Suomi
Gamereactor
artikkelit

Playstation 4:n julkistustilaisuudessa

Gamereactor oli paikan päällä New Yorkissa, kun Sony esitteli uuden Playstationinsa. Jonas Elfving summaa parituntisen tapahtuman vaiheet.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Edellisestä Playstation-julkistuksesta on ehtinyt vierähtää jo lähes kahdeksan vuotta. Siinä missä PS3 esiteltiin 2005 E3-messuilla, tällä kertaa Sony järjesti oman tapahtumansa New Yorkin Manhattan Centerissä. Lehdistöä lennätettiin paikalle ympäri maailman, mikä jo itsessään kertoo jotain tapahtuman merkityksestä Sonylle.

On aika kääntää seuraava sivu Playstationin historiassa.

Playstation 4:n julkistustilaisuudessa
Hytisevät journalistit jonottivat malttamattomina Manhattan Centerin lämpöön, jossa Playstation 4 julkistettaisiin - koska siitä ei ollut paljon epäilyksiä.

Sonylla on uudenlaiset tavoitteet konsolilleen, Playstation-yksikön johtaja Andrew House pohjusti melkeinpä heti kärkeen. Mikään ei saa tulla pelaajan ja pelin väliin. Playstation 4 ajaa sisään esimerkiksi viiveettömämpää käyttökokemusta. Se on kunnioitettava tavoite. Yhtiö väläytteli kohokohtia uudesta laitteistosta, joka on PC-pohjainen ja siten helpommin ohjelmoitavissa. Laitteessa on tehokas grafiikkaprosessori ja kahdeksan gigatavua yhtenäistä RAM-muistia, joiden pitäisi nostaa kokemus uudelle tasolle. Itse konsolia ei kuitenkaan vielä näytetty. Jännitystä pitää kuulemma pitää yllä.

Tämä on mainos:

Onneksi jotain konkreettisempaa oli esillä uuden ohjaimen muodossa. Dualshock 4 muistuttaa paljon ohjainta, jota jo huhuissa hahmoteltiin. Aiempaan verrattuna ohjain on aavistuksen aiempaa pulleampi, tatteihin on lisätty pitävää kuviointia ja liipaisimet ovat muotoilultaan loogisemmat. Täysin uusina ominaisuuksina ohjaimeen tulevat pieni kosketuspinta ja Share-näppäin, jolla voi jakaa videokuvaa pelisessioistaan.

Sony mainitsi myös parannetun tärinätoiminnon, kuulokeliitännän ja "valopalkin". Väriä vaihtavan valon nerous piilee siinä, että väristä tunnistaa oman ohjaimensa ja lisäksi Playstation 4 Eye -kamera pystyy seuraamaan ohjaimen sijaintia. Kamera ei ole kuitenkaan välttämättömyys, jos joku sitä pelkäsi.

Playstation 4:n julkistustilaisuudessaPlaystation 4:n julkistustilaisuudessa
Kaikki silmäparit ja kamerat oli liimattu lavalle, pari minuuttia ennen tapahtuman alkua. Kaareva näyttö lähes sulki yleisön sisäänsä.

Pelit ovat kuitenkin lopulta se, mitä kaikki janoavat, ja siksipä huomattava osa parituntisesta esittelystä oli varattu PS4-peleille ja niiden kehittäjille. Tunnelma salissa alkoi lämmetä, kun screenille pyörähti Knackin traileri. Toivottavasti pelistä tulee hyvä toimintatasohyppely, jossa muotoaan muuttava kivihahmo kyykyttää vihaisia peikkoja. Värikkäästä trailerista ainakin kumpusi Ratchet & Clankin ja Pixar-animaatioiden fiilis.

Tämä on mainos:

Myöhemmin Sony tarjosi vilkaisun Playstation 4:n sosiaalisiin ominaisuuksiin, jotka ovat myös hyödynnettävissä kaikenlaisilla laitteilla. Lisäksi PS4 tukee konsolin asettamista lepotilaan ja nopeaa paluuta samaan pelitilanteeseen, koska peli pidetään muistissa lepotilan ajan. Toisaalta ladatun pelin voi käynnistää jo ennen kuin se on kokonaan latautunut kiintolevylle.

Gaikain perustaja David Perry nousi lavalle ja totesi, että Playstation 4:lle aiotaan luoda maailman nopein pelipalvelu. Facebook ja Ustream integroidaan konsoliin ja pelaajat voivat lähettää suoraa videokuvaa pelisessiostaan. Katsojat voivat puolestaan jättää ruudulle viestejä, tarjota bonusesineitä tai jopa ottaa ohjat haltuunsa, jos peli käy liian vaikeaksi. Tämä on tietysti valinnaista, joten "olan yli kurkkijoita" ei ole pakko sallia jännittävässä yksinpeliseikkailussa.

Playstation 4:n julkistustilaisuudessa
Dualshock 4:n julkistus. Se jäi käytännössä ainoaksi laitteeksi, joka tapahtumassa näytettiin. Ohjain on parantunut aiemmasta.

Mukavana bonuksena PS Vitan omistajille käsikonsolia voi käyttää PS4:n kumppanina. Remote Play laajenee ja PS4-pelejä on mahdollista pelata käsikonsolin näytöllä, jos TV on varattuna. Kaikissa PS4-peleissä on jonkinlaisia Vita-ominaisuuksia.

Väliin ympättiin Applen mainosvideolta haiskahtavia kehittäjähaastatteluja, joissa muun muassa Tim Schafer hehkutti, että uusi laitteisto ja sosiaaliset funktiot helpottavat pelintekijöiden arkea. Mainos tai ei, mutta innostus vaikutti aidolta ja kehittäjät ovat halukkaita hyppäämään uuteen sukupolveen.

Guerrilla Games oli vuorossa seuraavaksi. Studio aloitti puhumalla Helghastista ja kuin ollakaan uusi Killzone oli tosiasia. Killzone: Shadow Fall, tarkemmin sanottuna. Ruudulle levittäytyi yllättävän värikäs Vekta City, mutta räjähdykset rikkoivat pian kaupungin idyllin. Helghast-soturi valeasussa pisti viattomia kansalaisia lihoiksi, mutta sai tuntemattoman sankarimme puukosta silmäänsä. Tästä alkoi pelattava osuus, ja pistin merkille lavalla seisovan esittelijän ohjaimen, jonka valo muuttui pelitilanteiden mukaan. Punainen tarkoittaa "auts". Hetken räiskinnän jälkeen sankari liftasi kyydin sotilaslentokoneelta ja villi lento halki kaupungin saattoi alkaa. Demo päättyi juuri, kun ilmataistelu oli alkamaisillaan. Vauhdikas toiminta vaikutti hienolta.

Playstation 4:n julkistustilaisuudessa
Mahdollisuus jatkaa pelaamista ja yhteydenpitoa melkein missä tahansa oli yksi Sonyn myyntispiikeistä.

Paukkeen jälkeen Evolution Studios astui lavalle ja väänsi moottorit käyntiin. Studio, joka on tunnettu Motorstormista, työstää PS4:lle uutta Driveclub-ajopeliä. "Maailman parhaat autot ja siisteimmät radat", kuului eräs mainoslause. Koukku on silti sosiaalisissa ominaisuuksissa, kavereiden kanssa kaahailussa, mistä jo nimikin kielii. Pelaaminen tapahtuu pääasiassa ensimmäisen persoonan kuvakulmasta (tosin en yllättyisi, jos muitakin kuvakulmia olisi tarjolla), ja ajokkeihin ahdetaan "järjetön" määrä yksityiskohtia. Verhoiluista voi jopa nähdä, miten kuidut ovat hankautuneet eri suuntiin. Driveclub on mielenkiintoinen tulokas vanhempien kaahailusarjojen rinnalle.

Playstation 4 on onnistunut kääntämän myös entisen Xbox-studio Bungien kannattajakseen. Kaikille Halo-faneille tuttu ydinporukka tuli puhumaan Destinystä luvaten PS4-versioon jonkinlaista yksinoikeussisältöä. Päälle näytettiin mehukas pätkä uutta pelikuvaa. Nähtäväksi jää, saavatko Xbox-versiotkin omaa sisältöä vai onko Bungie-fanien alettava suunnitella alustan vaihtoa.

Tuttujen yksinoikeussarojen listaan liittyi Infamous: Second Son, jota työstää Sucker Punch. Peli esiintyi vain trailerin muodossa, mutta näyttäisi jatkavan yliluonnollisilla kyvyillä leikittelyä dystooppisessa maailmassa, jota miljardit turvakamerat tarkkailevat.

Playstation 4:n julkistustilaisuudessa
Quantic Dreamin teknologiademo PS4:n piirtämistä kasvoista vakuutti - kasvot olivat hämmentävän elävät.

Jos oli Destinyn yksinoikeussisältö jonkinasteinen valtaus, samaa voisi sanoa Jonathan Blow'n uudesta The Witness -pelistä. Xboxille loistavan Braidin luonut Blow lupasi, että Witness julkaistaan ensin vain PS4:lle. Kyseessä on pulmapeli, joka sijoittuu lämminhenkiseen, tyyliteltyyn maailmaan. Ensimmäistä kertaa koko lehdistötilaisuuden aikana huomasin hymyileväni. Toivottavasti Witness on yhtä tunnelmallinen ja haastava kuin se vaikutti videolla.

Seuraavaksi lavalle asteli Quantic Dreamin suuri visionääri David Cage, joka suhteellisen tukevalla ranskalaisaksentillaan ryhtyi puhumaan polygoneista studion aiemmissa peleissä, Fahrenheitissa ja Heavy Rainissä. Voi tylsyys, ehdin jo tuumia, mutta kun screenille pamahti yksityiskohtainen digitaalinen kasvokuva Playstation 4:llä renderöitynä, kiinnostus alkoi palata. Vaikka Quantic Dreamillä ei ollut uutta peliä näytettävänään, virtuaali-ihmisen kasvoillaan esittämät ilmeet tuntuivat oikeilta, ja se on erittäin kutkuttava lähtöasetelma tämän studion kohdalla.

Grafiikoista puheen ollen, Media Molecule ilmaisi inhonsa "polygonityranniaan" tuodessaan julki oman teknologiademonsa. Demossa lähes unohdettu Move-ohjain otettiin hyötykäyttöön 3D-veistosten tekemiseksi. Sitten pinkki sähkökitara sai ympärilleen ihmisiä, joiden heiluttamat Move-ohjaimet ohjasivat lopulta kokonaista saviukkonen bändiä. Vähän kuin Wii Music, mutta itse muovatuilla hahmoilla. Kysymysmerkiksi jäi kuitenkin se, aiotaanko tältä pohjalta tehdä oikeaa peliä, vai oliko tarkoitus vain muistutella Moven olemassaolosta.

Playstation 4:n julkistustilaisuudessa
Media Moleculen esitys huipentui mukavaan Move-ohjattuun rock-konserttiin, mutta mitä se tarkoittaa pelaajille, jäi epäselväksi.

Capcom on ollut Sonylle läheinen kumppani aiemmissa konsolisukupolvissa, ja yhtiö aikoo luonnollisesti tukea myös PS4:ää. Yoshinori Ono esitteli lavalla yhtiön uuden sukupolven moottorin, Panta Rhein, jota käytetään Deep Down -nimisen projektin pohjana. Fantasiamiljööt ja lohikäärmeet toivat mieleen mahdollisen Dragon's Dogman jatko-osan. Vähän samoilla linjoilla jatkoi Square Enix, joka näytti Luminous Studion elokuvamaisen teknologiademon. Demo edustaa yhtiön visiota uuden sukupolven grafiikasta, mutta se nähtiin jo viime kesänä. Varsinaisten uutisten puute oli siten pieni pettymys, mutta Square-pomo Shinji Hashimoto päätti osuutensa lupaamalla uutta Final Fantasya ensi kesän E3:een.

Tämän jälkeen Ubisoft esitteli Watch Dogsia pelattavassa muodossa. Viime kesän yllättäjä on todellakin tulossa myös uuden sukupolven konsoleille. Demossa käppäiltiin modernissa kaupungissa, murtauduttiin ohi kulkeneen liikemiehen pankkitilille, pelastettiin nainen puukotukselta ja jahdattiin syyllistä. Virkistävän lenkin ja räjäytetyn sähkökaapin jälkeen roisto jäi kiinni, mutta pian päähahmo joutui jahdatuksi, ja kohtaus kulminoitui pakoon junalla. Watch Dogs näyttää edelleen viihdyttävältä ja sai illan raikuvimpiin kuuluvat aplodit.

Playstation 4:n julkistustilaisuudessa
Activision, Ubisoft, Sega, Square Enix, Capcom, EA ja kymmenet muut ovat jo asettuneet PS4:n taakse.

Sitten uutinen puun takaa: Blizzard aikoo vallata maailman - yhteistyössä Sonyn kanssa. Ha! Chris Metzen selitti, että vaikka Blizzard on pitkään keskittynyt vain PC:hen, se kaipaa myös konsolirintamalle ja on siksi julkaisemassa Diablo III:n Pleikkareille. Ensin julkaistaan Playstation 3 -versio ja vähän myöhemmin PS4-versio. Konsoliversioon suunnitellaan oma ohjausmalli ja neljän pelaajan co-op samalla ruudulla.

Näiden peliesittelyjen jälkeen Sony summasi illan, mutta lopulta yksi iso elefantti jäi huoneeseen: miltä itse PS4 näyttää? Sony ei iskenyt pöytään pyrotekniikkaa, ei savutehosteita eikä mystisesti lattiasta nousevaa Ken Kutaragia hopeinen avaruusalus käsissään. Jättiscreeni lupasi kuitenkin lanseerausta jouluksi. Sitä, koskeeko annettu julkaisuajankohta koko maailmaa vai yksin jenkkilää, ei vielä varmuudella tiedetä. Joka tapauksessa Sonyn tarjoama visio lähitulevaisuudesta tuntui jännittävältä. Microsoftin (ja Nintendon) on tehtävä töitä vastatakseen Sonyn antiin vakuuttavasti.

* PS4:n, Dualshock 4:n ja PS Eyen tekniset tiedot
* Dualshock 4 kuvissa
* Katso kaikki PS4-pelien trailerit

HQ


Ladataan seuraavaa sisältöä