12 vuoden jälkeen peräti kaksi peliä on julkaistu lähes samaan aikaan lunastamaan menneiden aikojen RollerCoaster Tycoon -sarjan kruunua. RollerCoaster Tycoon World näki päivänvalon 16. marraskuuta Nvizzio Creationsin tekemänä. Planet Coaster puolestaan on Frontier Developmentsin työtä eli sama yhtiö, joka aikoinaan teki RollerCoaster Tycoon 3:n vuonna 2004. Arviossa käsitellään ainoastaan Planet Coasteria.
Ennen oman huvipuiston rakentamista suositellaan hahmon luomista. Vaihtoehtoja ei paljoa ole, mutta hahmoa käytetäänkin vain verkkopelissä. Oman nettinaaman luomisen jälkeen on aika ryhtyä hommiin. Planet Coasterissa on kolme pelimuotoa: Career, Sandbox ja Challenge. Kaikissa muodoissa voi tallentaa koska tahansa, ja jatkaa myöhemmin samasta pisteestä. Tämä mahdollistaa pelaamisen lyhyissä pätkissä, joskin puolen tunnin rykäisy venyy usein monituntiseksi rakentelusessioksi.
Uratilassa eli Careerissa asetutaan huvipuiston johtajan saappaisiin, ja tehtävät riippuvat kulloisenkin työmaan tilasta. Toiset vaativat huomiota keskeneräisten vuoristorata-ajeluiden loppuun saattamiseksi. Toiset taas kaipaavat kipeästi huoltomiehiä tekemään kaikenlaisia pieniä kunnostustöitä. Vaadittujen tehtävien suorittamisen jälkeen aukeaa uusia huvipuistoja ja niihin liitettyjä haasteita.
Challenge edellyttää viisaita päätöksiä asioiden hoidossa: käyttöön annetut rajalliset varat on käytettävä älykkäästi huvipuiston parhaaksi. Rahojen loppuessa voi myös hakea lainaa. Silloin vain on muistettava, että laina on maksettava takaisinkin.
Sandbox-tilassa saa nimensä mukaisesti rakennella niin paljon kuin sielu sietää, eikä tarvitse huolehtia rajallisista varoista, erillisistä haasteista tai mistään muustakaan ikävästä. Ainoa vaatimus on mielikuvitus. Kahdessa muussa pelimuodossa edistyneemmät rakenteluvaihtoehdot avautuvat käyttöön ajan kanssa. Sandboxissa kaikki on käytettävissä alusta alkaen ilman rajoituksia.
Huvipuiston pyörittämistä haikaileville Planet Coaster on oiva valinta. Valikoista pääsee määrittämään niin pääsylippujen hintaa, vierailijoiden tyytyväisyystasoa kuin henkilökunnan määrää ja laatuakin. Sinänsä helppokäyttöisten valikoiden oppimiseen on syytä käyttää aikaa, koska tärkeitä asioita jää helposti huomaamatta. On esimerkiksi täysin mahdollista unohtaa periä vierailta pääsymaksua vain siksi, ettei tätä toimintoa huomannut valikoista.
Illan tähti on kuitenkin mahdollisuus rakennella omia vuoristoratoja, jonka prosessi on varsin suoraviivainen ja helppo. Muutamalla klikkauksella aloittelijakin saa aikaan vuoristoradan, rakennuksia tai jopa maiseman. Vaihtoehtojen määrä on ylitsepursuava varsinkin alussa: kun vaihtoehtoja tuntuu olevan liikaa, on vaikea tietää mistä aloittaisi.
Taivas on rajana, mutta huviajelunsa voi kuljettaa myös maan alle. Tunnelin läpi syöksyvä ajelu paitsi näyttää hyvältä, myös lisää vieraiden tyytyväisyystasoa tuoden lisärahaa taloon. Monimutkaisten ratojen luominen ja tuunailu on itsessään palkitsevaa puuhaa, mutta pelin antama palaute vierailijoiden kommenttien muodossa rohkaisee pyrkimään alati parempaan. Mikäli jokin luomus onnistuu aivan erityisen hyvin, sen voi tallentaa ja myöhemmin kopioida niin monta kertaa toisaalle kuin vain haluaa. Vaihtoehtoisesti parhaansa voi jakaa verkkoon henkseleitä paukutellen. Ajeluihin pääsee virittämään myös kuolemanloukkuja. Joskus on vain hienoa rakentaa huvipuisto, ja sitten vain katsella maailman palavan.
Oma avatar-hahmo ja huvipuiston vieraat näyttävät piirroselokuvamaisilta, mutta muuten Planet Coasterin ulkoasu tavoittelee realismia. Huvittelupaikkoja voi rakentaa haluamiinsa maisemiin aavikosta runsaskasvisiin metsämaisemiin saakka. Kameraa voi pyörittää alueen ympäri vapaasti, ja yksityiskohtia pääsee zoomailemaan mielensä mukaan. Lopputuloksena huvipuistot näyttävät eläviltä ja monipuolisilta. Näkymä siirtyy ensimmäiseen persoonaan silloin, kun itse haluaa kokea luomansa vuoristorata-ajelun.
Verkkopeli paljastaa nopeasti, miksi kyseessä on Planet Coaster. Päävalikossa näkyy planeetta, joka on väärällään toinen toistaan huimempia huvipuistoja. Nämä ovat tietysti muiden pelaajien verkkoon ladattuja luomuksia, joissa voi halutessaan vierailla. Rakennelmat pisteytetään, ja parhaat näkyvät luonnollisesti listan ylimmillä sijoilla. Mikäli jokin luomus erityisesti miellyttää, voi sen ladata omaan peliinsä helposti. Muiden tekemiä rakennelmia voi niin ikään vapaasti muokata omassa pelissään latauksen jälkeen. Verkkopeli on rakennettu siten, että kehittäjät Frontier Developmentsilla saavat mahdollisimman paljon ja helposti käyttäjiltä palautetta. Kuuntelemista ja siitä opin ottamista on tehty jo nyt, sillä kehittäjät suurensivat huvipuistojen kokoa ennen pelin julkaisua.
Parasta Planet Coasterissa on sen tarjoama vapauden tunne. Pelissä on suunnilleen kaikki, mitä huvipuiston rakentelulta ja pyörittämiseltä voi toivoa. Verkkopeli lisää monipuolisuutta, koska ladattuja tuotoksia voi itse muokata lisää. RollerCoaster Tycoon on saanut arvoisensa henkisen jatko-osan.