Gamereactor pääsi seuraamaan ennakkoon alusta polkaistavaa Saints Row'ta. Paljon asioita on muuttunut, mutta huumori on entisellään, eikä ammuskelua vältellä. Pelaajan tarkoituksena on luotsata uusi kaarti karismaattisia rosvoja ryysyistä rikkauksiin.
Pelialueena toimiva kaupunki on valtava. Pääsin näkemään ainoastaan uuden alueen Santo Ileso, joka on selvästi omanlaisensa fiktiivinen versio lounaisesta Yhdysvaltain alueesta. Monet korttelit onkin mallinnettu oikeiden alueiden mukaan. Esimerkiksi El Dorado on kovasti Las Vegasin Stripin näköinen, joskin kehittäjien mukaan pohjana on ollut Renon kaupunki. Taiteellinen tyyli on nyt aiempaa realistisempi.
Päähenkilö on tietenkin myös vuorovaikutuksessa Santo Ileson asukkaiden kanssa. Esittelyn aikana näin, kuinka päähenkilö otti kontaktia bändin jäseniin. Sitten vain alettiin musisoimaan kitaralla, ja jengi alkoi tanssimaan. Ei ole tiedossa, miten paljon tällaisia hetkiä pelissä tulee olemaan, mutta ainakin näin avoimessa maailmassa sattuu ja tapahtuu.
Realistisempi ote näkyy myös vaikuttavissa välivideoiden kasvoanimaatioissa henkilöhahmojen kesken. Pidin tätä yllättävänä, ja se havainnollistaa pelisarjan uutta suuntaa. Taas kerran pelaajalla on mahdollisuus luoda se oma Saints-pomo. Vaihtoehtoja on niin paljon, että sitä on vaikea uskoa todeksi. Kehittäjät tiedostavat, että vaihtoehtoja voi olla liikaa. Siksi pelin alussa voi valita halutessaan kahdeksasta erilaisesta valmiista mallista, ja sitten hioa niitä mieleisekseen (tai olla hiomatta).
Uusiksi on tehty myös ajokeilla ajaminen ja yleensä liikkuminen. Joitakin osia on lainattu lähimmältä kilpailijalta Grand Theft Auto V:ltä, kuten avoimessa maailmassa liikkuminen. Paikasta toiseen pääsee vauhdilla myös liitopuvulla, kuten pelisarjassa Just Cause on ollut tapana. Ajokeilla ajaminen on aiempaa sujuvampaa, ja tilanteet mahdollistavat villien temppujen tekemisen. Korjaamolla onkin taas sellainen määrä erilaisia vaihtoehtoja, että jokaisella on varmasti se omanlaisensa kokoelma ajokkeja alla. Ei ole tiedossa, kuinka paljon ajokkeja pelissä on, mutta runsaasti kuitenkin. Joukossa on muun muassa leijuntalauta tyyliin Paluu tulevaisuuteen 2.
Uuden Saints Row'n käytössä oleva aseiden vaihtamiseen tarkoitettu asepyörä on hyvinkin samanlainen kuin Grand Theft Auto V:ssä. Oletan siis, että suurin osa peliajasta tulee kulumaan asioita ammuskellessa. Ja kuten odottaa sopii, myös aseiden tuunailu on jotain ihmeellistä. Klassisten pistoolien, konepistoolien ja sinkojen ohella mukana on paljon kummallisempiakin aseita, kuten piñata launcher ja kitaralaukussa lymyävä sinko.
Lopuksi sain tietää hieman moninpelistä ja tarinatehtävistä. Kahden pelaajan yhteispeli vaikuttaa hauskalta. Testissä toinen ajoi autoa, ja toinen keskittyi ampumaan takaa-ajavia pahiksia. Nähdyt tehtävät olivat hyvin perinteisiä "mene sinne ja tuhoa kaikki" ja "pelasta kilpailevan jengin vankina oleva liittolainen". Saintsien uusi tukikohta koristellaan ajan kanssa pelaamisen aikana löytyneillä tavaroilla, ja tukikohdassa voi olla tekemisissä muiden jengiläisten kanssa. Samalla ymmärrys muista henkilöhahmoista syvenee. Erilaisia loppuratkaisuja ei kuitenkaan ole.
Tärkein kysymys tietenkin on, miltä pelaaminen lopulta tuntuu. Saints Row julkaistaan 23. elokuuta Xboxille, Playstationille ja PC:lle.