Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
arviot
Pokémon Legends: Z-A

Pokémon Legends: Z-A

Game Freak tarjoilee tutun uuden luvun pitkäikäiseen pelisarjaan, joka on täysin riippuvainen siitä, kuinka paljon pidät Pokémon-kaavasta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Onko sinulla myös hieman myrkyllinen suhde tietynlaiseen pikaruokaan? Ehkä tuot kotiin suklaapatukan heikkouden hetkellä tai et yksinkertaisesti voi vastustaa Big Macia, mutta idea on pohjimmiltaan sama. Tiedät, että sitä ei ole valmistettu parhaissa olosuhteissa tai että se ei anna kehollesi optimaalista ravintoaineyhdistelmää, mutta samalla vaadit, että kaikkea ei välttämättä tarvitse "minimoida" ja että on tilaa haurastumiselle ja vähemmän kuin optimaalisille päätöksille.

Tällaisia ovat nykyaikaiset Pokémon-pelit, kokemus, jota nyt leimaavat vakavasti karkeat reunat, ilmeiset häiriöt ja puutteet, jotka eivät ole vain teknisiä, vaan ulottuvat syvemmälle, suoraan Game Freakin suunnittelu- ja toteutustavan selkärankaan. Mutta kaikesta huolimatta, olipa kyse sitten häikäisevästä nostalgiasta tai kenties sopivan viihdyttävästä lähtökohdasta, pelistä nautitaan joka tapauksessa, joko siksi, että sallii itselleen hetken heikkouden, tai siksi, että uskoo vakaammin siihen, että kaikkea ei tarvitse selittää, mitata ja vertailla.

Ja kyllä, minun on, hieman valitettavasti, ilmoitettava, että tämä hieman monimutkainen suhde fanin ja kehittäjän välillä jatkuu Pokémon Legends Z-A:ssa, joka tarjoaa jälleen kerran ylivoimaisen alavireisen teknisen maailman, edelleen outoa ääninäyttelemisen puutetta ja ajoittain pysähtyneitä suunnittelukäytäntöjä, mutta joka yhdistyy sitten tähän täysin alkeelliseen, perustavanlaatuiseen rakkauteen pelisarjaa, pelisääntöjä ja esiteltyä pelisilmukkaa kohtaan.

Tämä on mainos:
Pokémon Legends: Z-APokémon Legends: Z-A

Okei, siinä oli esseistinen avaus, mennäänpä siihen, mistä tässä oikeastaan on kyse. Tätä kutsutaan nimellä "Legends", mutta se on itse asiassa melko selkeä jäähyväinen Arceukselle, jossa keskityttiin suuresti lukemattomien Pokémonien pyydystämiseen erämaassa. Ei sillä, että tämä suoraan puuttuisi Z-A:sta, mutta tämä tapahtuu ensisijaisesti ja yksinomaan Lumiose Cityssa (hieman väärinymmärretty näytelmä Pariisista - vain ilman kaikkea sen charmia), jossa voit pyydystää yksittäisiä villejä Pokémoneja kaduilta ja katoilta, mutta ensisijaisesti niin sanotussa Wild Zonesissa. Tyyppejä on keskimäärin paljon vähemmän per Wild Zone, ja EXP. Share käännetään melko alas saaliiden osalta, joten Z-A muuttuu eräänlaiseksi sekoitukseksi klassisempien lukujen ja Arceuksen välillä. Tämä on hyvä, jos on klassinen pelaaja, joka valitsee kiinteän joukkueen ja pysyy siinä koko ajan, mutta ei ole samanlaista janoa täyttää PokéDexiä, koska kumma kyllä, siitä on tehty paljon vaikeampaa. Nyt siis tiedät.

Palaamme (valitettavasti) takaisin Lumioseen. Tarina on... noh, se ei ole erityisen vaikuttava. Game Freak yrittää antaa meille värikkäitä hahmoja ja mysteeriä niin sanottujen "Rogue Mega Evolutionsien" ympärillä. Itse asiassa joissakin kohdissa on todisteita siitä, että Game Freak on kasvanut tarinankertojana, ja tämä näkyy erityisesti siinä, mitä voisi kutsua pelin kolmanneksi näytökseksi, aivan kuten Arceus ja erityisesti Scarlet/Violet, mutta kaikki luonne ja läsnäolo imetään pois pudottamalla jälleen kerran ääninäytteleminen pois. Näissä kohtauksissa ei ole mitään intensiteettiä, ei energiaa, vain tyhjiö, ja on suorastaan anteeksiantamatonta, että Game Freakin resursseilla varustettu studio, jolla on melko ilmeinen halu kertoa tarinaa, päättää tehdä sen näin.

Ja nyt kun valitan. Ajatus kaupungista ainutlaatuisena näyttämönä on hieno, ja itse asiassa pelissä on repliikkejä, tilanteita, joissa asukkaat keskustelevat siitä, onko villieläinten rinnalla eläminen tällä tavoin ylipäätään hyvä idea. Mutta toteutus on puutteellinen, ja sen varmaan tiesitkin jo. Vertikaalisuudesta huolehtivat tikkaat ja hissit, joiden avulla pääsee tutkimaan kaupungin kattoja, mikä toimii itse asiassa varsin hyvin, ja tässä kohtaa kaupunki pääsee oikeasti oikeuksiinsa. Alhaalla katutasossa on kuitenkin harmaa julkisivu toisensa jälkeen. Kyllä, peli pyörii sulavasti 60 kuvaa sekunnissa osoitteessa Switch 2 ja on teknisesti paljon hiotumpi kuin edeltäjänsä, mutta se johtuu myös siitä, että parveke on itse asiassa 2D-JPEG, joka on ohjattu/ohjattu/ohjattu-v'd:llä tiettyyn pintaan jokaiseen ikkunaan - ja niin on koko Lumiose, vain muutamaa varsinaista taukoa lukuun ottamatta.

Tämä on mainos:
Pokémon Legends: Z-APokémon Legends: Z-A

Puutteellinen juoni, kriittinen ääninäyttelijöiden puute, epäonnistunut kaupunkikonsepti - ei näytä hyvältä, vai mitä? Aivan kuin ravitsemusterapeutti katsoisi BigTasty Bacon -ateriaasi kohotetuin kulmakarvoin, ja sinun on pakko vetää esiin hyvä argumentti, että "se vain maistuu hyvältä, hitto vieköön". Ja Pokémon Legends Z-A maistuu hyvältä. Keräät resursseja katolla, vilkaiset silmäkulmastasi Riolua ja kuvittelet sen pysyväksi osaksi tiimiäsi koko loppuelämän ajan? Se tuntuu hyvältä. Nähdä, kun Eevee kehittyy Umbreoniksi pitkän yön tasonnoston jälkeen? Se tuntuu mahtavalta. Täytät PokéDexiä ja Mable palkitsee sinut uusilla TM:illä? Se tuntuu mahtavalta. Tässä on hyvin perusrytmi, joka ei keksi pyörää uudelleen, mutta joka koostuu taas tarpeeksi tyydyttävistä elementeistä, jotta kokonaisuus on loputtoman viihdyttävä. Ei sillä, että tämä silmukka olisi erityisen laaja; metsästät uusia Pokémoneja osoitteessa Wild Zone, suoritat sivutehtäviä sivutoimisesti, tarkistat PokéDexiä mahdollisista evoluutioista, ostat matkan varrella uuden vaatekappaleen ja päädyt illalla taisteluihin puskemaan kohti seuraavaa Z-A Royale -taistelua. Kyllä, häiriötekijöitä on, se on selvää, mutta Pokémonin peruskaava on jo tuttu, ja vaikka tuo fantastinen Arceuksen vapaus on rajoitettu, ja vaikka Scarlet/Violetin kolmiosainen tehtävärakenne myös loistaa poissaolollaan, Pokémon on mielestäni sen verran vankka perusta, että se kestää nämä uhraukset.

Näin ollen kaiken kaikkiaan tämä arvostelu on positiivinen. Ja voi olla, että autan tekemään tekosyitä Game Freakille, mikä estää heitä tuntemasta tarvetta kehittää tätä kaavaa. Mutta tässä on innovaatioita, sitä ei voi heiltä ottaa pois. Esimerkiksi taistelusysteemiin on tehty parannus, joka itse asiassa toimii yllättävän hyvin. Pokémonillasi on edelleen neljä kykyä, mutta vuoropohjaisuuden sijaan käytössäsi on alkeellinen sisäinen jäähdytysaika siitä, kun käytät kutakin kykyä, ja sama pätee myös viholliseesi. Tämä tekee järjestelmästä paljon aktiivisemman. Kuten pelissä Arceus, voit liikkua vapaasti, mutta nyt Pokémonisi ei seiso paikallaan, vaan se liikkuu kanssasi. Siksi voit pienellä kekseliäisyydellä todella välttää vihollisen vahingot esimerkiksi lentämällä poispäin Rollout tai perääntymällä Dig. Voit pelata peliä kuten ennenkin, jos olet joko... noh, lapsi tai et halua vaivautua näiden hyökkäysten fyysisiin ulottuvuuksiin tehtyjen perustavanlaatuisten muutosten kanssa, mutta jos haluat korkean "taitokaton", tämä on paljon interaktiivisempi, syvällisempi ja tyydyttävämpi. Emme ole vielä aivan perillä, sillä hassua kyllä, osa vuoropohjaisten pelien strategisesta maltista puuttuu, ja usein tuntuu siltä, että vain räiskit hyökkäyksiä pysyäksesi mukavasti sisäisessä cooldownissa, mutta siemenenä, joka kasvaa pitkän ajan kuluessa, mahdollisesti yhteistyössä sarjan omistautuneimpien fanien kanssa, tämä on hyvä alku ja edustaa todellista halua viedä kaavaa uusiin suuntiin.

Taistelusysteemi pääsee oikeuksiinsa myös pelin Mega Evolution -taisteluissa. Kun itse käyttää sellaista, se on niin tylsää kuin olla voi, hieman remixattua designia rajoitetuksi ajaksi ilman ylimääräisiä liikkeitä tai erilaisia animaatioita, mutta "Rogue Mega Evolutions", joita vastaan taistellaan, toimivat eräänlaisina pomotaisteluina, ja ensimmäistä kertaa mukana on esimerkiksi vaikutusalueiden liikkeitä, jotka tarkoittavat sitä, että sinun on todella liikuttava Pokémonisi kanssa selviytyäksesi. Ei, se ei ole megasyvällistä (sanaleikki on tarkoitettu), mutta se on ensimmäinen kerta, kun Game Freak on hyödyntänyt 3D-tilaa liikkeisiin perustuvaan strategiaan, ja se antaa näille "pomoille" hieman enemmän ulottuvuutta.

Pokémon Legends: Z-APokémon Legends: Z-A

On monia ilmeisiä asioita, jotka Z-A olisi voinut tehdä toisin tai paremmin. Jos kaikki tapahtuu kaupungissa, miksi se on niin epämääräinen ja karkea? Ja miten se palvelee Legends-kaavaa, että rajoitetaan rajoitetussa Wild Zones -ympäristössä pyydystettävien Pokémonien määrää ja lajivalikoimaa? Miksi Game Freak on ilmeisen kunnianhimoinen kertomaan kiehtovan tarinan, mutta jättää sittenkin kaikkein tärkeimmän osan - ääninäyttelemisen - pois?

Kysymykset kasaantuvat, ja Game Freakin resursseilla on vaikea olla häiritsemättä näitä päänsärkijöitä. Mutta samaan aikaan, kun kaikki on sanottu ja tehty, studio onnistuu silti toimittamaan Pokémon-kokemuksen, joka on ainakin minulle aikasinvestoinnin arvoinen. Ja viimeinen asia, joka on aivan ratkaiseva. En aio selitellä tai puolustella Game Freakin outoa tapaa rakentaa pelinsä, enkä väittää, että näissä AAA-nimikkeissä on järkevää olla niin uskomattoman pihi alkeellisissa yksityiskohdissa, kuten 3D-mallinnetuissa parvekkeissa Pariisin inspiroimassa kaupungissa tai ääninäyttelemisessä. Mutta samaan aikaan tämä on pohjimmiltaan peli, jossa on jälleen kerran kyse Pokémonien keräämisestä, kehittämisestä ja taistelemisesta niiden kanssa. Sitä tehdään eniten, ja se toimii parhaiten. Pointtina on se, että nautintosi Z-A-pelistä riippuu täysin siitä, kuinka paljon pidät jo nyt tästä erityisestä kaavasta, sillä ilman tuota "Pokémon-vetovoimaa" se ei ole aivan kohdallaan.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Silti vaivattoman hauska kaava. Toimii hyvin Nintendo Switch 2:lla. Osoittaa Game Freakin jatkuvan kasvun tarinankerronnassa.
-
PokéDexin kokoa pienennetty jostain syystä. Puuttuu graafisia ja visuaalisia yksityiskohtia. Ääninäyttelyn puute alkaa olla anteeksiantamatonta.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Pokémon Legends: Z-A, odotettiin megakehitystä, saatiin megakaaosScore

Pokémon Legends: Z-A, odotettiin megakehitystä, saatiin megakaaos

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Rakkauden kaupungin pitäisi olla täynnä elämää, valoa ja seikkailua. Pokémon Legends: Z-A onnistuu kuitenkin tekemään siitä betonisen painajaisen, jossa taskumonsterit harhailevat parkkipaikoilla ja pelaaja miettii, miksi maksaa täysi hinta puolikkaasta pelistä.

Pokémon Legends: Z-AScore

Pokémon Legends: Z-A

ARVIO. Kirjoittaja Magnus Groth-Andersen

Game Freak tarjoilee tutun uuden luvun pitkäikäiseen pelisarjaan, joka on täysin riippuvainen siitä, kuinka paljon pidät Pokémon-kaavasta.



Ladataan seuraavaa sisältöä