Olen seurannut golfia lajina yli kymmenen vuotta, ja viimeisen kuusi vuotta olen samoillut viheriöillä itse maila kädessäni. Kaksi vuotta sitten HB Studios antoi pelaavalle kansalle jotain erilaista julkaisemalla The Golf Clubin. Nyt ratkaisivat omat taidot eivätkä suinkaan mailojen merkki ja kenkien kiilto, joka on valitettavan yleistä golfpeleissä. The Gold Club 2 on viimeinkin saapunut, ja se tarjoaa juuri sitä, mitä ensimmäiseen osaan ihastuneet halusivatkin: runsaasti parannuksia.
The Golf Club 2:ssa ei ole oikean elämän klubeja, käsineitä tai pelaajia. Varusteet ovat perinteisiä, ja pelaajat puolestaan fiktiivisiä. Uutta on mahdollisuus muuttaa vastustajien kotimaata ja nimeä uratilassa, joka on muutenkin kokenut mukavan kasvojenkohotuksen. Kuukausia alkuperäisen pelin julkaisun jälkeen linjoille ilmestyi Seasons in The Golf Club. Siihen saakka pelaaminen oli pitkälti pelaajien itse luomien kenttien kokeilemista verkossa. Kausien mukaan tuominen lisäsi kokonaisuuteen jonkinlaisen kampanjan.
The Golf Club 2:ssa HB Studios parantaa uratilaa merkittävästi. Oman klubin tai yhteisön luomisen jälkeen omaa klubitaloa voi päivitellä, ja parempiin turnauksiinkin pääsee käsiksi. Mikromaksuja ei ole: kaikki ansaitaan perinteisesti pelaamalla. Ennalta tehtyihin kausiin kyllästyttyään voi luoda omia kausia, jotka perustuvat käyttäjien tekemiin - ja verkossa jakamiin - kenttiin. Niin ikään kenttäeditoria on muokattu, ja se on aiempaa helpompi käyttää.
Viime kerralla HB Studiosilla oli yhteistyösopimus Greg Normanin kanssa karttaeditorissa. Moista ei enää ole, joten jäljellä on perinteinen "kenttäsuunnittelija". Edellisessä pelissä tekemänsä kentät saa myös jatko-osaan, ja tuotoksiaan pääsee myös muokkaamaan. Kokonaan uusien kenttien tekeminen on paljon helpompaa kuin aiemmin. Kenttäeditori näyttää pääosin samalta kuin ennen, mutta katsojien lisääminen tuo tunnelmaa, ja esineitä voi nyt asettaa minne itse haluaa. Tämä rohkaisee kokeilemaan kaikkea hullua, vaikkei siten ehkä saakaan muilta käyttäjiltä kentälleen hyvää arvosanaa.
Oman klubin luomisen ohella voi myös verkkoon tehdä oman kerhon ystävien kanssa. Kausien pelaaminen verkossa silloin kun itselle sopii tarvitsematta erikseen sopia tiettyä ajankohtaa kavereiden kanssa, on suuri apu. Omaa kerhoa voi muokata tunnuksin, värein ja erilaisia rajoituksia myöten mieleisekseen. Niin ikään liittymiseen vaadittavan maksun voi määrätä, ja raha menee suoraan klubin jäsenilleen antamiin päivityksiin aivan kuten uratilassakin.
Rahaa omalle kerholle ansaitaan suorittamalla jokaiseen kenttään lisättyjä haasteita. Näitä lisäjuttuja tekemällä tavallisen pelaamisen aikana saa yllättäen lisäpisteitä. Haasteet vaihtelevat 280 jaardin lyönnistä aina väylälle osumiseen saakka. Saavutetuilla pisteillä voi myös ostaa golfaajalleen uusia vaatteita, ja ansaittuja rytkyjä pitää aina mieluummin päällä verrattuna oletuskamoihin.
Ensikatsomisella The Golf Club 2:n pelattavuus näyttää samalta kuin ennenkin. Lukuisia parannuksia on kuitenkin tehty. Kolopallo käyttäytyy selkeästi oikean pallon tavoin, ja tämä on selvää ennen kaikkea karheikolle osuessa. Ennen pallon liike käytännössä pysähtyi pitkälle nurmelle osuessaan, mutta nyt pallo tekee muutaman pompun ennen pysähtymistään aivan kuten oikeassakin elämässä. The Golf Club 2 ei ole helppo peli. Se todellakin antaa maistiaisia siitä, miten haasteellista oikea golf onkaan. Tämän huomaa esimerkiksi siitä, että ainoastaan puttaamisen pelimekaniikka on säilynyt ennallaan myös jatko-osassa.
The Golf Club 2 on oiva valinta kaikille kolopalloilun ystäville, vaikka ei lajia harrastaisikaan oikeassa elämässä. Silti perustiedot golfista ovat eduksi näillä virtuaalikentillä.