Soulslike-pelit kukoistavat: 4000 prosentin kasvu vain kymmenessä vuodessa
Vuosien kasvun jälkeen uudet tiedot viittaavat siihen, että suuntaus saattaa olla hidastumassa.
Vain kymmenen vuotta sitten Soulslike-genrellä oli vain viehättävä pieni markkinarako. Nykyään tilanne on kuitenkin hyvin erilainen, ja vuodesta 2015 lähtien genre on kasvanut huimaa vauhtia. Etenkin Steamissa, jossa uusi tutkimus osoittaa, että "Soulslike"-nimellä merkittyjen pelien määrä on noussut huimasti vuosikymmenen takaisesta yhdeksästä 371 peliin viime vuoden aikana.
Se on 4100 prosentin kasvu, ja kaiken keskiössä ovat Aasian markkinat (ja kehittäjät), jotka yksin vastaavat lähes 60 prosentista kaikista uusista peleistä ja 97 prosentista myynnistä. Tiedot viittaavat myös siihen, että peligenreä eivät enää ohjaa vain pienet tiimit. Itse asiassa suurten AAA-julkaisijoiden osuus uusista peleistä on suurin - lähes kaksi kolmasosaa. Tästä huolimatta on joitakin merkkejä, jotka viittaavat asioiden hidastumiseen.
Kun tarkastellaan vuotta 2025, Steamissa on tähän mennessä julkaistu "vain" 207 uutta Soulsin kaltaista peliä. Tämä saattaa olla merkki siitä, että kehittäjät ovat ehkä hieman vetäytymässä tai huomaamassa kyllästymistä ja markkinaväsymystä. Silti Black Myth: Wukongin ja Silent Hill f:n kaltaiset pelit ylpeilevät loistavilla myynneillä. Voisi siis väittää, että vaikka julkaisuja on vähemmän, genre on edelleen hallitseva.
