Daniel Suarez on selittänyt pitkään ja juurta jaksaen Joystiqille mistä Call of Duty: Eliten ongelmat ovat aiheutuneet. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyseessä oli virhearvio julkaisun mittakaavasta, josta odotettiin suurta, ja jota testattiin etukäteen betalla.
Osasyynä ongelmaan oli se, että tietokannat pääsivät painimaan yhtä aikaa sekä konsoli- että PC-rekisteröintien kanssa, joka sai rasituksen kiipeämään nopeammin kuin mitä palvelimet pystyivät käsittelemään. Beacheadilla on koitettu selvittää tilannetta kellon ympäri, mutta he eivät voi tässäkään vaiheessa vielä luvata milloin he saavat sen ratkaistua. Yksi tiimin tavoitteista on olla rikkomatta jotain muuta korjatessaan tätä ongelmaa.
Suarez kuitenkin lupaa, että kaikki statsit tallentuvat edelleen tietokantaan, ja ne tulevat olemaan saatavilla kunhan palvelu saadaan taas toimimaan luotettavasti. Lisäksi premium-jäsenet saavat 30 ilmaista päivää Eliteä, ja Founder-bonukset venytetään kestämään tämän kuun loppuun saakka.