Shenmue ja Shenmue 2 ovat kumpikin erikoisia teoksia. Kaupallisesti ne olivat floppeja, mutta ovat saavuttaneet hyvinkin kultareunaisen klassikkoaseman kriitikoiden keskuudessa ajan myötä. Kickstarterissa vuonna 2015 käynnistetty rahankeräys Shenmue 3:a varten oli menestys, ja kolmannen osan pitäisi saapua pelattavaksi 19. marraskuuta.
Shenmue 3 jatkaa tarinaansa suoraan siitä, mihin edeltäjä lopetti. Heti Gamescom-demon aluksi lähdettiin etsimään arpinaamaista miestä nimeltä The Bookie, jolla pitäisi olla tietoa rosvoista. Bailu Villagen tutkimisen jälkeen pelaajalle osoitettiin suunnaksi yksinäinen hahmo, joka ei kuitenkaan tappelutta suostunut tietojaan luovuttamaan. Kyseessä on pelin ensimmäinen taistelu, mutta silti The Bookie pyyhki pelihahmollani lattioita. Vaikeustasoa on kuulemma viilattu, mutta silti moinen haaste tuli yllätyksenä.
Oli siis pakko perääntyä, ja mennä läheiselle dojolle harjoittelemaan taistelutaitoja. Paikka löytääkseen oli kuitenkin pakko tiedustella ohjeita asukkailta, ja lopulta dojo löytyi erään mäen päältä. Harjoittelemaan pääsi niin nukkejen kuin neljän munkinkin kanssa. Munkeilla vaikeustaso on oikealla tavalla säädetty, ja nukkeihin harjoitellaan yhden tuuman iskua ja hevosasentoa. On silti sanottava, että taistelusta puuttuu tyystin sujuvuus ja pelaaminen on erittäin kömpelöä. Lopulta päädyin vain hakkaamaan nappeja toivoen, että vastustajan energiamittari kuluu loppuun ennen omaani. Toisin sanoen Shenmue 3:n taistelumekaniikka ei onnistunut tekemään vaikutusta.
Aikani harjoiteltuani suuntasin uudestaan ottamaan matsia The Bookien kanssa, mutta turpaan tuli taas niin että tukka lähti. Muutaman yrityksen jälkeen pelaamistani seurannut Deep Silverin edustaja riensi apuun. Hän kertoi, että kaupasta voi ostaa taikajuomaa avuksi. Palasin siis takaisin kylään vaihtoehtoista ratkaisua etsien. Oli ensin hakattava halkoja rahan ansaitsemiseksi, ja juoman ostettuani palasin takaisin matsaamaan The Bookien kanssa. Puolivälissä ottelua otin huikan, joka palautti suurimman osan terveysmittariani, ja lopulta The Bookie oli lyöty. Tähän varsinainen demo päättyikin, joten oli aika palata tutkimaan kylän erilaisia toimintoja.
Mainitsin jo aiemmin sivutehtävän halkojen hakkaamisesta, jonka avulla sain kerättyä varoja taikajuomaan. Tässä aktiviteetissa realismi on tavoitettu, sillä halkojen hakkaaminen oli yhtä tylsää kuin vain kuvitella saattaa. Onneksi muut kylän toiminnot olivat mielenkiintoisempia luoden vaikutelmaa elävästä Bailu-kylästä. Ehkä mieleenpainuvinta oli osanotto kilpikonnaralliin, joka ei ollutkaan niin hidas kuin olisi voinut kuvitella.
Shenmue 3:a katsomalla on hankala uskoa, että edeltäjät olivat aikansa kalleimpia videopelejä. Hahmomallinnus oli demossa suorastaan rumaa, ja huulten liike oli aivan pielessä verrattuna kuultavaan puheeseen. Melkein kaikki mitä päähenkilö Ryo Hazuki puhui, tuntui jäykältä ja keinotekoiselta. Ihan kuin kyseessä olisi avaruusolio ihmistä imitoimassa. Positiivista on silti se, että alkuperäiset ääninäyttelijät palaavat rooleihinsa lähes 20 vuoden jälkeen. Tätä varmasti vanhemman polven fanit osaavat arvostaa.
Aikani Shenmue 3:n parissa oli lyhyt, mutta jo sinä aikana esille tulivat lukuisat huolenaiheet. Kokonaisuus vaikuttaa halvalta, hahmomallinnus aikaansa jäljessä olevalta, ja huulten liikkeiden epäsuhta kuultavan puheen kanssa amatöörimäiseltä. Toisaalta Bailussa vaikutti olevan runsaasti tekemistä pitämässä mielen virkeänä. Toivottavasti lopullinen peli onnistuu tekemään vaikutuksen.