Jos käynnistät nyt ensimmäistä kertaa Super Smash Bros. -sarjan pelin, saatat tuntea melkoista hämmennystä. Super Smash Bros for Wii U:ta ei ole suunniteltu kevyeksi iltaviihteeksi, ja se tulee selväksi jo ensi metreillä. Peli on pakattu niin täyteen hahmoja, ominaisuuksia ja ekstroja, että pää voi veteraanillakin mennä pyörälle. Lisäksi ohjauksessa on niin paljon nyansseja, ettei pelkällä nappien hakkaamisella pääse pitkälle. Tutut Nintendo-hahmot vetoavat varmasti isoon yleisöön, mutta lopputuloksena on silti monimutkainen taistelupeli. Sen opettelu vaatii aikaa ja omistautumista, mutta vastapainoksi saa runsaasti hienoa pelattavaa.
Taistelijoiden ohjaamiseen on useita erilaisia ohjausvaihtoehtoja. Jos Wii U:n ohjain hyytyy, voi vaihtaa kätevästi vaikka tyystin toisenlaiseen kapulaan. Esimerkiksi Wiin perusohjaimet toimivat, mutta kannattaa mieluummin käyttää konsolille suunniteltua Pro- tai Classic Controller -ohjainta. 3DS:ää voi myös käyttää, mutta parhaan kokemuksen saa vanhalla kunnon Gamecube-ohjaimella. Se tosin onnistuu ainoastaan erillisen adapterin avulla.
Koska peli hyödyntää näin montaa erilaista ohjainta, se mahdollistaa myös useiden hahmojen väliset ottelut. Jopa kahdeksan pelaajaa voi ottaa toisistaan mittaa kerralla, mikä saattaa näyttää ulkopuolisesta kaoottiselta sekamelskalta. Kunnon joukkotappelut ovat kuitenkin hauskoja, etenkin jos kaikki ovat sisäistäneet hahmojen liikkeet ja osaavat hyödyntää niitä tehokkaasti. Nämä kärhämät pakottavat jopa vakiintuneen pelisarjan fanin olemaan jatkuvasti varpaillaan ja taistelutaidot viedään äärirajoille.
Wii U:n version ja aikaisemmin syksyllä saapuneen 3DS-version välillä on runsaasti yhtäläisyyksiä, mutta myös muutamia eroavaisuuksia. Ne eivät ole suoraan keskenään yhteensopivia, mutta niiden välillä voi siirtää esimerkiksi hahmoja. Ohjaus toimii molemmissa versioissa identtisesti ja pystejä kerätään kummassakin samalla tavalla. Mukana on turnausta simuloiva klassinen pelimuoto, jonka lopussa täytyy vielä voittaa vanha tuttu Master Hand. Pelistä löytyy myös historiallinen All-Star-taistelu, jossa vastaan asettuu tunnettuja hahmoja. Järjestys määräytyy sen mukaan, milloin kyseinen pelihahmo nähtiin ensimmäistä kertaa videopelien maailmassa. Paikallisissa moninpeleissä on kaikin puolin runsaasti vaihtelua, ja tätä ryydittää myös pari täysin uutta pelimuotoa.
Ensimmäinen uutuus koostuu tehtävistä, joissa täytyy suorittaa tiettyjä erikoisia tavoitteita. Esimerkiksi Pac-Manillä täytyy syödä kuusi vastustajaa peräkkäin ja Jigglypuffilla pitäisi nukuttaa kaikki muut. Haasteita suorittamalla on puolestaan mahdollista kerätä monia palkintoja pokaaleista, minipeleihin ja uusiin hahmoihin saakka. Haastetehtävät ovat hyvä tapa harjoitella hahmojen kykyjä ja ominaisuuksia. Tätä kautta voi myös kätevästi löytää uusia lempihahmoja. Idea on yksinkertainen ja toimiva. Harmi, ettei sitä ei ollut mukana jo 3DS:n versiossa. Yksi hulvattomammista uusista pelimuodoista on vedonlyönti, jossa voi pistää kultaa likoon lihavampien voittopottien toivossa. Tosin yksikin häviö tarkoittaa lorun loppua ja kaiken vedonlyöntiin panostetun kullan menettämistä. Lisäksi lopussa täytyy edelleen kukistaa Master Hand, joten haastetta on riittämiin.
Näpertelystä pitäville mukana on myös Stage Studio, jonka avulla voi luoda omia taisteluareenoita. Tässä kannattaa ehdottomasti hyödyntää Wii U:n tablettiohjainta, sillä sen avulla lattioiden piirtäminen ja esineiden sijoitteleminen käy näppärästi. Tosin mitään todella mielikuvituksellista ei pysty luomaan, mutta ominaisuus on silti mukava lisä pelin muutoinkin kattavaan sisältöön. Pelistä löytyy lisäksi valokuvaustila, eikä mikään taistelupeli olisi täydellinen ilman mahdollisuutta otella verkossa muita pelaajia vastaan. Tätä tosin ei ollut testattavissa ennen pelin julkaisua.
Taistelijoita voi muokata monenlaisilla tavoilla ja peliin voi jopa tuoda oman Mii-hahmonsa. Tämä on yksi pelin ehdottomasti parhaista puolista ja se todella palkitsee peliin paljon aikaa uhraavat. Pelkästään perushahmojen katseleminen tuntuu jo puhtaasti fanien mielistelyltä. Ensisilmäyksellä kaikkien ikonisten taistelijoiden tähdittämä hahmovalikoima tuntuu rahastukselta, mutta tämä ei voisi olla kauempana totuudesta. Pinnan alla piileskelee nerokas taistelumekaniikka, joka ei paljastu heti kättelyssä. Nyanssien sisäistäminen vie aikaa ja kärsivällisyys palkitaan. Super Smash Bros for Wii U on ehdottomasti sellainen loistoteos kuin mitä siitä odotettiinkin.