Porsche on esitellyt ensimmäisen täyssähköisen Macan GTS:n
Huikealla 955 newtonmetrin maksimivääntömomentilla tämä EV-SUV näyttää olevan hullu tarjous verrattuna moniin muihin sähköautoihin.
Porschen pienestä katumaasturista on vuosien varrella ollut saatavilla useita eri versioita, myös sähköautona, ja nyt urheiluautovalmistaja on ilmoittanut, että ensimmäinen sähköinen GTS-versio on myynnissä.
Macan GTS on nelivetoinen, siinä on 571 sähköhevosvoimaa ja 955 Nm:n vääntömomentti, mikä tarkoittaa, että 0-100 km/h kestää 3,8 sekuntia. Sen toimintasäde on myös 580 kilometriä latausta kohden, ja se maksaa 12 100 euroa, siinä on 22-tuumaiset pyörät ja se on saatavilla vain kolmessa värissä.
"GTS - kolme kirjainta, jotka ovat nauttineet erityistä mainetta Porsche-harrastajien keskuudessa vuoden 1963 904 Carrera GTS:stä lähtien. Täyssähköinen Macan kantaa nyt ensimmäistä kertaa tätä ikonista alkukirjainta. Tämä uusin lisäys sähkökäyttöisten SUV-mallien mallistoon tarjoaa erinomaisen ajodynamiikan ja poikkeukselliset kiihtyvyysluvut: spurtti 0-100 km/h kestää vain 3,8 sekuntia, 200 km/h saavutetaan 13,3 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin. Macan GTS:ssä on Macan Turbon tavoin mallisarjan tehokkain taka-akselinen sähkömoottori. Voimayksikön halkaisija on 230 millimetriä, aktiivinen pituus 210 millimetriä ja siinä on erittäin tehokas 900 ampeerin piikarbidi (SiC) -pulssi-invertteri. Macan GTS:ssä se tuottaa yhdessä etuakselin sähkömoottorin kanssa 380 kW (516 PS), joka nousee 420 kW:n (571 PS) overboost-tehoon Launch Control -ohjauksen avulla, ja maksimivääntömomentti on 955 Nm. Macan Turbon tapaan vaihteisto, jonka välityssuhde on 9,0:1, on suunniteltu erityisesti kestämään suorituskykyisten mallien valtavaa vääntöä. Macan GTS:n yhdistetty WLTP-ajomatka on jopa 586 kilometriä. Sopivalla pikalatausasemalla 100 kWh:n suurjänniteakku voidaan ladata 10 prosentista 80 prosenttiin vain 21 minuutissa, ja sen huippulatausteho on 270 kW." Lue lisää osoitteessa Porsche.


