Songs of Silencen on tehnyt Chimera Entertainment, jonka aiempia töitä ovat Angry Birds Epic ja Angry Birds Evolution Roviolle. Kaksi mainittua peliä ovat yksinkertaisia roolipelejä Angry Birdsin sarjassa, mutta 4X-strategiapeli Songs of Silence on aivan toista maata. Tai ehkä ei kuitenkaan ihan.
Songs of Silence on hieman erilainen 4X-strategiapeli, ja esimerkki siitä, miten vakiintunut lajityyppi voi muuntua ja kehittyä. Tässä tapauksessa lisäämällä mukaan automaattiset reaaliaikaiset taistelut ja korttien keräämisen. Painopiste on kuitenkin oman armeijan rakentamisessa ja laajentamisessa, oman kuningaskunnan laajentamisessa ja sankarihahmon parantamisessa. Ja vaikka pelaaminen onkin vuoropohjaista, on tarjolla niin reaaliaikaisia taistoja kuin näppärä korttijärjestelmä, joka voi muuttaa taistelun suuntaa monin tavoin.
Lyhyesti sanottuna Songs of Silencen tarina kertoo kahden vallan keskinäisen taistelun: valon ja toisaalta kaiken nielevän ja tappavan Silencen. Pelaaja ottaa hallintaansa yhden kolmesta ryhmittymästä: 1000 Kingdoms, Old Race tai Crusade, ja sitten on yritettävä selviytyä konfliktista tekemällä sarja taktisia valintoja ja tietenkin taistelemalla. Songs of Silencen maailma on monipuolinen kudelma kuningaskuntia ja erilaisia joukkoja taistelemassa vallasta ja toki siitä, miten Silence pysäytetään.
Mikäli lajityyppi ei ole tuttu, on tällaisiin strategiapeleihin joskus hieman hankala päästä sisään. Onneksi Songs of Silencen tarinatila on varsin helposti lähestyttävä, sillä pelattavuuden eri osat esitellään erikseen, ja jos haluaa lajityyppiin tutustua, on tässä hyvä paikka aloittaa. Pelaaja ohjaa joukkoja kartalla, jossa on määrä päihittää erilaisia joukkioita ja pahiksia, piirittää ja vapauttaa vihollisen hallussa olevia kaupunkeja ja tietenkin puolustaa omia kaupunkeja ja alueita. Yksi keino on vahvistaa kaupungin puolustusta tai sijoittaa suuria ryhmiä joukkoja kaupunkeihin.
Yllä kuvattu on vuoropohjaista pelaamista, sillä kartalla liikutaan ja kun vuoro loppuu, on vihollisen vuoro. Kaikki muu tehdään korteilla. Kortteja on kolmea erilaisia: Recruitment Cards, Strategy Cards ja Battle Cards. Recruitment Cards on käytössä joukkojen rekrytointiin, joko armeijaan tai vartioimaan kaupunkeja ja linnoituksia. Strategy Cardseilla vahvistetaan kaupunkeja, puolustuslinjoja ja optimoidaan osia kaupungeissa, ja näin kaupungin tulotaso nousee virraten tasaisesti pelaajalle varoina. Raha on tärkeää sodassakin, kuten tunnettua.
Battle Cardseja käytetään taistoissa. Toisin kuin Recruitment Cards ja Strategy Cards, Battle Cards ovat käytettävissä monta kertaa vuoron aikana, sillä niissä on ainoastaan viive eli siis niin sanottu cooldown-aika ennen uutta käyttöä.
Ennen taistelua on pidettävä huoli, että omat joukot ovat halutussa muodostelmassa. Ja kun taistelu alkaa, ei pelaaja enää suoraan ohjaa omia joukkojaan. Ja nyt on aika käyttää Battle Cardseja. Esimerkiksi niillä voi tehdä omat joukot nopeammiksi ja voimakkaammiksi esimerkiksi 12 sekunnin ajaksi, kortti voi parantaa ja ehkä herättää henkiin kaatuneita joukkoja, käyttää erityisiä hyökkäyksiä ja paljon muuta. On kuin pelaisi korttipeliä reaaliaikastrategian päällä, ja pelimekaniikka on varsin mielenkiintoinen.
Kaiken kaikkiaan Songs of Silence toimii varsin hyvin, mutta automaattiset taistelut saattavat tuntua hieman... automaattisilta. Pelaaja vain katselee taistelun kulkua samalla, kun odottaa Battle Cardsien odotusajan päättymistä, jotta kortteja voi käyttää uudelleen. Pelaajan kokemus taisteluun voi olla etäinen, kun ainoa tapa vaikuttaa tapahtumiin ovat juurikin ne Battle Cardsit. Varsinainen ongelma tämä ei ole, mutta usein toivoin voivani vaikuttaa paremmin tapahtumiin.
Pelissä ei ole mahdollisuutta resurssien hallinnointiin, joten Songs of Silence on ehkä hieman liian yksinkertainen kokeneelle 4X- tai strategiapelaajalle. Ei ole mahdollisuutta pohtia kaikenlaisia pieniä osasia, ja hienosäätää strategiaa kesken taistelun. Toisaalta näin peli on helpommin lähestyttävä uusille tulokkaille, jotka ovat ehkä kokeilleet lajityyppiä aiemmin, mutta ovat kokeneet sen liian monimutkaiseksi.
Songs of Silence on ulkoisesti vaikuttavan näköinen, ja soundtrackin on tehnyt Hitoshi Sakimoto, jonka aiempia töitä ovat esimerkiksi Final Fantasy Tactics ja Valkyria Chronicles.
Songs of Silence on loistava, helposti lähestyttävä ja tuoreen tuntuinen strategiapeli. Korttien kerääminen tekee asioista hieman yksinkertaisempia, eikä sitä kaikenlaista hallinnointia ole kovinkaan paljon. Näin pelaaminen on helpommin lähestyttävää. Ja tällaiset asiat saattavat säikyttää pois kokeneet strategiapelaajat, sillä tarjolla ei ole riittävästi tunnetta siitä, että pääsee kaikkea säätämään konehuoneessa.
Kuten sanoin aluksi, on Chimera Entertainment aiemmin tehnyt yksinkertaista strategiaa Angry Birds -sarjaan, ja sen näkee myös pelissä Songs of Silence: kyseessä on eräänlainen kevytstrategia. Korttien keräämisen ja tarinatilan kera Songs of Silence on hyvä aloituspiste kokemattomille strategiapelaajille, jotka haluavat päästä lajityypin saloihin kiinni.