Ranskalaisen Sandfall Interactiven japanilainen roolipeli Clair Obscur: Expedition 33 on kohonnut maailmanmaineeseen sitten julkaisunsa 24. huhtikuuta 2025. Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täältä.
Peli tehtiin nykymittapuulla hyvinkin pienen tekijätiimin voimin. Jos on uskominen Sandfall Interactiven pomoa Guillame Brochea, oli pieni tekijäjoukko suuri etu. Ranskalaisen Pouce Cafén haastattelusta raportoi Mp1st, jonka mukaan isolla julkaisijalla pelin tekeminen olisi kestänyt 25 vuotta. Päätökset kun voitiin pienellä joukolla tehdä nopeasti.
"Yeah, very clearly. Projects like these-with new IPs, original stories, completely original characters-are super hard to push through in a big company. There are a lot of approval steps, and in general, in big structures, you already have to have proven yourself and be pretty high up in the hierarchy just to have a chance at pitching this kind of project."
"This is the kind of project that, if doable, would have taken me 25 years before being realized, and I don't have enough patience for that."