Suomi
Gamereactor
ennakot
Rainbow Six: Siege X

Rainbow Six: Siege X, Ubisoftin Siegen seuraava kehitysvaihe on tuttu, mutta tervetullut

Siegen ydin on ennallaan, mutta grafiikkaa ja pelattavuutta on parannettu.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Saattaa vaikuttaa luonnolliselta päivittää useita vuosia vanhaa peliä tuoreemmalla ja modernimmalla versiolla. Kuitenkin live service -pelien vyöry on osoittanut, ettei päivitysratkaisu ole aina niin saumaton ja suoraviivainen prosessi. Destiny 2:lla kesti vuosia päästä siihen kuosiin, että Destiny 1:n fanit olivat tyytyväisiä, Smite 2:lla on todellakin ollut vaikeuksia houkutella faneja puoleensa alkuperäisen pelin jälkeen, ja voisi sanoa, että huolimatta pelaajalukemista Overwatch 2 ei ole koskaan ollut niin suosittu kuin Overwatch oli parhaina päivinään. Nyt Ubisoft ja Rainbow Six: Siege ovat saman paikan edessä. Tänä vuonna Siege juhlii 10 vuottaan - ja vaikka se tarkoittaa tyypillisiä uusia kausia, karttoja, operaattoreita ja niin edelleen - meinaa se myös kokonaan uutta Siege-kokemusta. Jatko-osaa, jota Ubisoft ei halua nimittää Siege 2:ksi.

Nimenä on Rainbow Six: Siege X. Nimeäminen saattaa saada jotkut olettamaan, että kyse on jonkinlaisesta sivuaskelpelistä tai ehkä kevennetystä versiosta, mutta ei kyse ole kummastakaan. Tässä on Siege 2, jota Ubisoft ei halua Siege 2:ksi nimittää, ja peli sisältää niin monipuolisuutta kuin jännittäviäkin ominaisuuksia, mutta myös muutaman huolen.

Ennen muutoksien pariin menemistä on sanottava, että Siege X on todellakin Rainbow Six: Siege. Taktisen pyssyttelyn pelattavuus, joka on edelleen pitkälti se standardi lajityypissä, on edelleen paikoillaan. Tavoitteena on vallata tai puolustaa, käytössä on joukko puolustuksellisia ja hyökkäyksellisiä työkaluja ja toki aseita työn tekemiseksi, liikkuminen ja tuhoutuva fysiikka mahdollistaa tehtävän lähestymisen usealla eri tavalla, ja tiukka ammuskelu, joka voi olla haastava ja vaativa, mutta kun sen oppii, tuntuu pelaaminen luonnolliselta. Siege X on kaikkea tätä, paitsi että se lataa Siege-kokemusta tavalla, jota kaikki jatko-osat tekevät.

Tämä on mainos:

On se sitten paranneltu ja parempi grafiikka, räiskyvämmät tehosteet, mittavampi ympäristön tuhoutuminen, enemmän yksilöintimahdollisuuksia, parannettuja valikoita, tiukempaa teknistä suoriutumista, lisättyjä mekaniikkoja, joita alkuperäisessä ei ole vieläkään... Siege X on kaikkea tätä, ja enemmän. Vuoden 2015 peli on näyttänyt ja tuntunut vanhalta jo vuosia, ja tämä peli - vaikka ei ole kaunokainen millään tavalla - on selvä askel eteenpäin edeltäjään verrattuna. Mutta on muistettava, että harva pelaa Siegeä sen mahtavan pelattavuuden ansiosta. Jos sitä mielii, on tarjolla joukko roolipelejä ja yksinpeliin luottavia toimintaseikkailuja. Jos haluaa kiihkeää ja kilpailullista moninpelisotaa, on Siege oikea valinta.

Siege X kehittää teemaansa edelleen laittamalla kaikkea tällä saralla tappiin. Toisin sanoen voi tuhota kaasuputkia, ja jättää tulisen ja tuhoisan jäljen karttaan, tai poksauttaa vaahtosammuttimen luodakseen näkemistä hankaloittavan pilven. On mahdollista juosta laskeutumisen aikana, ja jopa lopultakin laskeutua kulman taakse sen sijaan, että tarvitsisi erikseen lopettaa, ja aloittaa prosessi alusta... Äänipuolta on parannettu niin, että on helpompi kuulla vihollisten suunta, ja nyt voi nähdä oman varjonsa pelatessaan ensimmäisestä persoonasta nähdäkseen, paljastaako se pelaajan paikan muille. Tämä saattaa kuulostaa mitättömältä, mutta nämä kaikki ovat sellaisia, jotka puuttuivat silloin, kun Xbox One ja Playstation 4 olivat olonsa tunnossa.

Mutta jälleen kerran, vaikka paljon lupaavia ominaisuuksia onkin, jotka saavat Siegen pelaajat kautta maailman odottamaan peliä innolla, tuntuu Ubisoft kuitenkin ymmärtävän, että nykyinen kaava on jo fantastinen, ja siksi Siege X:n käyttöliittymä on hyvin samanlainen. Melkein samanlainen itse asiassa, ja kaikki henkilöhahmot tekevät samat asiat, mitä niiden on tiedetty tekevän jo vuosien ajan. Mukana ei ole "uutta perk-järjestelmää"</strong> tai <em>"artefacteja", jotka muuttaisivat pelaamista. Ubisoft siis pitää Siegen kaavan niin puhtaana kuin mahdollista, ja samalla tehden tarvittavia muutoksia, joita moninpelipyssyttely kaipasi pysyäkseen ajan hermolla 2020-luvun puolivälissä ja sen lopussa.

Ennen kuin siirryn siihen, miten pelaajat voivat odottaa siirtoa Siegesta Siege X:n pariin, on siirrettävä huomio siihen, miten iso lisäys on seuraajan Dual Front. Kyseessä on uusi pelimuoto, ja vain Siege X:ssä. Se asettaa kaksi kuuden joukkuetta (siis kuusi eikä viisi) vastakkain melkein muuttuvassa taistelutilassa. Kukin joukkue saa samat tehtävät suoritettavakseen, mutta peilikuvana. Toisin sanoen molemmilla on paikat hyökättäväksi ja puolustettavaksi. Dual Front pelataan siten, että kyseessä on monin tavoin köydenvetoa, joten ensimmäinen joukkue, joka saavuttaa tarvittavat pisteet, voittaa. Saattaisi luulla, että suoraviivainen aggressio ja hyökkäys ovat ratkaisu, jolloin pahiksen kohde otetaan haltuun ja pyssytellään tie voittoon, mutta samaan aikaan hyvä puolustava työ saattaa tuoda omalle joukolle arvokkaat minuutit, jolloin pääsee suunnittelemaan paremman hyökkäyksen silkan rynnimisen sijasta, joka jättää jälkeensä joukon tai ruumiita. Dual Frontissa on mukana "spawnaaminen" eli uudelleen syntyminen. Kun pelaaja kuolee, on odotettava 30 sekuntia, mutta sitten voi palata mukaan toimintaan, ja jopa vaihtaa operaattoria lennossa, jos tilanne sitä vaatii. Toisin sanoen pelimuoto on anteeksiantavampi, mutta samalla se Siegelle ominainen haaste ja monimutkaisuus on läsnä.

Tämä on mainos:

Mukana on joitakin lisättyjä tehtäviä, kuten panttivangin vapauttaminen, mutta voiton edellytykset ovat samat: kartalla eteneminen ja sitten avaten ja haltuun ottaen se vihollisen keskeisin puolustuspaikka. Kyseessä on pelimuoto, jossa ei minun mielestäni ole sitä samaa taikaa kuin perinteisessä ja röyhkeässä Siegessa, mutta näen pelimuodossa ainesta varsinkin tavoiteltaessa laajempaa käyttäjäkuntaa, joka etsii jotain tavallisen tappomatsin ja hikisemmän ranked-pelaamisen välimaastossa. Tästä syystä Dual Frontilla on oma tulevaisuutensa Siege X:ssä, ja olen innostunut näkemään, miten Ubisoft jatkaa pelimuodon kehittämistä.

Joka tapauksessa, miten Ubisoft siirtää Siegen pelaajat Siege X:n pariin? Prosessi on oikeastaan varsin suoraviivainen, sillä jos on hankkinut Siegen, voi siirtää kaiken Siege X:lle samalla valitulla alustalla. Kaikki avatut operaattorit tulevat mukana siinä missä tehty edistys peleissä, "skinit" ja pääsy Ranked-pelaamiseen ja kilpailullisiin pelimuotoihin. Jos ei ole tällainen pelaaja, on muistettava, että Siege X on osittain free-to-play. Osa pelistä on saatavilla kaikille, mutta jos haluaa sen todellisen Siege X -kokemuksen, on maksettava rahaa kokonaisesta versiosta. Käytännössä tässä on Ubisoftin tapa pitää vanhan pelin pelaajat mukana, ja samalla luoda kuvaa siitä, että Siege X on paras tilaisuus hypätä mukaan uutena pelaajana. Ja tällöin pelaamista vahvennetaan ja parannetaan ja säädetään järjestelmällä, joka on suunniteltu opettamaan kaikki olennainen pelistä.

Muuten Siege X pitää perinteisen live service -rakenteen ennallaan. Ubisoft lupaa, että ensimmäisenä vuotena ollaan lisäämässä muutama uusi ominaisuus, mutta suurimmaksi osaksi keskitytään siirtämään nykyistä sisältöä uuteen versioon. Tämä mielessä pitäen voi odottaa kolmea "modernisoitua" karttaa kuukaudessa, ja sitten myös joko paluun tekeviä tai uusia operaattoreita niin ikään joka kuukausi. Kaiken lisäksi on sitten myös ne tyypilliset Battle Passit, tapahtumat ja muut verkko-ominaisuudet, joita yleensä näkee live service -peleissä. "Modernisoituja" kenttiä julkaisussa ovat Clubhouse, Chalet, Bank, Kafe ja Border, joista jokaisessa on uusia osia, päivityksiä ja parannettuja osasia.

Mutta jälleen kerran tärkeintä ei ole se, miten järkeviä ja loogisia Ubisoftin suunnitelmat ovat, sillä ulkoa katsoen ja lyhyen testaamisen perusteella on selvää, että juuri niin on asian laita. Keskeistä on, tapahtuuko Siegen kehitys Siege X:ksi sujuvasti, ja vain vähin teknisin ongelmin. Fanien on nähtävä muutos positiivisena askeleena Siege-sarjalle, sillä jos siirtymässä on ongelmia, on edessä pitkä ja vaikea taisto houkutella pelaajat takaisin Siegen pariin. Historia on yksi parhaista opettajista, eikä tarvitse kuin osoittaa sormella Overwatch 2:n, Destiny 2:n ja muidenkin jatko-osien suuntaan todetakseen, miten haasteellinen tilanne tällainen kehitysaskel on. Aikani Siege X:n parissa oli yleisesti vaikuttava, ja olen kiinnostunut näkemään tulevaisuuden pelille. On kuitenkin lopulta niin, että fanien tuomio on se ainoa merkityksellinen asia tällaisissa peleissä.

Rainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege X
Rainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege X
Rainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege X

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä