Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
ennakot
Pokémon Legends: Z-A
KUUMAA NYT: Gamescom 2025 -raportointi

Pokémon Legends: Z-A -ennakko, uudet taistelut, sama Pokémon-tunnelma

Reaaliaikaiset taistelut saattavat tuntua sarjan megaevoluutiolta, mutta kuinka paljon ne oikeasti muuttavat pelisarjaa?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pokémon Legends: Arceus tarjosi meille yhden kaikkein mullistavimmista Pokémon-kokemuksista pitkään aikaan. Ottamalla käyttöön aidosti avoimen kokemuksen, voit halutessasi pyydystää kaikki Pokémonit minimaalisella taistelemisella ja sivuuttaa sarjan perinteisen kaavan niin paljon kuin voit osallistua siihen. Pokémon Legends: Z-A pyrkii myös ravistelemaan taskuhirviöitä isolla tavalla, mutta tällä kertaa pääpaino on taisteluissa, eikä niiden välttämisessä hiippailemalla.

Gamescomissa saimme hieman käytännön aikaa Pokémon Legends: Z-A -pelin kanssa, pelatessamme muutamia alkupään reaaliaikaisia taisteluita sekä pelin ensimmäistä Mega Evolution -pomotaistelua/räiskintää. On tärkeää huomata, että pelasimme tätä demoa Nintendo Switch 2:lla, eli emme voi kommentoida pelin suorituskykyä OLED Nintendo Switchillä tai vuoden 2017 konsolin perusversiolla. Nintendo Switch 2:n osalta suorituskyky vaikutti täysin hyvältä. Ei mitään nykimistä tai viiveen esiintymistä, mutta jälleen kerran tämä oli lyhyt aika pelin kanssa.

Pokémon Legends: Z-A

Jos saimme jotain irti tästä demosta niin sen, että taistelu on leipä ja voi Legends: Z-A -kokemuksessa. Heti ensimmäisistä tasoista lähtien sinut viedään Lumiose Cityn eri puolille levittäytyneiden alueiden taistelukentälle, jossa voit nousta riveissä voittamalla muita kouluttajia. Täällä saimme ensimmäisen kerran kokea reaaliaikaisen taistelun. Jokaisen Pokémonisi liikkeet on sidottu Joy-Conin kasvopainikkeeseen, ja kun olet lukinnut vihollisesi, voit käskeä Pokémonisi hyökkäämään sen tilastojen tai terveyden kimppuun. Liikkeillä on jäähdytysaika, jotta et vain räiskisi voittoon, mutta palautumisaikaa lyhentää Pokémonisi nopeus. Metalla ei ole oikeastaan merkitystä tällaisessa pelissä, mutta on mielenkiintoista, että sinua palkitaan kevyemmistä ja nopeammista Pokémoneista, jotka voivat tehokkaasti tainnuttaa vastustajan.

Tämä on mainos:

Muuten reaaliaikaiset taistelut eivät ainakaan ensimmäisillä tasoilla tunnu valtavan erilaisilta kuin aiemmin nähdyt vuoropohjaiset jutut. Jäähdytyselementin vuoksi käytät jopa enemmän aikaa näissä alemman tason taisteluissa, sillä et voi vain painaa A-painiketta ohittaaksesi kaiken tulevan tekstin. Jos haluat tehdä taistelut myös täydellisesti, väistellen ja ilman osumia, käytät vielä pidempään aikaa Weedlen nakerrukseen. Reaaliaikaisiin taisteluihin on lisätty dynamiikkaa, mutta ainakaan tason 8 Chikoritan ja pelin grafiikan ansiosta en voi sanoa eläväni mielikuvitustaisteluita, joita olin niin kovasti halunnut kokea lapsena.

Pokémon Legends: Z-A

Reaaliaikaisten taistelujen tehokkuutta nostettiin kuitenkin sopivasti demon toisessa osassa, jossa saimme ottaa yhteen Mega-Evolved Absolin kanssa, joka oli lähtenyt hieman riehumaan. Taistellaksesi tällaista Mega-Evolvoitunutta Pokémonia vastaan tarvitset itsellesi Mega-Evoluutioon kykenevän Pokémonin. Onneksi Lucario tulee avuksesi, mikä on erityisen mukavaa, sillä useimmat sen liikkeistä ovat erittäin tehokkaita Absolia vastaan. Tällaisessa hyökkäys- tai pomotaistelussa yrität väistellä riehuvan Pokémonin laajoja hyökkäyksiä ja saada aikaan osumia siellä missä voit, ennen kuin saat vihollisen tuhlaamaan tarpeeksi Mega-energiaa, jotta voit sitten kehittää oman taskuhirviösi.

Megaevoluutio ei sitten kestä koko taistelun ajan, ja kuten anime-viritelmä, Lucario onnistui menemään täysillä vain hetken aikaa, ennen kuin virransaanti laski jälleen. Tarvittiin kaksi Mega-Evoluutiota, jotta saimme taistelun päätökseen, mikä ei kestänyt kuin noin viisi minuuttia. Nämä pomotaistelut ovat mukavaa evoluutiota Pokémon Legends: Arceuksessa nähdystä, sillä ne antavat pelaajalle aktiivisemman roolin sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa, mikä pitää jännityksen yllä koko ajan. Emme puhu nyt FromSoftwaren tasoisesta pomojen vaikeustasosta, mutta se riittää pitämään pelaajan mukana ja pakottaa hänet käyttämään hieman enemmän pelitaitoa kuin pelkkää supertehokasta hyökkäyspainiketta painamalla ja odottamalla, että vihollisen HP-palkki tyhjenee.

Tämä on mainos:
Pokémon Legends: Z-A

Noin 20 minuutin peliajalla on vaikea nähdä kokonaisvaltaista vaikutelmaa pelistä Pokémon Legends: Z-A. Vaikka reaaliaikaisessa taistelemisessa on tapahtunut suuri muutos, vaikuttaa silti siltä, että Pokémon tekee edelleen sitä, mitä Pokémon on tehnyt viimeisimpien iteraatioidensa aikana. Tämä sarja tietää, että sillä on voittava kaava, eikä se halua poiketa siitä liikaa. Vaikka se ei ehkä olekaan mullistava, se tuntuu silti Mega Evolutionilta, jos tarkastelemme kyseistä mekaniikkaa kirjaimellisemmin. Legends: Z-A tarjoaa ainutlaatuisen, joskin ohimenevän, visuaalisen päällysteen ja lisää pelillisiä elementtejä, jotka varmasti hurmaavat fanit. Ylettyykö tämä viehätys sitten skeptikoihin samalla tavalla kuin Legends: Arceus teki, ei ole tällä hetkellä tiedossa.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Pokémon Legends: Z-A, odotettiin megakehitystä, saatiin megakaaosScore

Pokémon Legends: Z-A, odotettiin megakehitystä, saatiin megakaaos

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Rakkauden kaupungin pitäisi olla täynnä elämää, valoa ja seikkailua. Pokémon Legends: Z-A onnistuu kuitenkin tekemään siitä betonisen painajaisen, jossa taskumonsterit harhailevat parkkipaikoilla ja pelaaja miettii, miksi maksaa täysi hinta puolikkaasta pelistä.

Pokémon Legends: Z-AScore

Pokémon Legends: Z-A

ARVIO. Kirjoittaja Magnus Groth-Andersen

Game Freak tarjoilee tutun uuden luvun pitkäikäiseen pelisarjaan, joka on täysin riippuvainen siitä, kuinka paljon pidät Pokémon-kaavasta.



Ladataan seuraavaa sisältöä