Pitkän aikaa japanilaiset videopelit olivat se mahtijuttu videopeleissä yleensä. Tilanne alkoi muuttua, kun länsimainen Xbox lanseerattiin vuonna 2001. Nykyisin länsimaisia videopelejä pelataan jopa enemmän kuin japanilaisia.
Suuntaus johti siihen, että useat japanilaiset pelinkehittäjät ryhtyivät tekemään pelejään länsimainen yleisö mielessä. Menestys on ollut vaihtelevaa. Viime vuosina on kuitenkin noussut uusi kilpailija Kiinan muodossa.
Entaxin haastattelusta raportoi Automaton, jonka mukaan Smash Bros. -sarjan isällä Masahiro Sakurailla on selvä kanta siihen, miten japanilaiset pelinkehittäjät voivat jatkossakin pysytellä alansa aallonharjalla. Sakurain mukaan japanilaisten pelinkehittäjien tulisi keskittyä tekemään pelejä ennen kaikkea japanilaiselle yleisölle. Ja kun Japanin ulkopuolella asuva videopelaaja ostaa japanilaisen pelin, hän odottaa saavansa japanilaisen pelin.
"It's not really my own idea, but as an industry trend, I think Japanese people should keep pursuing the things that Japanese people like."
"I think that they seek the uniqueness and fun of Japanese games."