Nautin suuresti ajastani alkuperäisen Runen parissa silloin joskus vuonna 2000. Sittemmin Human Head Studios on mennyt tekemään pätevän Preyn (2006), ja nyt on viimeinkin tullut aika jatko-osalle Rune 2. Lopputulos on aivan hirveä.
Rune oli Human Head Studiosin Michael Larsonin ja Chris Rhinehartin intohimoprojekti. Peli oli mahtava, ja toimi upeasti. Harmillinen juttu, että jatko-osa on ehkä koko vuoden kammottavin tekele.
Runen maailma on tarinan alkaessa jokseenkin tuhoutunut. Ragnarok on tullut kaikessa voimassaan, ja muun muassa Thorin ja Odinin on koetettava hoitaa Lokin tekemät sotkut. Pelaaja omaksuu Heimdal-viikingin roolin, jolla on noin kaksi tuntia aikaa kerätä pisteitä, aseita ja varusteita ennen kiskomistaan rinnakkaisulottuvuuteen Lokia tapaamaan. Perillä Heimdal saa valita itselleen matkakumppanin kolmesta jumalasta (Thor, Hel ja Odin). Nämä kolme hahmoa edustavat pelin hahmoluokkia, joka toimii aivan yhtä huonosti kuin kaikki muukin koko pelissä. Tarina ei ole kummoinen, kerronta hajoaa koko ajan käsiin, ja juonesta puuttuu se seurattava punainen lanka. Ragnarok näyttää tyhjältä ja ontolta, vaikka Human Head Studiosilla oli peräti 19 vuotta aikaa hioa sitä.
Rune 2 laittaa pelaajan etsimään vanhoja relic-tavaroita, joissa on mukana voimaa auttaakseen Heimdalia hänen reissullaan pysäyttämään tuomiopäivää. Pelaajan kiinnostus kuitenkin loppuu isoon joukkoon bugeja ja muita teknisiä ongelmia pelattavuuden pulmista nyt puhumattakaan. Hiljan koko Human Head Studios meni konkurssiin, ja samana iltapäivänä Bethesda ilmoitti perustaneensa uuden studion Chicagoon nimeltä Roundhouse Studios. Ja kuinka ollakaan, uuden studion henkilökunta koostuu kokonaisuudessaan entisestä Human Headin henkilökunnasta. Moinen temppu tuli shokkina Rune 2 -julkaisija Ragnorok Game LLC:lle. Peliä on luvattu tukea päivityksin tulevaisuudessa, ja syytä onkin.
Tekijöillä oli selvästi ongelmia Rune 2:n suunnitelmiensa kanssa, jotka menivät uusiksi Sony Santa Monican PS4-peli God of Warin jälkeen. Se kun sijoittuu samanlaiseen maailmaan kuin Rune 2, ja tekee hommansa erittäin hyvin. Melkoinen osa Rune 2:n maailmaa tuntuu siltä kuin ne olisi poimittu muropaketin kyljestä. Toisin sanoen hommaa ei ole hoidettu millään muotoa hyvin. Ja mikä pahinta, ohjaus on kömpelö ja turhauttava, kamera pyörii missä sattuu, ja peli ei läheskään aina tunnista osumia.
Eikä sovi unohtaa myöskään bugeja. On selvää, ettei Rune 2 ole valmis peli. Pahikset ilmaantuvat pelaajan eteen tyhjästä, ja katoavat ruudun reunoilla näkyvistä aivan yhtä vauhdikkaasti. Erikoisiskut eivät käynnisty, vaikka äänitehosteita kuuluukin. Tekstuuripinnat katoavat salavihkaa, ja koko peli kaatuu varsin usein. Muutenkin optimointi on jäänyt puolitiehen, ja peli näyttää ulkoisesti vähintään viisi vuotta vanhalta PC-peliltä.
Rune 2 yrittää olla God of War. Se ihan oikeasti yrittää. Mukana on samanlainen hack'n slash -ajatus, samanlainen kameran sijoittelu, samoja henkilöhahmoja, samat aseet, sama tarinallinen kuvio ja niin edelleen. Käytännössä pelaaja tutkii puoliavoimia alueita, pieksää pahiksia, matkustaa veneellä uusiin paikkoihin ja kohtaa turhauttavia pomovastuksia matkalla maaliin.
Mukana on myös PvE-tila, jossa mennään Lokin ulottuvuuteen pieksämään pahiksia kolmen kaverin kanssa, ja mukana on se vanha tuttu Rune-moninpelikin. Tämä ei kuitenkaan paljoa pelasta. Rune 2 on karmea jatko-osa, ja yksi päättyvän vuoden suurimpia pettymyksiäni.