Suomi
Gamereactor
arviot
Steelrising

Steelrising

Spiders Studio esittää roolipelissään erilaisen, Dark Soulsista innoittuneen, version Ranskan vallankumouksesta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Noin yleisesti ottaen olen aina pitänyt toimintaroolipelien lajityyppiä sellaisena, etten jaa ihmisten suurta intoa lajityyppiä kohtaan. Arvioin nyt kuitenkin ranskalaisen Spiders Studion Steelrisingin. Samalta studiolta muistetaan muun muassa pelit Greedfall ja Technomancer.

HQ

Arvioin pelin kahdesta syystä. Ensinnäkin ajatus vaihtoehtoisesta Ranskan vallankumouksesta mekaanisine vehkeineen on kiinnostava, ja toisekseen jokunen kuukausi sitten testaamassani ennakkoversiossa ei ollut lajityypin perinteisiä sudenkuoppia. Toisin sanoen roolipelielementit olivat totuttua selkeämmät, käyttöliittymä helpompi hahmottaa ja pelattavuuskin oli helpommin ymmärrettävissä. Ihan kaikki hyvä ei ole päässyt arvioversioon saakka, ja varsinkin pelattavuudessa on ajoittain ongelmia. Steelrisingiin pääsee kuitenkin varsin helposti sisälle, vaikka haastetta riittääkin sitten.

Tämä on mainos:

Steelrising tuntuu heti tutulta, jos on toimintaroolipeliä joskus pelannut. Paikasta toiseen liikutaan kohdaten matkalla toinen toistaan kovempia pahiksia, ja joskus on parempi vain juosta karkuun taistelun sijasta. Varusteiden päivittämiseen käytettävät valuutat saa ainoastaan pahiksia päihittämällä. Kun kuolo korjaa, peli jatkuu lähimmästä Vestal-paikasta (eli Dark Soulsin kokolta) valuutan jäädessä omalle kuolinpaikalle. Yhteyksiä Dark Soulsin kanssa on enemmänkin, sillä maailmassa lojuvia esineitä korostetaan sinisellä liekillä.

Taistelumekaniikka on tuttu, mutta huomattavasti esikuvaansa sujuvampi. Päähenkilö Aegis on mekaaninen automaton siinä missä pahiksetkin, mutta koottu kehittyneemmästä teknologiasta. Pelaaminen tuntuu palkitsevammalta verrattuna FromSoftwaren pelien kankeuteen, sillä liikkuminen niin sivu- kuin pystysuunnassakin on avain voittoon.

Steelrising
SteelrisingSteelrisingSteelrising
Tämä on mainos:

Korkeuserojen hyödyntäminen on omanlaistaan Steelrisingissa, sillä se samalla rohkaisee palaamaan vanhoille jäljille uudelleen. Tarinan edistyessä keinot karttuvat esimerkiksi tarttumakoukulla, ja kyvyllä rikkoa joitakin seiniä ja ovia. Sitten voikin päästä uusiin korkeuksiin Pariisissa, ja kentällä voi liikkua uusilla tavoilla löytäen samalla piilotettuja tavaroita. Maailman tutkiminen ei ole ihan yhtä mahtavaa kuin perinteisessä avoimen maailman roolipelissä, sillä enimmäkseen ajatuksena on vain liikkua paikasta toiseen. Joka tapauksessa Spiders Studio rohkaisee palaamaan aiemmille alueille, vaikka tarinallisesti siihen ei aihetta olekaan.

Tarinassa on omat ongelmansa. Toisaalta se lähtökohta on hyvä, ja joukko oikeita historian henkilöitäkin on mukana, kuten Maximilien Robespierre ja Marie Antoinette. Mutta sitten suurin osa tarinasta on pirstottu erilaisiin juonipätkiin ja jokaisen henkilöhahmon takautumiin. Lisäksi Aegisin ja muiden henkilöhahmojen vuorovaikutuksesta puuttuu tunnetta. Tämä johtuu siitä, ettei Aegis ole ihminen, ja toisaalta kasvoanimaatiot ovat varsin elottomia. Lopputulos ei siis aina toimi.

Oman hahmon tuunailu on kiinnostava, sillä aseita ja muita tavaroita löytää pelatessa, mutta samalla voi aivan hyvin pelata niillä aloitusaseilla, kunhan vain muistaa päivittää välineitään. Miksi siis koskaan vaihtaisi asetyyppiä, jos aloitusaseillakin pärjää oikein hyvin?

Arvostan Steelrisingissa sitä, että se on helposti lähestyttävä. Halutessaan voi nimittäin valita, ettei valuutta jää maahan kuollessa, pahikset tekevät vähemmän vahinkoa ja niin edelleen. Näin entistä suurempi joukko pääsee pelaamaan, ja se on hienoa se.

SteelrisingSteelrising
SteelrisingSteelrising

Steelrising ei tee samanlaista vaikutusta kuin Elden Ring, eikä se ole yhtä kunnianhimoinenkaan kuin FromSoftwaren peli, mutta kyseessä on silti viihdyttävä toimintaroolipeli. Peli on kaunis katsella, luotu maailma tuntuu elävältä uhkineen kaikkineen, ja pelattavuus on sujuvaa. Täydellistä ei kuitenkaan ole, mutta Steelrisingissa on riittävästi sitä omaa juttua, joten se erottuu muuten niin kilpaillussa lajityypissä.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Sujuva pelattavuus, paljon haasteita, kiinnostava lähtökohta, välttää lajityypin perinteiset sudenkuopat, muokattavissa omaan makuun sopivaksi
-
Tunnetilat eivät aina välity pelaajalle asti, oman hahmon tuunaus tuntuu vialliselta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä