Suomi
Gamereactor
ennakot
Scarlet Nexus

Scarlet Nexus Gamescomin ennakossa

Henkiset kyvyt uudella tasolla

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Scarlet Nexusilla Bandai Namco esittelee lajityypin brainpunk. Idea on saanut alkunsa fantasiasta, jossa pystyy tekemään oman mielensä voimalla melkein mitä tahansa. Toisessa ulottuvuudessa ihmiset ovat keksineet psykologisen hormonin aivoista, jonka avulla älylliset kyvyt kasvavat eksponentiaalisesti. Toiset oppivat antamaan ajatuksille fyysisen muodon liikuttamalla esineitä hengen voimalla.

Lisäksi keksittiin uutta teknologiaa kuten Psynet. Kyseessä on massiivinen tietoverkko, johon pääsee sisään vain ajattelemalla sitä. Tämä mullisti kokonaan tavan, jolla ihmiset käsittelevät ja jakavat tietoa. Siinä sivussa ihmiset saivat teknologian uusien kykyjen valjastamiseksi. Tässä toisessa maailmassa on lukuisia asioita toisin kuin omassamme, mutta kokonaan erilainen brainpunk-maailma ei kuitenkaan ole. Kaikki on astetta edistyksellisempää, ja Scarlet Nexus on moderni toimintaseikkailu, joka tapahtuu lähitulevaisuudessa. Ihmisillä on silti edelleen ainakin jossain määrin samanlaisia huolia kuin ennenkin.

Scarlet Nexus esittää filosofisia kysymyksiä, kuten mitä merkitsee yksinäisyys, jos omat ajatukset ovat koko ajan yhteydessä toisiin ihmisiin. Lisäksi esille nousevat teemat yksityisyyden suojasta eivät kuitenkaan ole se tärkein juttu Bandai Namcon uudessa pelissä, joskin niillä on oma paikkansa. Näin kertoivat pelin tuottaja Keita Iizuka ja ohjaaja Kenji Anabuki Gamereactorille videohaastattelussa.

Tämä on mainos:

Jonkin aikaa sen jälkeen, kun ihmiset olivat saavuttaneet evoluution seuraavan asteen, kauheat oliot taivaista ilmaantuivat, ja siihen päälle vielä kehittyneempiä olioita, joita ihmisten oli hankala ymmärtää. Oliot tunnetaan nimellä Others, ja ne seuraavat vain vaistojaan, mutta toisaalta heidän aivonsa ovat hyvin hienostuneet. Kehittäjät itse kuvaavat Others-joukkoa luonnonkatastrofiksi, joka vertautuu tsunamiin tai maanjäristykseen. Tavallisilla aseilla ei tee juuri mitään tätä vitsausta vastaan, mutta ihmiset ovat toki keksineet keinon sopeutua tilanteeseen.

Scarlet NexusScarlet Nexus

Ihmiset ovat oppineet osoittamaan melkoisella tarkkuudella paikan, jossa uhka taivaista seuraavaksi on tulossa. Siksi New Himuka -metropolin asukkaat eivät elä pelon vallassa olemassaolosta taistellen. Päinvastoin, elämää elellään mahdollisimman normaalisti. Jos uhan alla oleva alue tunnistetaan ajoissa, niin sanottu OSF ryhtyy työhön. Kyseessä on Others-joukkoa vastaan taistelemiseen erikoistunut sotilasyksikkö.

"Itse asiassa halusimme havainnollistaa, että Scarlet Nexusin maailmassa Others-joukkio on elänyt jo kauan ihmisten kanssa. Näin tilanne on normalisoitunut. Tietenkin ihmiset pelkäävät, mutta Others-porukka on ollut jo pitkään samassa maailmassa. OSF-joukon työ on siten normaali osa elämää." Näin kertoi tuottaja Keita Iizuka.

Tämä on mainos:

Pelin sankari on nuori Yuito Sumeragi. Hän on imperiumin muodostaneen mahtavan suvun jälkeläinen. Tekijöiden mukaan pelin käsitys valtioista ja rajoista ei ole se perinteinen. Sumeragin odotettiin tavoittelevan siviiliuraa, mutta menneisyyden tapahtuma johti siihen, että Yuito Sumeragi päätti suojella ihmiskuntaa Others-poppoota vastaan.

"Keskeinen osa tarinaa on se, että menneisyydessä OSF pelasti Yuiton. OSF-joukon keskeisen tehtävän ohella tärkeää ovat myös joukon sisäiset henkilösuhteet. Kuinka suhteet voivat muuttua (tai eivät muutu), ja miten se vaikuttaa kokonaisuudessaan OSF-poppooseen."

Scarlet Nexus

Othersia vastaan taisteleminen tuo mieleen pelit Bayonetta ja Devil May Cry, joskin oletan taiston keskittyvän enemmän maan pinnalla käytäviin kohtaamisiin. Yliluonnollisten kykyjen avulla Yuito hyödyntää telekinesiaa esineiden liikutteluun ja näiden hyödyntämiseen taistoissa. Riittävällä keskittymisellä voi lennättää katulamppuja ja autoja päin pahiksia, kunnes GP-palkki on tyhjä. Palkki palautuu takaisin hiljakseen, ja sitä odotellessa voi turvautua lähietäisyyden taistoihin, jolloin palkki palautuu nopeammin.

Hengen voimilla vahvistetun katanan avulla Yuitolla ei ehkä ole paljoakaan ulottuvuutta, mutta muuten taito riittää pahiksien pieksentään. Oikein tehtynä tappeluissa on rytminen eteneminen, kun lähi- ja kaukohyökkäykset vuorottelevat vaikuttavien liikeanimaatioiden kera. Ajan kuluessa toki kokemuspisteet karttuvat, ja varsin tutusta kykypuusta avataan uusia kykyjä käyttöön siinä sivussa myös parannellen vanhoja. Apuakin saadaan, sillä Yuito ei tappele yksin.

"Aluksi innoituimme sellaisista tarinoista kuin Cyborg 009, jossa joukko ihmisiä tekee yhteistyötä, ja jokaisella on omat erikoisvoimansa. Kaikkia kuitenkin tarvitaan, ja yhdessä he ovat vahvimpia. Pidimme lisäksi ajatuksesta, että suuri voima sisältää myös oman vaaransa. Näin sitten päättelimme, että pelaajilla tulisi olemaan hauskaa telekineettisten supervoimien kanssa." Näin kertoi ohjaaja Kenji Anabuki.

Scarlet NexusScarlet Nexus

Yhteistyö muiden jäsenten kanssa innoittuu Tales-sarjasta, ja Anabuki onkin ollut tekemässä useita sen sarjan pelejä. Yuiton aseveljet OSF:ssä antavat tappeluihin oman panoksensa, jolloin käyttöön avautuu erityisiä kykyjä. Yksi ensimmäisistä kumppaneista on Hanabi Ichiko, joka pystyy sytyttämään miekkansa liekkeihin ajatuksen voimalla. Yuito voi lainata näitä konsteja aktiivisesti mukanaan olevalta joukolta, mutta tähän liittyy tietenkin oma viilentymisaikansa. Valitettavasti en päässyt näkemään, onko tämän konstin käytössä jotain muita rajoituksia. Joka tapauksessa ajan kanssa joukkoon liittyy lisää väkeä uusine kykyineen. Tietenkin Yuiton ja muiden jäsenten välisen suhteen lämpöaste määrittää käytössä olevien keinojen tehokkuuden.

"Aluksi käytössä on vain yksi kyky yhdellä kumppanilla, mutta ajan kanssa käytössä voi olla samaan aikaan kaksikin eri kykyä. Lopulta sitten jopa neljä samaan aikaan. Näin ollen keinovalikoima kasvaa pelin kuluessa selvästi. Ja kun pelaaja itse käyttää matkakumppanin kykyä, voi hän samalla itsekin tehdä samoin." Näin kertoi Iizuka.

Scarlet NexusScarlet Nexus

Tällä hetkellä Scarlet Nexusin taistot ovat se pisimmälle kehitetty osuus koko pelissä Kenji Anabukin mukaan. Työ aloitettiin jo vuonna 2015, mutta vielä riittää tekemistä. Tuottaja Keita Iizuka paljasti, että kaikkiaan pelattavaa pitäisi olla 40-50 tuntia. Se on syytä muistaa, ettei New Himuka ole avoin maailma, vaan oikeastaan melko lineaarinen. Sisältöä pitäisi kuitenkin olla tarjolla riittämiin.

Scarlet Nexus julkaistaan sekä uusille että vanhoille laitteille, ja sen lisäksi vielä PC:lle. Vanhoilla laitteilla meno on 1080p ja 30fps, ja uusilla sitten tavoitellaan 4K ja 60 fps. PC:llä luonnollisesti sama juttu.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GR Livessä tänään Scarlet Nexus

GR Livessä tänään Scarlet Nexus

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

On perjantai, ja sitä juhlistetaan GR Livessä pelaamalla parin tunnin ajan Bandai Namcon toimintaroolipeliä Scarlet Nexus. Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täällä....



Ladataan seuraavaa sisältöä