Videopelaajien käyttäytymisessä on tapahtunut muutos ajan saatossa. Nykyisin pelit rakennetaan sellaisiksi, että niiden parissa voi viettää aikaa kuukausia tai jopa vuosia. Tällä tavalla "jumiin jääminen" sopii mitä parhaimmin niin sanotuille live service -peleille. Toinen tällaisesta hyötyjä ovat tietysti ne vanhat videopelit.
Aihetta on toki tutkittu, ja Newzoo on aiheesta raportoinut PC-pelaajien osalta. Raportoinnin hoiti PC Gamer. Ben Porter piti puheen GDC-tapahtumassa. Tutkimukseen osallistui 73 000 PC-pelaajaa, ja pelejä analysoitiin yli 10 000. PC-pelaajia on arvion mukaan kaikkiaan 873,5 miljoonaa, ja suunta on ylöspäin.
Itse asiassa peräti 92% vastaajien ajasta kuluu vanhojen pelien parissa. Toisin sanoen sellaisten pelien parissa, jotka ovat yli kaksi vuotta vanhoja. Tämä on se syy, miksi live service on pelijulkaisijoille iso juttu.
"PC players are overwhelmingly spending their time on older games: 92% of our time goes into games that are more than two years old."
"As a brief aside, if you ever wonder why publishers are so obsessed with making live service games, and why so many of them fail, this gives you both answers. Get it right and a live service game is a golden goose, a forever money machine. Why do new ones fall flat? Because by-and-large the audience already likes what it likes."