Suomi
Gamereactor
uutiset
Resident Evil HD Remaster

Resident Evilin remasterointi teräväpiirtoon oli vaikea tehtävä

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Destructoidin julkaiseman artikkelin mukaan Resident Evil HD Remaster osoittautui Capcomilla yllättävän haastavaksi käännettäväksi. Eniten päävaivaa yhtiölle aiheuttivat grafiikat ja ohjauskontrollit. Käännöstä ei lähdetty tekemään vanhimmasta mahdollisesta versiosta, vaan sen pohjaksi otettiin Gamecubelle 2000-luvun alussa julkaistu versio.

Graafisessa päivityksessä suurin ongelma oli vanha 4:3-kuvasuhde, joka oli 2000-luvun alussa yleinen. Kuvasuhteen muuttaminen toiseksi ei ole sinänsä ongelma, mutta päänvaivaa aiheuttivat sen mukaan rakennetut staattiset taustat. Kehittäjät turvautuivat erilaisiin kuvamanipulaatioihin, joilla taustat saatiin sopimaan nykyisille 16:9-kuvasuhteen kuvaruuduille.

Tuottaja Yoshiaki Hirabayashi kertoi, että yksi suuri ongelma liittyi myös lähdemateriaaliin. 2000-luvun alussa tehdyn pelin materiaali ei ollut tarkkuudeltaan riittävää HD-tason julkaisuun. Niinpä heidän täytyi korjata ja parannella niitä käsin, jotta he saivat ne vastaamaan nykypäivän standardeja. Uudessa versiossa on myös enemmän tunnelmaa luovia yksityiskohtia, jotka tiimi loi itse alusta lähtien. Kaikki muutokset hyväksytettiin myös pelin alkuperäisellä suunnittelijalla, jotta hänen visionsa välittyisi myös uuden version tunnelmasta.

Taustojen lisäksi myös hahmomallit ovat kokeneet kohennuksen. Tekstuurit ovat huomattavasti tarkemmat, ja lisäksi päähenkilöt voi pukea täysin uusiin asuihin. Capcom kuitenkin sisällyttää mahdollisuuden vaihtaa milloin tahansa takaisin vanhaan kuvasuhteeseen ja grafiikoihin, joten faneilla on mahdollisuus kokea peli samanlaisena kuin se julkaistiin 12 vuotta sitten.

Graafisten päivitysten lisäksi yksi suuri muutos liittyy pelin ohjausmekaniikkaan. Vanhassa pelissä käytettiin niin sanottua tankkiohjausta, joka kuvasi hyvin hahmon kömpelöjä liikkeitä. Kääntyminen ja liikkuminen oli kankeaa, ja tällainen ohjaustyyli voi tuntua nykypeleihin tottuneista oudolta. Niinpä mukana on nyt myös mahdollisuus ohjata hahmoa analogisesti, jolloin hän muun muassa juoksee automaattisesti ja pystyy kääntymään nopeammin. Tämän pitäisi auttaa uusia pelaajia pääsemään paremmin sisälle peliin, kun taas alkuperäisistä peleistä nauttineille on edelleen tarjolla vanha ohjaustapa.

Uusi ohjausmalli on herättänyt pelkoa pelin tasapainon järkkymisestä, sillä se oli olennainen osa vanhan pelin suunnittelua. Hirabayashi kuitenkin vakuuttaa, että he ovat ottaneet asian huomioon suunnittelussa.

"Käytimme paljon aikaa kaiken hienosäätämiseen aina hahmojen liikenopeudesta lähtien nappien toimintoihin, jotta pystyisimme mahdollisimman hyvin tavoittamaan alkuperäisen pelin tunnelman ja vaikeuden", Hirabayashi kertoi.

"Henkilökohtaisesti koen sarjan tärkeimmäksi asiaksi selviytymiskauhun tunteen. Olipa peli sitten vanhaan tyyliin nojaava, toimintaa painottava tai joku aivan uusi näiden välimuotoon sijoittuva kokeilu, tärkeintä on että kauhun tunne säilyy", Hirabayashi kommentoi.

Residen Evil HD Remaster julkaistaan ensi vuoden alussa PC:lle, PS3:lle, PS4:lle, Xbox 360:lle sekä Xbox Onelle. Mitä mieltä sinä olet kauhupelien klassikon uudesta julkaisusta? Vieläkö vanhan tomuisen kartanon koluaminen jaksaa kiinnostaa, ja uskotko että peli pystyy edelleen tarjoamaan selkäpiitä tarjoavia kokemuksia? Kerro ajatuksesi kommenteissa.

Resident Evil HD Remaster
Resident Evil HD Remaster

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä