Skate -ennakko: hieman omituinen, mutta muuten tervetullut paluu
Olemme viettäneet San Vansterdamissa paljon aikaa selvittääksemme, onko Full Circle toimittanut sairaan vai arveluttavan uuden luvun sarjaan.
Ottaen huomioon, miten vuosi 2024 lopulta sujui Electronic Arts -videopeliyhtiölle, ja viimeisimmän irtisanomisjoukon kesän alussa, lähdin tähän kauteen siinä uskossa, että vuosi 2025 voisi olla myös EA:lle melkoisen kova. Huhut ja raportit maalasivat kuvaa, jonka mukaan Battlefield 6 ei ollut muuta kuin vaikea taistelu huikean budjetin ja valtavien pelaajamääräodotusten vuoksi, ja julkaisijan muu vuoden ohjelmatarjonta näytti pyörivän sen vuosittaisten urheilusarjojen ympärillä, jotka todennäköisesti kiinnostavat vain vannoutuneita ja palaavia faneja. Kaikesta tästä huolimatta Battlefield 6:ssa oli kaksi erinomaista betailuviikonloppua, ja se näyttää nyt varmalta menestykseltä, ja tämän lisäksi minulla on ollut tilaisuus tutustua Skate-peliin itse, ja yllätys, yllätys, sekin näyttää olevan pääosin kaikkea sitä, mitä toivoin sen olevan.
Jep, vuosien kehitystyön jälkeen, josta suurin osa on tapahtunut hyödyllisen palautteen antaneen omistautuneen yhteisön avulla, kehittäjä Full Circle on valmis antamaan Skaten pelaajien käsiin. Syyskuun 16. päivä peli julkaistaan Early Access -projektina PC:llä, PlayStationilla ja Xboxilla, ja tämä tarkoittaa sitä, että vaikka pelin perusrunko on olemassa ja sisältöä on kohtuullinen määrä, tämä on vain murto-osa siitä, mitä saamme, kun mahdollinen 1.0-julkaisu saapuu.
Tarkoittaako Early Access -vaihe siis sitä, että sitä pitäisi välttää, kunnes aika on oikea? Onko tämä yksi niistä tilanteista, joissa ei suoraan sanottuna ole tarpeeksi, jotta investointi olisi perusteltu? Ei ja ei. Skate on free-to-play-peli, mikä tarkoittaa, että vaikka se on täynnä tapoja käyttää oikeaa rahaa kosmetiikan ostamiseen (ja vain kosmetiikkaa, sillä mitään pelattavuuteen vaikuttavia elementtejä ei ole asetettu maksulliseksi), sinun ei tarvitse käyttää penniäkään aloittaaksesi matkasi eloisalla leikkikentällä San Vansterdamissa. Lisäksi Full Circle on pohjimmiltaan luonut täysin toimivan maailman ja pelisysteemin osana tätä Early Access -rakennelmaa, mekaniikkojen ja ominaisuuksien ruudukon, joka pohjimmiltaan tuntuu Skate 3:lta, jos se olisi julkaistu vuonna 2025.
Olen aina ollut enemmän Skate kuin Tony Hawk -fani, ja jos sinäkin olet sellainen, sinua ilahduttaa, että Full Circle tarjoaa kaksi ohjaustapaa, joista toinen on kopio siitä, miten Skatea pelattiin. Jos sinulla, kuten minulla, on kaikki temput ja kombot istutettu syvälle mielesi sopukoihin, vuoden 2025 Skaten ensimmäiset viisi minuuttia herättävät ne kaikki ja kutsuvat menneisyyden itsesi esiin kuin jonkinlainen kammottava ja radikaali kylmän sodan nukkuva agentti. Tämän lisäksi liikkuminen laudalla on yhtä kelluvaa ja sulavaa, liikkuminen laudan ulkopuolella on yhtä raskasta kuin ennenkin, on tapoja asettaa respawn-piste, järjestelmiä, joilla voit kaapata klipin ja editoida siitä hienon showreelin, tonneittain räätälöintijärjestelmiä, joilla voit tehdä rullaluistelijastasi omanlaisesi, erinomaisia ja typeriä takuumekanismeja ja jopa rokkaava ääniraita, joka on täynnä kaikenlaisia moderneja ja klassisia indie- ja alternative-hittejä.
Pointtina on, että 2025:n Skate tuntuu Skatelta, aivan kuin se ei olisi koskaan lähtenytkään. Kaikki sarjan tunnusmerkit ovat täällä, ja hyppääminen takaisin sisään tuntuu luonnolliselta ja sujuvalta. Ihastuttava siirtymä, jota minä ainakin olen odottanut puolitoista vuosikymmentä. Tämä ei tarkoita, etteikö eroja olisi, sillä niitä on paljon. Ensinnäkin, vaikka Skate ei ole koskaan ollut realistisen näköinen sarja, tässä Full Circle on pyrkinyt animoituun hahmosuunnitteluun ja värikkäämpään taidesuunnitteluun, vähän niin kuin Dragon Age: The Veilguardissa monella tapaa ja miten se muutti fanien suhtautumista Dragon Age -sarjaan. Myös hahmot pyrkivät olemaan aidompia, ja toisinaan ne jopa pyrkivät selittämään monia pelin yltiöpäisempiä järjestelmiä, kuten hahmolle annettavan käsittelyn, joka ilmeisesti tekee hahmosta särkymättömän, mistä johtuvat eeppiset putoamiset, joista hahmo pääsee helposti takaisin ylös. Nämä asiat ovat pieniä muutoksia, mutta ne ovat sen rajalla, että ne vievät Skate-sarjan tunnelman ja vaikutelman, jota se on aina esittänyt, ja työntävät sitä sen sijaan modernimpaan suuntaan.
Vaikka pelattavuuden osalta näyttääkin siltä, että muutama elementti entisajan Skate-päivistä puuttuu tällä hetkellä, kuten mahdollisuus skitchata autoilla, suurin osa ominaisuuksista on läsnä, ja niitä jopa tuetaan ja laajennetaan muutamilla erinomaisilla ideoilla. Esimerkiksi nyt, kun hyppäät laudaltasi, voit parkourata ja kiivetä joillakin pinnoilla päästäksesi uusille alueille. Järjestelmä ei ole yhtä laaja kuin vaikkapa Assassin's Creedissä, mutta sen avulla voit kiipeillä löytääkseen piilotettuja alueita ja ihanteellisia paikkoja, joista voit heittäytyä, ja vaikka myönnänkin, että se näyttää joskus hieman omituiselta ja oudolta, käytännössä se vain tekee uusien paikkojen löytämisestä entistäkin mielenkiintoisempaa.
Pelin yhteistyö- ja yhteisöpuolella on myös suuria tavoitteita, mutta minun on toistaiseksi annettava siitä varauksellisempi mielipide, sillä yhdellä palvelimella San Vanissa voi olla satoja muita skeittaajia kerrallaan, mutta esikatselun luonteen vuoksi törmäsin vain muutamaan pelaajaan. Olen varma, että tämä tekee kokemuksesta entistäkin viihdyttävämmän, kun lukemattomat muut pukkaavat temppuja ja pystyttävät hienoja linjoja omakseen.
Palatakseni vielä pelin mikromaksupuoleen en voi vielä ottaa kantaa siihen, kuinka paljon ne vievät kokonaisvaltaisesta kokemuksesta, mutta sanon, että kaikki, jotka haluavat vain pelata ja rastittaa pelin sisäisiä haasteita (jotka jopa nollautuvat näennäisesti päivittäin) ansaitakseen maine- ja etenemispisteitä, löytävät monia, monia tapoja ansaita myös uutta kosmetiikkaa ja varusteita.
Lyhyesti ja ytimekkäästi totean, että kokemani perusteella Skate vaikuttaa olevan melko hyvä paluu pelisarjan alkuun. Tavallaan se on vähän kuin Battlefield 6, koska odotan kierrepalloa, odotan, että tappi putoaa ja saan selville, mitä on tehty, jotta aikani ja sijoitukseni tuntuvat kannattamattomilta. Toistaiseksi, jälleen kerran kuten Battlefield 6:ssa, en näe mitään huolta, näen vain todella hauskan pelin, joka suorastaan huokuu nostalgiaa, mutta ei sillä turvallisella ja melko tylsällä tavalla kuin loputtomat remasterit ja uudelleenfilmatisoinnit.















