Tanska pyrkii korjaamaan tietoturva-aukon havaittuaan, että Kiina voi kauko-ohjata sähköbusseja
Tutkinta käynnistetty sen jälkeen, kun ohjausjärjestelmiin on löydetty etäyhteys.
Tanskan viranomaiset tutkivat kiireellisesti satojen kiinalaisvalmisteisten sähköbussien mahdollista turvallisuushaavoittuvuutta, jonka avulla ne voitaisiin kauko-ohjata Norjassa esiin tulleiden samankaltaisten huolenaiheiden jälkeen.
Asia tuli esiin sen jälkeen, kun Norjan joukkoliikenneviranomainen Ruter havaitsi, että kiinalaisella valmistajalla Yutong oli etäpääsy bussien ohjausjärjestelmiin diagnostiikkaa ja ohjelmistopäivityksiä varten, ja tätä pääsyä voitaisiin teoriassa käyttää hyväksi liikkeessä olevien bussien häiritsemiseen.
Norjassa tehdyt testit paljastavat turvallisuusriskit
Ruter testasi kahta sähköbussia eristyksissä riskien arvioimiseksi. "Testit paljastivat haavoittuvuuksia, joita nyt korjataan", Ruterin toimitusjohtaja Bergt Reitan Jenssen sanoi ja lisäsi, että viranomaisille on ilmoitettu asiasta ja että kansallisen tason toimia tarvitaan.
Tutkijat havaitsivat, että etäkäytön poistaminen voidaan estää poistamalla SIM-kortit, mutta tämä katkaisee ajoneuvojen yhteyden tärkeimpiin käyttöjärjestelmiin. Ruter sanoi asettavansa tuleville hankinnoille tiukempia kyberturvallisuusvaatimuksia ja varoitti, että tulevat bussisukupolvet voivat olla integroituneempia ja vaikeammin suojattavia.</em>
Tanskalaiset liikenteenharjoittajat arvioivat omaa kalustoaan
Tanskassa Movia, maan suurin joukkoliikenneyhtiö, käyttää 469 kiinalaista sähköbussia, joista 262 on Yutongin rakentamia. Movian operatiivinen johtaja Jeppe Gaard kertoi saaneensa tiedon, että sähköajoneuvoja, joissa on verkkoon liitetyt järjestelmät, voidaan ohjata etänä. "Tämä ei ole vain kiinalaisten bussien ongelma", hän sanoi. "Se on riski kaikille kytketyille ajoneuvoille ja laitteille, joissa on kiinalaista elektroniikkaa."
Tanskan pelastuspalveluvirasto sanoi, ettei sillä ole todisteita siitä, että yhtään bussia olisi poistettu käytöstä, mutta varoitti, että internetiin kytketyt osajärjestelmät, kuten kamerat, mikrofonit ja GPS, voivat aiheuttaa haavoittuvuuksia.
Yutongin mukaan se noudattaa kaikkia asiaankuuluvia lakeja ja EU:n tietosuojastandardeja ja lisäsi, että ajoneuvojen tiedot säilytetään EU:ssa turvallisesti Frankfurtissa sijaitsevassa AWS-tietokeskuksessa.
Thomas Rohden, Tanskan Kiina-kriittisen yhdistyksen puheenjohtaja</strong>, kritisoi kuitenkin Tanskan riippuvuutta kiinalaisista yrityksistä. "Olemme olleet liian hitaita. On valtava ongelma luottaa niin voimakkaasti maahan, jolla on niin erilaiset arvot", hän sanoi.
