Suomi
Gamereactor
artikkelit

Phil Harrison uskoo Xbox Onen visioon

GR Ruotsin Carl Brännström pääsi haastattelemaan Xbox-leiriin siirtynyttä Phil Harrisonia tuoreeltaan Xbox Onen julkistuksen jälkeen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Phil Harrison uskoo Xbox Onen visioon
Phil Harrison ei puhunut Xbox-julkistuksessa, mutta pääsimme tapaamaan häntä myöhemmin.

Phil Harrison, entinen Playstation-pomo ja nykyinen Xbox-pomo, on pitkä mies. Niin pitkä, että joudun astelemaan taaksepäin saadakseni hänet kuvaan. Hän lohkaisee, haluaisinko mieluummin seisoa pöydällä saadakseni paremman yleiskuvan. Vastaan, että tämä riittää kiitos, ja tirkistelen kameran läpi kuin mikäkin paparatsimaahinen.

Olemme Microsoftin Xbox-kampuksella Redmondissa, vain muutama tunti Xbox Onen julkistuksen jälkeen. Koska Harrison siirtyi Microsoftille vasta viime vuonna, ensimmäinen kysymykseni liittyy tietysti siihen, missä määrin hän on päässyt vaikuttamaan konsolin suunnitteluun.

Siirtyessäsi Microsoftille miten paljon oli jo lyöty lukkoon ja miten paljon Xbox One on sen jälkeen muuttunut?
- Lähes kaikki oli jo päätetty, kun liityin tiimiin, ja itse asiassa Xbox Onen visio ja strategia houkuttelivat minut tänne. Uskon tähän strategiaan, jossa olohuone on viihteen keskus ja jossa pelit ovat tärkeä portti useampaan kuin yhteen tv-viihteen muotoon.

Tämä on mainos:

Kuinka paljon tuo visio on muuttunut aiemmasta?
- Visio on kasvanut kunnianhimoisemmaksi. Meillä on tehokas laite ja erittäin fiksu käyttöjärjestelmä, joita vahvistaa pilvi. Tällaista ei ollut saatavilla 2005-2006. Pilvi on se, missä taikuus syntyy. Olin hyvin vaikuttunut investoinneista, joita Microsoft on tehnyt pilveen useiden vuosien ajan, ulottuen aina vuosikymmenen päähän. Pilvi-infrastruktuuriin sekä sen ymmärtämiseen on satsattu miljardeja dollareita. Xbox Onen ensimmäisenä myyntipäivänä meillä on yli 300 000 palvelinta yksin tämän alustan tukemiseen. Näiden palvelinten laskentateho on suurempi kuin koko maailman tietokoneiden yhteenlaskettu teho vuonna 1999. Se on oikeasti kuin tieteiskirjallisuudesta. Aivan fantastista.

Esittelyssä keskityttiin kuitenkin amerikkalaiseen televisioon ja urheiluun, mutta miten kaikki toimii Euroopassa?
- Hyvä kysymys. Meidän oli ankkuroitava johonkin tämänpäiväisessä esityksessä, mutta luonnollisesti tulemme sopeuttamaan ja lokalisoimaan niin monille markkinoille kuin mahdollista. Tv on erittäin paikallinen asia, joten meidän on haettava missä tahansa todella paikallistason kumppanuuksia, ja teemme töitä tällä saralla.

Käytettyjen pelien kaupasta on noussut kalabaliikkia...
- Ymmärrän hyvin. Mitä me olemme sanoneet - kenties emme tarpeeksi selvästi - on se, että työskentelemme ratkaisun parissa. Meillä tulee olemaan tähän ratkaisu, emme vain ole vielä valmiita puhumaan siitä yksityiskohtaisesti, joten pysykää kuulolla.

Tarvitseeko Xbox One jatkuvaa yhteyttä?
- Se ei tarvitse jatkuvaa yhteyttä internetiin. Xbox Onea parantaa yhteys pilveen, internet-yhteydellä ehostetaan monella tavoin laitteen käyttökokemusta ja ominaisuuksia, mutta konsolin ei tarvitse olla yhteydessä koko aikaa.

Tämä on mainos:
Phil Harrison uskoo Xbox Onen visioon
EA kertoo yhteistyöstä Microsoftin kanssa. FIFA saa lisäsisältöä Xbox Onella.

Esittelyssä puhuttiin paljon myös Kinectistä, uusista tavoista olla vuorovaikutuksessa tv:n kanssa ja sosiaalisesta mediasta. Nämä ovat ehkä aiheita, jotka vetoavat casual-pelaajiin, mutta miten vakuutatte hardcore-pelaajat?
- Tämänpäiväinen esitys koski alustaa ja visiota uudelle sukupolvelle. E3:ssa kyse on peleistä. Xbox One ei ole yksinomaan pelikonsoli, joten emme viestineet tänään yksinomaan peleistä. Mutta kerroimme strategisesta yhteistyöstä EA:n kanssa. He tuovat urheilupelisarjansa Xbox Onelle ainutlaatuisella tavalla yksinoikeussisällön saattelemana, mikä on erittäin relevanttia Euroopassa erityisesti Fifan osalta. Ja näytimme Call of Dutyn ensimmäisenä. Call of Dutya hardcorempaa hädin tuskin on olemassa, joten minusta kukaan ei voi väittää, että olisimme hylkäämässä yleisön, jonka ansiosta pääsimme tähän pisteeseen. Jos sinulla on epäilyjä - mitä ei pitäisi olla - E3:ssa nähdään matskua, joka tulee täysin pyyhkimään ne pois.

Jos tätä verrataan Playstation 4:n esittelyyn, Sony ei näyttänyt konsolia, mutta heidän viestinsä oli käytännössä "pelikonsoli pelaajilta pelaajille". Minusta tuntuu, että Microsoft ja Xbox yrittävät laajentaa pelien, television ja viihteen yleisöä. Näinkö laitteet erottuvat toisistaan tulevina vuosina?
- Uskon, että Xbox Onen strategia on hyvä strategia. En istuisi täällä, jos en uskoisi siihen. Investoinnit, joita olemme tehneet pelinkehitystyökaluihin vuosikymmenien aikana, ovat vertaansa vailla. Meillä on maailman parhaat työkalut pelien tekemiseen, ja ne auttavat kehittäjiä saamaan kaiken irti pelikonsolista. Meillä on erittäin tehokas laite, jonka voi yhdistää pilveen ja saada sitä kautta lisää CPU-kapasiteettia, ja erinomainen uusi ohjain - oletko kokeillut?

Jep. Tuntui mahtavalta.
- Se tuntuu todella luonnolliselta kädessä. Kaikki nämä investoinnit on suunnattu loistavan pelikokemuksen tuottamiseksi. Teemme myös uskomattomia asioita tehdäksemme tv:stä todella älykkään, teemme helpoksi saumattoman vaihtelun viihteen välillä, ja tv:stä vain tulee superfiksu. Minusta se on hieno viesti.

Phil Harrison uskoo Xbox Onen visioon
Journalistit piirittävät uutta konsolia sen esittelyn jälkeen.

Uusi Kinect on selvästi kehittyneempi kuin aiempi versio. Integroituvatko core-pelit tällä kertaa syvemmin Kinectiin?
- Toivon, että jokainen kehittäjä pohtii, miten Kinect voi tehdä heidän peleistään maagisempia. Emme vaadi sitä, emme pakota siihen, mutta toivomme sitä, koska jokaisen Xbox Onen mukana tulee Kinect, eli 100 prosenttia yleisöstä voi käyttää sen ominaisuuksia. Aiemmin noin 25 prosenttia omisti Kinectin. Lisäksi olemme tulleet aika isoista liikkeistä alaspäin tarkkuuteen, joka lasketaan millimetreissä ja nanosekunneissa. Kaapattu data on vain niin paljon rikkaampaa, että se mahdollistaa hyvin hienovaraiset liikkeet. Ne pelit, jotka toimivat hyvin Xbox 360 Kinectillä, olivat laitesuunnittelun sanelemia, mutta nyt nämä rajoitteet poistuvat. Toinen juttu on kyky tunnistaa ääntä. Sen takana oleva teknologia on todella nokkela, ja olemme investoineet paljon siihen, että se toimii fiksusti Xbox Onella. Voit siis varmasti kuvitella, että peleissä kokemusta parannetaan ja syvennetään siten, että ohjaimen lisäksi käytetään myös omaa ääntä. Ja tätä nähdään E3:ssa.

Kuinka joustava Kinectin äänentunnistus on?
- Se ei tue kaikkia kieliä julkaisussa, mutta tukemiemme kielien määrä kasvaa ajan kanssa. Tämä teknologia on iso hanke Microsoft Researchillä, ja heillä on uskomatonta osaamista, joka tekee normaalista puheesta todella luonnollisen tavan käyttää Xbox Onea.

Voitko lopuksi kertoa, mistä olet erityisen ylpeä tämän päivän julkistuksessa?
- Studiotaustastani johtuen vastaaminen on vähän hankalaa, mutta pidän kovasti strategisesta kumppanuudesta EA:n ja Activisionin kanssa. Heidän parhaat ja suurimmat sarjansa kertovat heidän sitoutuneisuudestaan meidän alustamme, ja se tarkoittaa sitä, että pelaajat voivat olla varmoja mahtavien pelien tulosta Xbox Onelle. Minusta se on hyväksi kaikille.



Ladataan seuraavaa sisältöä