Mikromaksut ovat olleet pelaavan kansan ilona jo pitkään. Joidenkin mielestä trendin alku voidaan ajoittaa vuoden 2006 peliin The Elder Scrolls IV: Oblivion. Tuohon peliin saatiin ladattavana lisämateriaalina hevoshaarniska eli "Horse Armor". Hintaa ei paljoa ollut, mutta tapahtuma oli ehkä se, joka avasi Pandoran lippaan. Nykyisin on harvinaista, jos löytää suuren budjetin AAA-pelin ilman mikromaksuja.
Videogamerin haastattelussa The Elder Scrolls IV: Oblivionin suunnittelussa mukana ollut Bruce Nesmith sanoo, etteivät tekijät tienneet, millaista uutta aikakautta he olivat aloittamassa hevoshaarniskalla. Opetuksena on, että kun tekee jotain ensimmäisenä, ei seurauksia osaa aina arvioida.
"One of the things about Horse Armour that you have to remember is Bethesda, I believe, was the very first company to do downloadable content expansions. Nobody had done that before for the platforms. We literally pioneered that. And so Bethesda didn't know what the hell it was doing at the time. We didn't know! --- Only in hindsight could it be seen that that's not what people wanted and that we basically thumbed our nose at them without realizing it. So, part of the Horse Armour story is you're going to make mistakes when you're the first one in the water on something like that."
Kiitokset, Videogamer