaja: Kimmo Pukkila
Julkaistu 2011-09-09

Alkuviikosta kerroimme Sonyn älähtäneen, että Microsoft "suojelee heikompaa rautaa" asettamalla ehtoja pelien julkaisulle ja sisällölle. Sonyn mielestä esimerkiksi se, että pelien on tultava ensin Xbox Live Arcadeen saadakseen Microsoftin hyväksynnän, on ongelma alalle. Yhtiö kritisoi kilpailijaansa myös luovuuden rajoittamisesta, koska peleiltä toivotaan samoja ominaisuuksia kuin muillakin alustoilla.

Latauspelejä kehittävä Zen Studios on nyt vastannut kritiikkiin sanomalla, että Sonyn puheet ovat vain loanheittoa. Studion mukaan kehittäjät itse asiassa hyötyvät Microsoftin tiukoista säädöksistä, ja Xboxin latauspalvelut ovat Sonyn vastaavia edellä.

- Microsoftilla on tarkasti määritelty tapa hallinnoida Xbox Live Arcadea. Se tekee siitä menestyksekkäämmän alustan kaikille niille, jotka saavat pelinsä sinne. Säädökset on asetettu laadunvartijoiksi, studion varajohtaja Mel Kirk kommentoi Eurogamerille.

- Jos he rajoittaisivat pelien ominaisuuksia, koska eivät voi tehdä samoja juttuja kuin Playstation tekee, olisin samaa mieltä [kuin Sony]. Mutta en todella ymmärrä väitettä.

Lisäksi Kirk muistutti, että Sonyllakin on omat murheenkryyninsä. Zen Studios sai kokea kovia, kun Playstation Network hakkeroitiin ja ajaettiin alas. Studio missasi kaksi pelijulkaisua katkon takia. Mutta tämän lisäksi Sony ei kuunnellut Zenin toiveita pelien uusista julkaisuajoista, vaan julkaisi pelit omin päin kertarysäyksellä.

- Saimme kuulla siitä Twitterin ja Facebookin kautta: hei, Fantastic Four on saatavilla! Olimme ymmällämme. Tällaista ei osattu odottaa, Kirk manaili.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin