Suomi
Gamereactor
ennakot
Pokémon Trading Card Game Pocket

Pokémon Trading Card Game Pocket ottaa monta askelta taaksepäin

Ennen pelattiin paperista, ja nyt koodista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Nykyään Pokémon-korttien kerääminen on vaihtunut näytön klikkaamiseen. Se mikä oli ennen sosiaalinen ja fyysinen kokemus, on muuttunut kylmäksi ja persoonattomaksi digitaaliseksi toiminnaksi. Pokémon Trading Card Game Pocket vie tämän kokonaan uudelle tasolle. Ehkä tämä on se tulevaisuus. Ehkä se on helpompaa. Ehkä se on helpommin saatavissa. Ja monin tavoin niin varmaan onkin. Mutta siinä samalla menetetään jotain, joka on jotain enemmän kuin pelkkä fyysisen perään haikaileminen.

Pokémon-korttien keräilemisen yksi jännittävimmistä puolista oli niiden koskettavissa oleva arvo. Kortin pitäminen käsissä, pinnan tuntu sormissa, valon osuminen hologrammiseen pintaan. Digitaalinen keräily ei herätä lainkaan samanlaisia tuntemuksia tai nostalgista arvoa. Ei voi enää vaihtaa fyysisiä kortteja lounastauolla leikkikentällä tai tuntea intoa, kun löytää juuri vaihdetusta pakasta jotain harvinaista. Pokémon TCG Pocketissa pakkojen avaaminen on tehty automaattiseksi, sieluttomaksi prosessiksi, jossa ainoa palkinto tuntuu olevan virtuaalisen kokoelman karttuminen, joka loppujen lopuksi on vain palvelimilla, ja voi kadota koska tahansa. Ja niin on käynytkin menneisyydessä, mikä huolestuttaa eniten juuri keräilijöitä.

On helppoa langeta ajattelemaan, että digitaalinen Pokémon TCG Pocket on askel eteenpäin. Teoriassa kuka tahansa voi ladata pelin, availla pakkoja ja kerätä kortteja kotoa poistumatta. Onhan siinä toki oma vetovoimansa. Sitä vain, ettei tämä uusi tyyli ole parempi kuin entinen. Se on toki tuottoisampi liikeyrityksille, mutta ei pelaajille. Kun ennen piti ostaa yksi fyysinen pakka, on nyt edessä loputon määrä mikromaksuja, jossa jokainen klikkaus on uusi kuluerä.

Tämä on mainos:

Vaikka peliä mainostetaan ilmaisena, ei Pokémon TCG Pocket ole free-to-play vaan free-to-start, ja tämä muuttaa koko keräilykokemuksen. Aluksi peli antaa mahdollisuuden availla pakkoja ilmaiseksi (kaksi päivässä), mutta se muuri nousee vastaan, kun pelaaja huomaa, että edetäkseen, voittaakseen ja rakentaakseen kilpailullisen pakan on käytettävä oikeaa rahaa. Peli on suunniteltu ohjaamaan pelaajat tekemään mikromaksuja lupauksella siitä, että saa aukaistuksi erityisiä kortteja ja pääsee etenemään nopeammin. Näin mahdollisesti hauska keräilykokemus muuttuu kulujen karttuttamiseksi. Aiemmin niin fyysinen ja sosiaalinen kanssakäyminen on nyt pelkkää rahankäyttöä. Tavoitteena ei enää ole pelata, vaan tavoitteena on kuluttaa rahaa.

Pokémon TCG Pocketissa pelaamisen yksinkertaistuminen on yksi oire lisää siitä, miten digitaalinen yksipuolistaa kokemusta sen monipuolistamisen sijasta. Sääntöjä on muokattu, pakkoja vähennetty, otteluita lyhennetty. Kaikki on suunniteltu olemaan nopeaa, välitöntä ja nopeasti palkitsevaa ikään kuin ainoa tapa pitää pelaaja kiinnostuneena olisi syöttää pieniä ja nopeita onnistumisia jatkuvasti. Samalla kuitenkin on saanut lähdön kaiken se, mikä teki alkuperäisestä pelistä niin erityisen.

Pokémon TCG Pocketissa tärkein tavoite ottelun voittamiseksi on tyrmätä kolme vastustajan Pokémonia. Aina vihollisen pyörtyessä saa palkinnoksi kortin. Tämä muistuttaa alkuperäistä peliä, mutta tärkeällä erolla: kuuden palkintokortin sijasta käytetään vain kolmea. Tämä nopeuttaa otteluita, ja loppuun päästään noin viidessä minuutissa. Niin ei ollut fyysisessä pelissä, kun ottelut saattoivat olla jännittäviä ja kestää pitkäänkin.

EX-kortit lisäävät mukaan uudenlaisen dynamiikan. Voimakkaat Pokémonit, kuten Articuno ja Pikachu erottuvat aloituspakasta tarjoten ylivoimaista suoriutumista palkitsemalla kahdella voittopisteellä yhden sijasta, jos tyrmäys onnistuu. Näin ottelun kesto lyhenee entisestään, ja muuttaa pelaajien strategiaa, sillä EX-Pokémonin voittaminen saattaa olla enemmän kuin 50% ottelun voittamiseen vaadittavasta määrästä.

Tämä on mainos:

Yksi huomattavimmista muutoksista Pokémon TCG Pocketissa on heikkouksien ja vahvuuksien muokkaaminen. Perinteisessä pelissä heikkoudet kaksinkertaistivat saadun vahingon, kun taas Pocketissa heikkoudet lisäävät ainoastaan 20 ylimääräistä vahinkopistettä. Vahvuudet puolestaan on poistettu kokonaan pelimekaniikan yksinkertaistamiseksi. Tarkoituksena on ollut tehdä peli helpommin lähestyttäväksi uusille pelaajille. Lopputuloksena on, että peli yksinkertaistuu pahimmalla mahdollisella tavalla.

Pokémon TCG Pocketissa energiajärjestelmä on tehty uusiksi. Nyt ei käytetä yksittäisiä energiakortteja, vaan peli lisää mukaan "Energy Zonen". Kyseinen alue toimii samalla tavalla kuin energia-alueet muissa korttipeleissä. Pelaajat voivat kartuttaa energiaa kyseisellä alueella vuorojensa aikana, ja näin on nopeampaa ja dynaamisempaa hallinnoida varoja, joita tarvitaan hyökkäyksiin.

Pakassa ei ole enää 60 vaan 20 korttia. Tavoitteena on lyhentää otteluita poistaen joukosta energiakortit, ja näin pakan kokoaminen yksinkertaistuu ja pelaaminen nopeutuu. Näin pääsee käyttämään nopeammin erilaisia strategioita, mutta samalla jää kaipaamaan monimutkaisempia keinoja, jotka olivat mahdollisia fyysisessä pelissä.

Digitaalisen keräilyn osalta Pokémon TCG Pocket antaa avata kaksi ilmaista korttipakkaa päivässä, ja katsoa uusien korttien löytymisestä animaatioita. Pelissä on mukana myös hologrammisia ja maisemallisia kortteja parempaan eläytymiseen. Tarkoituksena on tavoittaa fyysisen keräilemisen tunnelmaa, mutta lopputulos on edelleen kovin erilainen siihen verrattuna.

Ja kuten odottaa sopii mobiilipeliltä, Pokémon TCG Pocketissa on mukana mikromaksunsa. Pelaajat voivat ostaa lisäpakkoja ja premiumpasseja päästäkseen käsiksi erityiseen sisältöön. Digitaalisessa pelissä on mukana sosiaalinen elementti kaupankäynnin ja otteluiden puolesta joko kavereiden tai tekoälyn kanssa. Silti se keskeinen fyysinen ja sosiaalinen kaupankäynti tietenkin puuttuu.

Pelin ottama suunta on sääli. Selvästi paljon vaivaa on käytetty animaatioihin ja korttien suunnitteluun. Sääli vain, että kaiken altakin puskee tavoite tuottaa voittoa eikä suinkaan halu tarjota pelaajille kokemus, joka tuo mieleen sen alkuperäisen korttipelin. Voiton tavoittelun näkee jo kaukaa. Nyt ei ole keskitytty pelaajan kokemuksen maksimointiin vaan luomaan niin sanottu "pay-to-win" ja tuottamaan pieniä annoksia hyvää oloa, jotta pelaaja kuluttaisi enemmän rahaa. Tämä ei olisi huono asia, jos olisi samalla keskitytty luomaan tyydyttävä pelikokemus. Mutta niin ei ole tehty.

Strategia, pitkän aikavälin suunnittelu, pakan käyttämisen tuottama jännite. Se kaikki on säädetty ehdottomaan minimiin. Vahvuudet on poistettu, pakan korttimäärä on vain 20, ja voiton edellytyksiä on helpotettu. Mikä oli silloin kerran helposti aloitettava ja syvällinen taktinen peli, onkin nyt sellainen, joka palkitsee nopeuden ja lyhytjännitteisyyden.

Siksi Pokémon TCG Pocket ei lupauksistaan huolimatta syrjäytä fyysistä peliä, jos ainoa päämäärä on voiton tuottaminen ja pelaajien käyttämän rahamäärän maksimointi sen sijaan, että pelaajille tarjottaisiin tyydyttävä kokemus. Se oikean pakan aukaisemisen onni, kaupankäynti kavereiden kanssa, tunne jonkin aidon ja todellisen omistamisesta. Tämän kaiken Pokémon TCG Pocket olisi voinut saavuttaa, mutta ei tee niin.

Pokémon Trading Card Game PocketPokémon Trading Card Game PocketPokémon Trading Card Game Pocket
Pokémon Trading Card Game PocketPokémon Trading Card Game PocketPokémon Trading Card Game Pocket

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä