Rime tallustaa rohkeasti lajityyppinsä suurteosten jalanjäljissä. Rytmitys on hidas, musiikki kaunista ja saaren salaisuuksien paljous runsasta. Ennen kaikkea Rime haluaa kuitenkin olla erikoinen. Se haluaa pysytellä mielessä vielä kauan pelaamisen lopettamisen jälkeenkin. Monella tavalla Rime tässä onnistuukin, mutta epäonnistunut viimeinen kolmannes estää peliä kohoamasta lajityypin klassikoksi.
Päähenkilö herää hiekkarannalta. Hitaasti rannalta poistutaan ympäristöä uteliaasti tarkkaillen. Suuntaa ei kerrota, vaan suunnittelu luottaa pelaajan terveeseen järkeen. Hienovaraisesti merkit viittaavat saaren keskustaan. Muutaman minuutin kuluttua näköpiirissä jo siintää valtava torni, joka on helppo mieltää tavoiteltavaksi maaliksi.
Saari on suurikokoinen, mutta ei koskaan tunnu liian kookkaalta. Suunnistamisen avuksi pelaajalle esitellään kettumainen olio, joka ohjaa ainakin summittaisesti oikeaan suuntaan. Kettu häviää aina välillä näkyvistä, mutta haukunnan perusteella on silloinkin helppo suunnistaa. Päähenkilö tuntui olevan kovin kiintynyt olioon, mutta minusta ajoittainen räksyttävä haukunta oli lähinnä ärsyttävää.
Rimen suurin heikkous on se, ettei se onnistu vetoamaan oikealla tavalla pelaajan tunteisiin. Rime pyrkii minimalistisella esitystavalla kertomaan oman tarinansa, mutta loppua kohti se tuntuu kovin pakotetulta. Tällöin pelaajan fiilikset ovat lähinnä huvittuneet. On hyvin harmillista, että peli kadottaa tällä tavalla otteensa lopussa. Myös ajoittaiset ruudunpäivityksen notkahdukset ja tekniset ongelmat laskevat tunnelmaa. Yleensä peli kuitenkin onnistuu välittämään pelaajalle aikomansa tunnelman. Taiteellinen tyyli on rikas ja kaunis, ja se suorastaan kutsuu tutkimaan itseään.
Vaikeustason osalta Rime on tasapainossa. Pelaajan uteliaisuutta ruokitaan tasaisesti, mutta koskaan tarkoituksena ei ole jumittaa samassa paikassa pitkään. Ideana on selvästi ajatella hieman etukäteen ennen pulman pariin ryhtymistä. Harmillisesti joissakin tapauksissa ratkaisu on niin epälooginen suhteessa pelin itsensä aiemmin asettamiin sääntöihin, ettei ratkaisun keksiminen tunnu nautinnolliselta. Tällöin päällimmäinen tunne on helpotus, että vihdoinkin pääsee jatkamaan eteenpäin. Yleensä pulmat ovat onneksi onnistuneita ja vedonnevat monenlaisiin pelaajiin. Usein kyse on uudenlaisen näkökulman etsimisestä. Esimerkiksi yhdessä ongelmassa on määrä luoda ovi useista esineistä katselemalla niitä tietystä näkökulmasta. Rime on parhaimmillaan hyvin yksinkertainen, mutta samalla täydellisesti otteessaan pitävä ja mielenkiintoinen.
Rimen innoitukset ovat selkeästi nähtävissä, mutta lopulta se onnistuu löytämään oman identiteettinsä. Saaren menneisyys on oma mielenkiintoinen tarinansa, ja ympäröivä maisema tuntuu taianomaiselta. Rime tuntuu yhtä aikaa sekä todelliselta että mielikuvitukselliselta. Pelillä on selvästi omat ongelmansa, mutta pääasiassa se onnistuu edustamaan lajityyppiään ICOn ja Shadow of the Colossuksen rinnalla.