Starfieldissa opittiin, että ihmiskunta on oppinut manipuloimaan painovoimaa tähtiin pääsemiseksi. Laajennuksessa Shattered Space päästään seuraamaan ihmiskunnan ylemmyydentunteen seurauksia. Uskonnollinen ryhmittymä House Va'ruun yritti ottaa yhteyttä jumalaansa, ja samalla melkein hävitti oman kotiplaneettansa epäonnistuneen kokeen seurauksena. Tämä ryhmittymä on nyt keskiössä, ja lopultakin pelaaja pääsee vierailemaan pääkaupunki Dazrassa planeetalla Va'ruun'kai. Epäonnistunut koe on tehnyt osia planeetasta autioksi, ja näin maisema näyttää aivan sotatoimialueelta. Kyseessä on mielestäni koko pelin parhaimmin toteutettu alue. Bethesda on tehnyt paljon työtä saattaakseen tämän taivaallisen maiseman erityiseksi ja kiinnostavaksi. Pyrkimyksessä on onnistuttu.
Olin niitä harvoja, jotka eivät kaataneet likasankoa Starfieldin päälle, kun peli julkaistiin. Laajennuksessa on 15 lisätuntia sisältöä. Tarinalla on mielenkiintoinen lähtökohta, ja olin kiinnostunut ihmisten kohtaloista. Pääpelissä House Va'ruun on melkein aina siellä vihollisen puolella, mutta silti on mielenkiintoista tietää enemmän heidän päivittäisestä elämästään. Pelaaja oppii senkin, miksi käärmettä palvovan kultin jäsenet ovat sellaisia kuin ovat. Se on hienoa se, sillä pääpelissä he olivat jokseenkin persoonattomia.
Dyyni on selvästi innoittanut tätä kulttimaista yhteisöä. Sukujen keskinäiset riidat ja uskonnolliset sävyt ovat nytkin keskeisessä osassa tarinaa. Kaikki muuttuu selkeäksi heidän planeetalleen saavuttaessa. Heidän maailmaansa hallitsee pieni juntta. Tämä siksi, että se alkuperäinen johtaja on kadonnut jälkiä jättämättä, ja kolme vahvinta sukua on ottanut vallan kaaoksen keskellä. Pelaajan tehtävänä on ratkoa pulma ja vaikuttaa tilanteeseen omalla tavallaan. Pelaaja huomaa kuitenkin pian, ettei kukaan pidä hänestä tällä planeetalla. Siksi onkin pakko tehdä kääntymys ja liittyä kulttiin ennen kuin voi tehdä mitään. Seremonia onkin varsin mielenkiintoinen, ja samalla opitaan lisää perustajasta Jinan Va'ruun.
En paljasta mitään tärkeää itse tarinasta. Päätehtävien suorittamisessa kestää viitisen tuntia, mutta jos kaiken tekee, saa aikaa kulumaan viitisentoista tuntia. Mitta tuo minulle mieleen Far Harbourin Fallout 4:ssä. Kiinnostavia kohteita on suunnilleen saman verran, ja teema on lähempänä kauhua kuin pääpelissä. Ja tässä se laajennuksen selkein huono ominaisuus käy ilmeiseksi. Pelikokemus tuntuu aiempaa enemmän käsin tehdyltä ja hiotulta, mutta hintana on maantieteellisesti rajoitetumpi ja ohjatumpi kokonaisuus. Pelaaja samoilee yhdellä planeetalla, eivätkä tekemiset vaikuta suuren mittakaavan tapahtumiin lainkaan.
Pelattavuus on samanlainen kuin pääpelissä. Pelaaja kävelee ympäriinsä, puhuu ihmisille, ampuu pahiksia ja kerää esineitä. Valitettavasti siis näillä osa-alueilla ei ole luvassa mitään merkittävästi uutta. Olisi ollut kiinnostavaa rakennella vaikkapa oma galaktinen kauppajärjestelmä. Toisin sanoen uudet aseet ja rakennustarvikkeet ovat mukava juttu, mutta olisi ollut kiva saada jotain aidosti merkittävää uutta mukaan muualle pelin maailmaan käyttöön. Hiekkalaatikkopelaaminen oli se tärkein juttu pääpelissä, ja tähän laajennus tarjoaa hyvin vähän.
Starfield: Shattered Space jää vajaaksi myös kauhun osalta. Kyseessä on toki villi ja kummallinen ryhmittymä, mutta teemaa ei sitten kehitetä kovinkaan pitkälle. Ei siis kannata odottaa Half-Life 2:n Ravenholmia, vaikka aloitus sellaiseen vihjaakin. Tämä on sääli, sillä kauhu olisi sopinut laajennukseen hyvin. Painottomassa tilassa taisteleminen on toki nautinnollista, mutta olisin silti halunnut kokea enemmän epämiellyttäviä tilanteita. Pahiksiakaan ei ole liiaksi erilaisia, ja siksi taisteluissa ei oikein ole särmää. Osaan silti arvostaa kokonaisuutta huolimatta erillisten osa-alueiden puutteista.
Vastaani ei tullut peliä rikkovia bugeja. Virheettömästä pelistä ei silti ole kyse. Bugeja riittää, pelimoottori on aikansa elänyt eikä pelikokemus ole juuri muuksi muuttunut. Toisaalta äänimaailmaa ja ääninäyttelyä on parannettu verrattuna Bethesdan aiempiin peleihin. Harmillista vain, että liikeanimaatiot ovat jäykkiä, ja monen henkilöhahmon keskinäiset keskustelut eivät ole sillä tasolla kuin kilpailijoilla. Musiikki on hyvää, ja monet äänitehosteet istuvat kuvaan mukaan hyvin. Sävelmät tuntuvat yhtä aikaa muinaisilta, mystisiltä ja korkeateknologisilta samaan aikaan.
Starfield: Shattered Space on yhteen asiaan keskittynyt pelikokemus. Uusi musiikki, aseet, varusteet ja painopiste ovat House Va'ruunissa. Harmillisesti kestää kauan, ennen kuin mukaan astuu Va'ruun'kai. Tämä planeetta olisi pitänyt olla mukana jo peruspelissä. Laajennuksen sisältö tuntuu siltä, että se jätettiin pois pääpelistä, ja myytiin pelaajille vasta nyt. Samaan aikaan laatu on hyvää niin ääninäyttelyssä, musiikissa, äänitehosteissa kuin tarinassakin. Monet sivutehtävät ovat mielenkiintoisia, ja Dazraa tutkii mielellään. Valitettavasti planeetan ulkopuolella ei ole juurikaan tekemistä. Uutta pelimekaniikkaa ei ole, ja kaikki on rajattu vain muutamalle alueelle. Jos ei pitänyt pääpelistä, ei pidä myöskään Shattered Spacesta.