Suomi
Gamereactor
artikkelit
Rimelands: Hammer of Thor

Pelialalla Suomessa: Dicework Games

Pienenä pelintekijänä Suomessa ei aina ole helppoa. Ladatauspalvelut ja mobiilialustat kuten iPhone ovat kuitenkin avanneet ovea uusille tulokkaille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Peliala Suomessa on monella mittarilla laskettuna vielä lapsenkengissään. Isoja studioita on vain muutama, ja elokuvateollisuuden tapaiset tuet pelituotannolle toiveajattelua. Tästäkin huolimatta asialleen omistautuneita pienstudiota perustetaan ympäri Suomen. Haastattelimme kolmea pioneerishenkistä pelejä julkaissutta pienstudiota siitä, miten toiminta on pyörähtänyt käyntiin globaalisti erittäin kilpaillulla alalla. Kuulumisten lisäksi vaihdoimme myös mielipiteitä siitä, mitä alalle tuleminen ja siellä selviytyminen vaatii.

HQ

Kysyimme Moido Gamesilta, Traplight Oy:ltä ja Dicework Gamesilta seuraavia asioita: firmanne visio tai missio, miten päädyitte tähän kokoonpanoon, mitä pelejä olette julkaisseet ja miten ne on otettu vastaan, millaisia ruusuja ja risuja olette toistaiseksi kohdanneet ja lopuksi mitä kertoisitte pelialaa työkseen pohtiville.

DICEWORK GAMES
www.dicework.com

1. Missio
Aloittaessamme iPhonen roolipelivalikoimaa ei juuri ollut. Se sopi hyvin yhteen ajatuksen kanssa, että halusimme tehdä sellaisia pelejä joita itsekin pelaisimme.

2. Porukka
Olimme molemmat Universomolla samassa tiimissä. Universomon lopun ajan merkkien ilmestyessä keskustelut yhteistyöstä ja yhteisestä peliprojektista tulivat ajankohtaiseksi. Helsingistä olisi löytynyt kyllä työpaikka, mutta halusimme molemmat pysyä Tampereella. Koska työtilaisuuksia oli niin vähän, päätimme perustaa oman yrityksen. Meidän kahden lisäksi Dicework työllistää väliaikaistyövoimaa esimerkiksi trailerien kohdalla. Tulevaisuudessa tarkoitus on työllistää lisää freelancereita.

Tämä on mainos:

Pelikehittämisen mahdollistavat starttirahat, omat säästöt ja ohessa tehty freelancer-työ. Toimeentuloa pelkästään omista peleistä ei kovin nopeasti ole käytännössä mahdollista saada. Hyvän tiimin löytäminen on ensiarvoisen tärkeää projektien valmiiksi saamisen kannalta.

3. Pelit
Diceworks oli studion ensimmäinen testi Unity-alustasta ja iPhone-pelikehityksestä yleensä. Artolla oli idea jo valmiina, ja tämä nopan silmälukuja ja match-3 -mekaniikkaa käyttävä peli päätettiin tehdä yksinkertaisuutensa takia ensimmäisenä pelinä. Peli sai hyviä arvosteluja, mutta myynti jäi tuntemattomuuden takia vähäiseksi. Uuden pienen yrityksen kohdalla julkaisija on tämän takia lähes välttämätön. Käytännössä vain top-100 -peleistä voi odottaa kohtalaisia myyntituloja. Diceworksin käytännön työssä kului pari kuukautta, mutta koko projektissa lähemmäs puoli vuotta. Alustavalintana Unity toimi hyvin, sillä ensimmäisiä prototyyppejä saa aikaiseksi jo muutamassa päivässä. Samalla se mahdollistaa kolmiulotteisten pelien kehittämisen pienelläkin tiimillä. Suosittelemme ehdottomasti kaikille aloittaville pienille tiimeille.

Suuremmassa projektissamme Rimelandsissa nuori aarteenmetsästäjätyttö seikkailee jääkauden aikaisessa höyryvetoisessa steampunk-maailmassa. Peliin haluttiin alusta lähtien mahdollisimman läpinäkyvä pelimekaniikka, jossa pelin tapahtumat eivät jää käyttäjälle epäselväksi. Taistelussa ruudulle heitettäviä noppia ja niiden toimintatapaa hiottiin pitkään. Visuaaliselta kikalta tuntuneet heitot saatiinkin lopuksi viilattua kiinteäksi osaksi uutta pelimekaniikkaa. Rimelandsia tehtiin vähän päälle vuoden verran. Peliprojekteissa vakio tuntuu olevan, että projektit venyvät aina.

Rimelands: Hammer of ThorRimelands: Hammer of Thor
Tämä on mainos:

4. Julkaisumenestys
Diceworks oli käytännössä alustakokeilu, eikä myynyt paljoakaan. Se sijoittui lisäksi AppStoren ruuhkaisimpaan genreen eli puzzle-peleihin. Rimelands keräsi jo ennen julkaisuaan huomattavasti enemmän huomiota niin pelaajien kuin pelimediankin kanssa. Ilmestyttyään peli keräsi paljon hyviä arvioita (Metacriticissä pelin keskiarvo on kunnioitettava 88). Kokoisellemme firmalle se on myynyt suhteellisen hyvin, ja mahdollistaa toiminnan jatkamisen. Rimelands 2 onkin lähes varmasti tulossa jossain vaiheessa tulevaisuudessa.

5. Ruusut ja risut
Parhaana puolena on, että saa tehdä mitä haluaa. Vaikka Universomolla pääsi tekemään pelejä, omassa firmassa omien pelien tekeminen on vielä motivoivampaa. Ikävänä puolena työpäivät venyvät usein pitkäksi. Asia jota ei usein ajatella, on että pelien kanssa työskentely muuttaa omaa suhdettaan pelaamiseen yleensä. Pitkän työpäivän jälkeen kotona ei välttämättä tee mieli pelata edes vapaa-ajallaan, vaan mieluummin tekee sitten jotain muuta.

Rimelandsin kohdalla on ollut mukava huomata, että yleensä vuoro- tai noppapohjaisia pelejä karttaneilta on tullut positiivista palautetta. Ennakko-odotusten hallinta on tärkeää, koska pelaajille ei voi valehdella pitkään. Rehelliset ruudunkaappaukset ja trailerit ovat hyviä keinoja tähän. Suomalainen vaatimattomuuskin toimi tässä, amerikkalaisen julkaisijan hoitaessa suurimman osan hypetyksestä.

Rimelands: Hammer of Thor

6. Miten alalle, mitä pitää huomioida
Paras tapa päästä alalle on aloittaa jonkin pelin modifikaatioprojektilla. Suomessa toinen mahdollisuus on mennä mukaan demoskeneen, jos grafiikan vääntö tai koodaaminen kiinnostaa. Molemmat tavat testaavat pelikehityksen lisäksi kykyä saattaa projekti alusta loppuun valmiiksi. Pelisuunnittelijaksi halajavan kannattaa tutustua myös lautapeleihin ja perinteisiin roolipeleihin ja niiden mekaniikkoihin. Massiivimoninpelin tekeminen heti ensimmäisenä projektina on vain tyhmää.

Isommissa yrityksissä ensimmäinen duuni on todennäköisesti pelitestaajana (QA). Sen kautta lahjakas työläinen voi päätyä esimerkiksi kenttä- tai pelisuunnittelijaksi. Hyvä portfolio tai valmis harrastepeliprojekti auttavat paljon työpaikan saamisessa. Nöyryyttä pitää olla. Pelialan työpaikka ei takaa vapautta tehdä mitä vaan, vaan perustyötä on oltava valmis tekemään.
Pelaajapalautteessa on hyvä ottaa huomioon, että valittavat ajoin esimerkiksi vaikeustasosta. Mutta suoran vaikeustason alentamisen sijaan syy jonkin kohdan vaikeuteen voikin löytyä yllättävästä syystä.

Pelitestaukseen olisi aina syytä ottaa ulkopuolinen taho. Kehittävät sokeutuvat helposti omille tuotteilleen, samoin muut projektin kanssa pitkään tekemisissä olleet.

Pelialalla ei pääse Suomessa helposti rikastumaan. Kannattavinta on tehdä peliä vapaa-aikanaan ja katsoa sen jälkeen, olisiko pelialalla sataprosenttisesti toimiminen järkevää. So don't quit your day job!

Rimelands: Hammer of Thor

Lue myös artikkelin kaksi muuta osaa!
* Moido Games
* Traplight Oy

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Pelialalla Suomessa: Dicework Games

Pelialalla Suomessa: Dicework Games

ARTIKKELI. Kirjoittaja Matti Isotalo

Pienenä pelintekijänä Suomessa ei aina ole helppoa. Ladatauspalvelut ja mobiilialustat kuten iPhone ovat kuitenkin avanneet ovea uusille tulokkaille.



Ladataan seuraavaa sisältöä