Suomi
Gamereactor
ennakot
Project Cars 3

Project Cars 3

Gamereactor pääsi katsomaan ennakkoon Slightly Mad Studiosin ajopeliä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Project Cars oli hieno ajopeli. Project Cars 2 oli vielä parempi. Pääsin katsomaan 20 min. kestävää esitystä uudesta Project Cars 3 -pelistä. Esittelyn aikana ei ollut puhetta autojen tai ratojen lukumäärästä, mutta tavoitteena on selkeästi tehdä uudesta pelistä laajempaan yleisöön vetoava. Project Cars 2 onnistui tässä jo jossain määrin.

"Tällä kertaa tärkeintä on ollut luoda simulaatio, joka ei tee kompromisseja realismin mallintamisessa radan osalta. Kuinka auto käyttäytyy ja niin edelleen. Samaan aikaan on ollut tärkeää sekin, ettei uusia pelaajia peloteta pois. Tarkoituksena on muun muassa ollut tehdä pelikokemuksesta parempi, kun pelaa tavallisella ohjaimella." Näin sanoi tuottaja Pete Morrish.

Project Cars 3
Tämä on mainos:

Nähty esittely toi mieleen enemmän Forza Horizonin kuin Assetto Corsan kaikkien neonkeltaisine nuolineen, pinkkeine nimilaattoineen, välkkyvine ikoneineen ja vahvasti kursiivilla tehdyn "HUDin" kera. Olinkin yllättynyt siitä, miten vahvasti ulkoinen olemus toi mieleen kevyen arcade-rällättelyn. Tuottaja Morrish kuitenkin vakuutti, että kyseessä on puhdas simulaatiopeli.

"Peli on rakennettu samalla pelimoottorilla ja samalla fysiikkasysteemillä kuin Project Cars 2. Ajofysiikka on viimeisen päälle hiottua, ja ajaminen tuntuu aiempaa intensiivisemmältä. Samaan aikaan tarkoituksena on laajentaa pelaajakuntaa ja houkutella uusia pelaajia sarjan pariin."

Idea itsessään on tietenkin hyvä. Project Cars 2:ssa tässä aikomuksessa onnistuttiin paremmin verrattuna moniin muihin kilpailijoihin, ja samalle pohjalle rakentaminen on fiksu ajatus. Näkemäni esitys toi kuitenkin mieleen samaa yrittäneen Forza Motorsport 7:n, joka meni yrityksessään liian pitkälle. Lopputuloksena oli liian helposti lähestyttävä peli, joka ajoi kovan luokan simulaatiopelaajat pois luotaan. Onneksi käyttöliittymänäkymän voi halutessaan kytkeä pois päältä tulevassa Project Cars 3:ssa.

Project Cars 3
Tämä on mainos:

Kaikesta ylistyksestä huolimatta Project Cars 2:ssa on omat pahat ongelmansa. Halusinkin kysyä, millä tavalla pelaajien palaute on otettu huomioon. Project Cars 2:ssa on pursuavan paljon sisältöä. Sitä on mielestäni jopa liikaa. Noin 50 autoa kaikkiaan 170 kärrystä ei selvästikään ollut saanut osakseen samaa huomiota pelinkehittäjiltä kuin olisi pitänyt. Morrish on tietoinen siitä, että sisältöä oli liikaa laadun kustannuksella.

"Haukkasimme liian ison palan, jonka seurauksena kokonaisuuden laatu kärsi. Tähän on panostettu uudessa pelissä. En voi antaa lupauksia, mutta minusta Project Cars 3 tuntuu aiempaa sujuvammalta ja paremmalta. Tällä kertaa kehityksen painopiste on aiempaa paremmin kohdennettu."

Project Cars 3 haluaa siis miellyttää sekä kovan simulaation faneja että houkutella pariinsa uusia pelaajia olemalla aiempaa helpommin lähestyttävä. Mahdollista julkaisua uuden sukupolven Playstation 5:lle ja Xbox Series X:lle ei haluttu kommentoida, kuten ei myöskään ajettavien autojen lukumäärää.

Project Cars 3
Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3
Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Arviossa Project Cars 3

Arviossa Project Cars 3

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Nyt arvioidaan perjantaina 28. elokuuta julkaistava Project Cars 3. Ajamaan lähti Gamereactorin avustaja Tero Kerttula. Lue arvio täältä.



Ladataan seuraavaa sisältöä