Konsolipelien resoluutiot ovat puhuttaneet uuden sukupolven aamuna. Siinä missä edelliset konsolit hyppäsivät SD:stä HD-grafiikkaan, tällä kertaa ei näytä tapahtuvan samanlaista hyppäystä HD:sta 4K:hon. Jo tasaisen Full HD -tason saavuttaminen näyttää yllättävän haastavalta.
Xbox One -pelien kohdalla Full HD:n alitukset ovat kismittäneet tarkkasilmäisiä jo useaan otteeseen, mutta puhdasta 1080p:n linjaa ei ole PS4:lläkään. Battlefield 4 esimerkiksi pyörii 900p:n tarkkuudella, ja nyt Guerrilla Games on tunnustanut, että jopa PS4:n merkittävin yksinoikeus Killzone: Shadow Fall säästää resoluutiossa.
Siinä missä Killzone kyllä yksinpelissään piirtää täysiä 1080p:n kuvia, sulavampaa ruudunpäivitystä tavoittelevassa nettipelissä käytetään erikoista 960 x 1080 pikselin renderöintiresoluutiota. Vaakajuovien määrä on siis kohdallaan, mutta pystyjuovia piirretään puolet vähemmän kuin standardinmukainen 1080p (1920 x 1080) edellyttää.
Kyseessä on kuitenkin harvinaisen hyvä ratkaisu tarkoitukseensa. Puuttuvat pikselit nimittäin täytetään nerokkaasti edellisistä ruuduista leikatuilla osilla. Näin konsolin ei tarvitse venyttää kuvaa isommaksi, mikä heikentäisi terävyyttä selvemmin.
Kikka säästää silti suorituskykyä rutkasti; moninpeli on lähellä 60 kuvan ruudunpäivitystä, kun taas yksinpelissä jäädään 30 kuvan tuntumaan.