Kolmiulotteiset tasoloikkapelit suunnataan yleensä nuoremmalle väelle. Näin ovat tehneet ainakin Ratchet & Clank, Spyro the Dragon, Banjo-Kazooie ja Sonic the Hedgehog. Tämä kohderyhmä on sitten näkynyt pelien ulkoisessa tyylissä.
Latinalaisen Amerikan Wabisabi Games haluaa tehdä jotain uutta kolmiulotteisella tasoloikallaan RKGK (tai siis Rakugaki). Peli sijoittuu metropolikseen, jossa luovuus ja persoonallisuus on tukahdutettu. Kaiken pahan takana on iso yritysjohtaja Mr. Buff. Nuori Valah robottikaverinsa AYOn kanssa haluavat tehdä lopun Mr. Buffin alistuksesta taiteen keinoin. He kulkevat pitkin kaupunkia maalaamassa taidetta Big Brotherin kaltaisten monitorien ja kylttien päälle. Näin pahuus peittyy värikkäiden graffitien alle. RKGK ei tarvitse monitahoista tarinaa toimiakseen, ja sujuva pelimekaniikka auttaa pelin voittoon siinä missä minkä tahansa muunkin kolmiulotteisen tasoloikan.
Valah liikkuu tavanomaisesti, ja mukana on tuplahyppyä, liukumista, liitämistä ja jopa seinillä hyppelyä. Liikkumista voi tehdä myös Splatoonin malliin jättäen maalivanan jälkeensä. Kenttiä on tavoitteena suorittaa mahdollisimman vauhdikkaasti ja sujuvasti. Jos osumaa ottaa, katkeaa sujuvuus, ja sitten on poimittava kolikoita, maalattava purkkeja, piestävä pahiksia, hajotettava laatikoita, häpäistävä kylttejä ja niin edelleen. On nimittäin saatava Defacer Mode uudelleen päälle.
Kentät ovat suoraviivaisia suunnittelultaan. Mukana on korkeuseroja, kiskoja kuljettaviksi, erilaisia pahiksia ja paljon erilaisia ympäristön vaaroja. Jokaisella kentällä on kestoa noin 10 minuuttia, jos yrittää kaiken katsella ja suorittaa. Wabisabi Games on ahtanut kentät täyteen tavaraa, ja usein on palattava uudelleen samoille jäljille, jos kaiken haluaa saada tehdyksi.
Miksi sitten kaikki pitäisi saada tehdyksi? Kenttien välillä Valah palaa keskusalueelle, jossa voi ostaa kosmeettista tavaraa myyjiltä. Jopa uusia graffiteja saa avatuksi käyttöön, samoin kuin taakse jäävää uudenlaista maalivanaa. Wabisabi Games on tehnyt selväksi, ettei RKGK:ssa ole lainkaan verkko-ominaisuuksia. Toisin sanoen mikromaksuja ei ole luvassa. Tosin ei myöskään tulostauluja.
Uusia kenttiä avautuu sen mukaan, miten paljon kylttejä on häpäissyt edellisissä kentissä. Toisin sanoen kannattaa pelatessaan tehdä mahdollisimman perusteellista työtä. Jokaisen osion lopussa odottaa pomotaisto, jossa Valah kohtaa yhden Mr. Buffin luomuksen. Pääsin kohtaamaan ennakossa metallisen auringonkukan, ja samalla pelaajan eteen laitetaan selvästi enemmän ja uudenlaisia haasteita.
RKGK:n parhaita puolia on sen ulkoasu, ja peli on kaunis katsella. Peli on selvästi suunniteltu vanhemmille pelaajille, mutta siihen pelattavuus on turhan yksinkertaista. Vaikeustason valinnalla voi haasteen määrää nostaa, mutta koska kyseessä on varttuneemman väen tasoloikka, olisi se pelattavuuskin saanut olla haasteellisempaa.
RKGK on joka tapauksessa viihdyttävä tasoloikka ainakin niiden muutaman kentän perusteella, joita pääsin kokeilemaan. Wabisabi Games on tehnyt sitä omaa juttuaan, minkä avulla peli erottuu omakseen. Julkaisu tapahtuu kesällä 2024 PC:lle.