Suomi
Gamereactor
arviot
Synapse

Synapse tarjoaa PSVR 2:lla mielensisäisen taiston

Toimintaelokuvien fuusioituminen luo jotain uutta ja mielenkiintoista koettavaa virtuaalimaailmaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Alkuvuodesta 2023 tapahtuneen lanseerauksensa PSVR2:lle ei ole tullut odotettua peliryntäystä. Muutamien isojen nimien ja lähinnä Sonyn ensimmäisen virtuaalilaitteen klassisten käännöspelien jälkeen uusien teosten tarjonta on hiljentynyt. Nyt kuitenkin muun muassa Fracked-pelistä tunnettu nDreams on julkaissut Synapsen, joka laittaa pelaajan taas ruudinkatkuiseen kanssakäymiseen virtuaalivihollisia vastaan. Tällä kertaa hauskan käänteen kanssa.

Pelaaja hyppää erikoisjoukon sotilaan saappaisiin suorittamaan tärkeää tehtävää. Tavoite on saada vaarallisen rikollisen salaiset ja maailmaa uhkaavat tiedot selville. Ongelmana kuitenkin on, että tiedot pitää kaivaa rikollisen mielestä hyppäämällä sinne itse ja taistella tämän varotoimia vastaan saadakseen haluamansa.

Nokkela idea taistella toisen pään sisällä Inception-elokuvan tyyliin antaa hauskan omaperäisen pohjan räiskinnälle. Silmistä kuvatussa Synapsessa pelaaja voi liikkua vapaasti annetulla kentällä ja ammuskella aggressiivisia vihollisia. Ideana on puhdistaa kenttä vastuksista ja edetä aina vain syvemmälle kohti vaikeampia haasteita ja lopullista päämäärää (eli tarvittavia tietoja).

Tämä on mainos:

Pelaajalle annetaan alussa pelkkä pistooli tehtävän suorittamiseen. Ammutut viholliset tiputtavat ammuksia ja energiaa, mutta kenttään on myös piilotettu erilaisia avustuksia, kuten tehokkaampia aseita, hakeutuvia ammuksia ja energialisäyksiä. Pelin koukku tulee kuitenkin esiin kuolemisen myötä, kun pelaaja siirtyy tietyn verran kenttiä taaksepäin merkitylle tarkistuspisteelle. Täällä on mahdollista käyttää erilaisista saavutuksista saatuja pisteitä hahmon kehittämiseen. Hahmolle saa esimerkiksi tehokkaampia aseita, lisäelämiä ja jopa telekineettisiä voimia, joista tulee iso osa taistelua. Pisteiden käytön jälkeen peli alkaa uudestaan alusta, mutta paremmilla ominaisuuksilla roguelite-tyyliin. Pelin aikana kerätyt hyödyt menettää aina kuollessa, mutta ennen uutta kierrosta ostetut voimat pysyvät aina pelaajan mukana.

Tuntuma aseisiin on hyvä virtuaalikäsien reagoidessa viiveettä käskytykseen. Kumma kyllä sihtaus tuntuu häiritsevän vaikealta. Vaikka hahmolla on aina lasertähtäys aseessa, ammun lähes poikkeuksetta ohi vihollisista. Vaikken nyt pidäkään itseäni minään virtuaalisena Simo Häyhänä, tuntuu epätarkka ammunta ennemminkin pelin tekotaiteelliselta tavalta vaikeuttaa sisältöä, sillä yhtenä avustuksena on mahdollista saada hakeutuvat ammukset aseeseen. Synapse hyödyntää silmien seurantaa, mistä on paljon apua telekineettisiä voimia käyttäessä. Pelaajan tarvitsee vain katsoa kohdetta, mihin käyttää telekineettisiä voimia, ja kohde muuttaa väriä. Tästä tietää, että nyt toista kättä heiluttamalla kohteen voi vaikka sinkauttaa kentältä taivaan tuuliin. Mainio ominaisuus yhdistettynä aseella ampumiseen tekee vihollisten teilaamisesta nopeatempoista ja pirun hauskaa puuhaa.

Roguelitemaisesti Synapse kierrättää samoja kenttiä pelaajan siirtyessä eteenpäin ainoastaan muuttaen pelaajan, vastusten ja aarteiden aloituspaikkaa. Vaikka aloituspaikat vaihtelevat, on kenttiä sen verran vähän, että pelin noin kahdeksan tunnin läpäisyn aikana tulee väkisinkin tunnetta kierrätyksestä.

Mielensisäinen taisto antaa Synapselle oivan tavan säästää PSVR2-laitetta liialliselta rasitukselta. Kentät on rakennettu yksinkertaisista ja oikeastaan yksivärisistä paloista hyödyntäen perusgeometriaa. Pelkistetty ilme yhdistettynä samojen paikkojen kierrätykseen pitää pelin kevyenä, mutta tuntuu samalla uskottavalta, kun kyseessä on mielen varotoimien murtaminen. Vihollisetkin ovat yksinkertaisia siluetteja, joiden animointi on kuitenkin kivan luonnollista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö pelissä olisi menoa. Olo on kuin kovimmalla toimintasankarilla tai todellisella sith lordilla. Useiden vihollisten juostessa päälle osaa voi rei'ittää konetuliaseella, toisia nostaa korkeuksiin ajatuksen voimalla taustalla öljytynnyrien räjähdellessä ilmaan. Vauhdikasta tunnelmaa syö ainoastaan kentästä toiseen tapahtuva siirtymä, joka on tehty mustan ruudun avulla. Playstation 5 pyörittää peliä hyvällä vauhdilla, ja asetuksista kun säätää hieman vignette-ominaisuutta liikkumiseen, pysyy pahoinvointikin poissa.

Tämä on mainos:

Vaikka en hirveästi välitä roguelite-tekniikasta ja samojen kenttien kierrätys on tylsä ratkaisu, Synapse on silti mainiota VR-toimintaa. Varsinkin monipuolisten avustusten myötä taistelusta tulee hallittua kaaosta, joka tuntuu kuin omaperäisessä toimintaelokuvassa olemiselta. Inceptionin, John Wickin, Super Hotin ja Star Warsin yhdistelmä kuulostaa jo pöhköltä, mutta tekijät ovat onnistuneet luomaan kiinnostavan ja omalaatuisen konseptin, jota olisi voinut kehittää pidemmällekin.

SynapseSynapseSynapse
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Mainio toimintaelokuvameno, tunnelma, omaperäinen toimiva idea
-
Epätarkka osuminen, samojen kenttien kierrättäminen, hieman liian pelkistetty ilme, mustan ruudun kautta siirtyminen kentästä toiseen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä