Suomi
Gamereactor
ennakot
Prototype 2

Prototype 2

Vuonna 2009 julkaistu Prototype tuli markkinoille isolla ryminällä, mutta jäi osin ristiriitaisen ja halvan tuntuiseksi. Nyt kaupungissa on uusi prototyyppi, ja hän aikoo vetää edeltäjäänsä pataan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Radical Entertainment on tehnyt Prototype 2:n tarinan näkökulmalla jotain hyvin mielenkiintoista. Ensimmäisen pelin päähenkilö Alex Mercer siirtyy päävihulaisen rooliin pelaajan astuessa tällä kertaa Joseph Hellerin kenkiin. Heller on merijalkaväen mies, joka menetti perheensä viruksen toisen aallon yhteydessä. Verrattuna melko anonyymiin Merceriin ja tämän taisteluun viruksen aiheuttamaa muutosta vastaan Heller tarjoaa peliin sangen erilaisen fiiliksen.

Tunnelma on nyt paljon henkilökohtaisempi ja synkempi. Arvailla voi, muuttuuko Prototyyppi vs Prototyyppi -matsi jossain vaiheessa Prototyyppi vs Systeemiksi, mutta joka tapauksessa kaikesta huokuu erilainen tuntu, mikä ei välttämättä tule vetoamaan kaikkiin alkuperäisen pelin ystäviin. Minun mielestäni se on silti askel oikeaan suuntaan.

Tarina alkaa, kun Heller lähetetään Punaiselle alueelle, suljettuun osaan Manhattania, jossa virus ja tartunnansaaneet pyörittävät showta. Heller ei paljoa omasta hengestään piittaa, oltuaan liian myöhässä pelastaakseen oman vaimonsa ja tyttärensä viruksen toisen aallon levitessä. Hänelle annetaan nopea tilannepäivitys, jonka jälkeen hän törmääkin Merceriin, joka pienen takaa-ajon jälkeen tartuttaa Helleriin voimansa. Tämän jälkeen Heller viedään takaisin Gen Techiin, jossa tiedemiehet ja Black Watch alkavat tutkia tämän saamia voimia, mutta tietysti hän pakenee ja varsinainen peli alkaa ns. Vihreältä alueelta. Heller etsii papin vanhasta naapurustostaan selvittääkseen itselleen, mitä on tapahtunut ja etenkin mitä hänen perheelleen tapahtui.

Prototype 2
Dave Fracchia Radical Entertainmentilta.
Tämä on mainos:

Radical Entertainmentin kakkosmies Dave Fracchia selittää viruksen toisen aallon tehneen Manhattanille niin pahaa vahinkoa, että se on julistettu Punaiseksi alueeksi. Armeija käy sen rajojen sisällä sotaa tartunnansaaneita vastaan, eikä siellä ole kuin muutamia vielä elossa olevia ihmisiä. Tämän lisäksi pelissä on kaksi muutakin aluetta. Vihreä alue sisältää Black Watchin päämajan sekä Gen Techin, ja se on melko puhdas ja virusvapaa, normaali lukuun ottamatta siellä vallitsevaa sotalakia. Keltaiselle alueelle on puolestaan tuotu pakolaisia Punaiselta alueelta, joten se on ylikansoitettu ja täynnä epätoivoa. Luonnollisesti Gen Techillä ja Black Watchilla on myös täydet valtuudet tehdä kokeita siellä olevilla ihmisillä. Fracchian mukaan nämä kolme aluetta ovat kaikki hyvin omanlaisiaan.

Prototype 2Prototype 2

Laajempi kuva tilanteesta tehdään pelaajalle melko nopeasti selväksi, joskin Heller tuntuu henkilökohtaisesti päättäneen, että Mercer on syyllinen kaikkeen pahaan, mitä kaupungille ja Hellerin perheelle on tapahtunut. En ole varma, onko tämä hyvä idea, koska se luo etäisyyttä pelaajan ja Hellerin välille, mutta tavallaan pelaaja tuntee olevansa vahvemmassa asemassa tietäessään Hellerin olevan väärillä jäljillä. Toki myöhemmin voi tulla vastaan jokin uusi käänne, koska emmehän me tiedä, mitä Mercerille on tapahtunut pelien välillä olevan kahden vuoden aikana.

Fracchian mukaan kehittäjät halusivat kertoa tarinansa uudestaan Hellerin näkökulmasta. Tämä antoi heidän lisätä mukaan uudenlaista hahmonkehitystä, luoda vähän taustaa sekä tunneyhteyden päähenkilöön. Fracchia kertoo pelaajien voivan samaistua Hellerin perheen menetykseen, ja siihen kuinka ihmiset saattavat tehdä äärimmäisiä asioita tällaisen menetyksen vuoksi, etenkin lähtiessään kostamaan sitä.

Tämä on mainos:
Prototype 2

Muistan ensimmäiseen Prototypeen käyttämäni tunnit jokseenkin turhauttavana kokemuksena. Valtaisien voimien kanssa leikkiminen oli todella hauskaa, mutta taistelu oli tarpeettoman nopeatempoista. Se tuntui monesti täydeltä kaaokselta, eikä siis millään hyvällä tavalla. Hyökkäyksiä tuli joka suunnalta, ja joskus oli vain parempi ottaa jalat alleen.

Tässä suhteessa toiminta on parantunut. Ruudulla tapahtuu edelleenkin todella paljon, mutta sitä on nyt hieman helpompi hahmottaa. Uusi mahdollisuus käyttää kahta voimaa yhtä aikaa tulee myös tarpeeseen, etenkin kun joutuu taistelemaan monenlaisia mutantteja vastaan samanaikaisesti. Taistelua itseään on paranneltu, joskin se säilyttää edelleen Prototypen ydinkokemuksen runsaine viiltelyine ja ruhjomisineen. Uudet lonkerot ja tartunnansaaneiden muuttaminen "biopommeiksi" ovat brutaalia kamaa.

Kykyjä kehitetään tehtävistä tienatuilla parannuksilla, ja uusia kykyjä availlaan juonen edetessä. Toisten syöminen on edelleen pelin ydinkomponentteja, mutta nyt pelaajan pitää varoa, ettei häntä nähdä näissä hommissa, koska siitä seuraa ongelmia. Prototype 2:ta voi toki pelata niin, että suolet lentelevät, mutta siinä on aina mahdollista myös ottaa viekkaampi lähestymistapa valepukuja hyödyntämällä.

Prototype 2

Varhaisten tehtävien läpäisemisen jälkeen meidät lähetettiin Punaiselle alueelle täysillä voimilla, kokemaan avoimen maailman ja täysimittaisen taistelun riemut. Pelistä löytyy paljon keräiltävää ja avattavaa, jota etsiskellä. Black Watchin radiopakut tarjoavat sivutehtäviä, ja luvassa on myös mystisiä tukikohtia, joiden sisälle ei vielä annettu mennä. Ne vaikuttavat kuitenkin tuovan uuden tason pelin tarinaa hallitseviin salaliittoihin. Vaikuttaakin, että Radical on todella yrittänyt tehdä sivutehtävistä aiempaa merkityksellisempiä.

Teknisestä näkökulmasta on helppo nähdä, että viimeisen kolmen vuoden aikana pelimoottoria on kehitetty melkoisesti. Peli on huomattavasti graafisesti vaikuttavampi ja yksityiskohtaisempi, joskin sillä on vielä matkaa divisioonansa huipulle.

Prototype 2 pyrkii antamaan pelaajille tilaisuuden kokea, millaista on olla äärimmäinen kävelevä ase, mutta nähtäväksi jää, tuoko uusi tarinanäkökulma mukanaan myös syvemmän ja mukaansatempaavamman pelikokemuksen.

Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
Prototype 2
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

5
Prototype 2Score

Prototype 2

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Prototypen jatko-osa on julkaistu ja paluun tekevät niin lonkerot, veripalttu kuin suolenpätkätkin. Toimintaa on onneksi myös hiottu.



Ladataan seuraavaa sisältöä